Goedkoper, ander, zaagsel...Sindsdien irritatie aan oog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Goedkoper, ander, zaagsel...Sindsdien irritatie aan oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 17:49

Sjors heeft de laaste tijds regelamtig een dik/dicht linker oog. Nu heb ik het eens in de gaten gehouden, en dit heeft ze alleen wanneer ik een baal houtmot in de stal gooi, met uitmesten (dit doe ik natuurlijk niet waneer ze zelf ook nog in de stal staat). Gisteren dus weer nieuwe baal erin, toen was er niets aan de hand, kom ik vandaag op stal, heeft ze weer een dik oog. Nu heb ik sinds kort merkloze balen houtmot via via op de kop kunnen tikken voor 5 euro per baal. sindsdien heeft ze dit dus met haar oog. Alleen dan vraag ik me af... Dan zou ze het toch met beide ogen moeten hebben wanneer het aan het zaagsel ligt?

Het is alleen allemaal wel erg toevallig...
Wat denken jullie?

piggeljay

Re: Goedkoper, ander, zaagsel...Sindsdien irritatie aan oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:37

ja dat kan ik daarom gebruik ik geen zaagsel meer maar heneparade.
het probleem is dat het goedkope zaagsel niet gecontroleerd wordt en dat daar ook stukjes hardhout en afvalhout in verwerkt wordt en dat hout "brandt" dat wil zeggen er zitten stoffen in die irritatie veroorzaken bij de een aan de ogen de ander aan de slijmvliesen of bij een zogende merrie aan de tepels.
het ligt er maar net aan waar je paard zijn meest gevoelige plek heeft en sommige paarden reageren helemaal niet
dat is waarschijnlijk de reden van de irritatie aan de ogen ( goedkoop is ook vaak duur koop) zorg dat je een merk hebt als je een bodenbedekker hebt dan kan je altijd de fabriekant er op aan spreken als er iets niet goed is aan een produkt

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 20:09

piggeljay schreef:
ja dat kan ik daarom gebruik ik geen zaagsel meer maar heneparade.
het probleem is dat het goedkope zaagsel niet gecontroleerd wordt en dat daar ook stukjes hardhout en afvalhout in verwerkt wordt en dat hout "brandt" dat wil zeggen er zitten stoffen in die irritatie veroorzaken bij de een aan de ogen de ander aan de slijmvliesen of bij een zogende merrie aan de tepels.
het ligt er maar net aan waar je paard zijn meest gevoelige plek heeft en sommige paarden reageren helemaal niet
dat is waarschijnlijk de reden van de irritatie aan de ogen ( goedkoop is ook vaak duur koop) zorg dat je een merk hebt als je een bodenbedekker hebt dan kan je altijd de fabriekant er op aan spreken als er iets niet goed is aan een produkt

Wat is Heneparade? Is dat een soort van stro?
Sjors kan dus absoluut niet op stro, ze eet echt alles op! Maakt niet uit wel soort stro, rogge, tarwe, of wat dan ook,...Alles beland in haare buikje Clown
Vandaar dat Zaagsel alleen nog over blijft... Vlas hebben we ook geprobeert echter daarvoor is ze te gevoelig met haar hoeven, wat weer inhoud dat ze white line disease krijgt.

dus ik ben wel benieuwd wat Heneparade is..

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:17

Ze bedoelt Hemparade. Dit is hennepvezel en absoluut smerig om te eten...

Je kunt ook vlasvezel gebruiken, vinden ze ook niet lekker, is ook een fijne stalbedekking en kost zo'n € 6,= per baal. (O, sorry, zag niet dat ze daar niet tegen kan...)

Zaagsel is sowieso slecht voor paardenvoeten. Mijn vorige paard kreeg er losse hoefwand van. En slecht zaagsel blijkbaar ook nog voor paardenogen, dus VORT met die ROTZOOI...

Mijn paard staat op (granuflex)rubbermatten, (die vindt ie niet lekker) met een klein laagje stro. Dat ene plakje stro mag hij van mij opeten, daar wordt ie niet dik van. De volgende dag schoonvegen (alles eruit) en een nieuw plakje stro erin. Minder stro(oisel)verbruik en minder mest. Kijk eens op www.granuflex.nl

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 22:05

Rubberenmatten waar je het over hebt, zijn helaas ook geen optie aangezien ze die (schijnbaar) niet prettig vind en begint "weg te schuiven"

Volgens mijn Hoefsmid is Zaagsel beter dan Vlas waar ze voorheen op stond... Ik zou eens kijken waar ik die hennepbalen kan halen hier inde b uurt...

in ieder geval bedankt voor je reactie!:)

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:13

Dat snap ik niet... Knap paard die mijn rubbermatten wegkrijgt of schuift!!! Ik moet zelf eerst de greep tussen de matten prutsen en dan omhoog halen. Ik moet dan zo ongeveer op de steel van de greep gaan staan. Zonder greep lukt dit absoluut niet. Ook terugplaatsen moet met de greep en heeeeeeeeel veel geduld en stampwerk.

Ik heb pas een nieuw paard en die heeft (tot nu toe nog) geen klachten over de rubber matten.

De matten zijn misschien duur in aanschaf, maar dat heb je er binnen 1 jaar wel uit. Daarna ga je alleen maar besparen...

Ik heb ook alle soorten strooisel al uitgeprobeerd en vond 't meeste te duur en te bewerkelijk. Uiteindelijk ben ik dus uitgekomen op 't rubber... enne.... ik wil voor geen goud terug!