Vraagje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty_lover

Vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 17:45

Hoe vaak is een merrie gemiddeld hengstig?

En kan het zo zijn dat het paard dan helemaal dwars gaat lopen doen en daarna weer vet lief is? Die van mij die gaat namelijk nooit gillen als ze hengstig is dus ik weet nu niet waaraan ik eht meot herkennen..
Alvast bednakt..

Groetjes Stephanie

sugarspice

Re: Vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:52

Aan sommige merries merk je inderdaad niets.
Meestal zijn ze dan nog nooit gedakt geweest. Das wel heel fijn een merrie die niet lastig is tijdens de hengstigheid.

Hoe het ook weer precies zit moet ik ff opzoeken in mijn studieboeken.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:00

als je pech hebt vanaf nu tot aan november elke 3 weken
sommige merrie's merk je niets aan, andere merrie's zijn in zo'n periode niet te rijden.
de gemiddelde merie is in die periode hengstig plassen als ze een soort genoot, hengst of ruin zien roepen wat, maar je hebt er als ruiter niet echt veel last van behalve dat je wat strenger moet zijn.
is je merrie nu extreem hengstig en daardoor lastig, is het te overwegen om haar toch eens drachtig te laten zijn meestal worden dan haar hormonen later wat beter te controleren door haar zelf.
en ja dan heb de merrie's die je beter continu drachtig kan laten omdat er geen land mee te bezeilen is daar moet je mee naar de dierenarts gaan of hij niet iets kan geven om de hormonen onder controle te houden, vaak is het voor de merrie zelf ook geen leven.
dus je moet kijken hoe hengstig je merrie is, hoeveel last je er zelf van hebt, en wat je dierenarts adviseert

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:22

Die van mij ongeveer tegelijk met m'n wederhelft Haha! Dat plassen enz. is wel een beetje irritant (mijn paard dan hè, niet mijn aanstaande Knipoog ) maar verder is ze in die weken juist liever. Normaal is het niet zo'n knuffelpony maar in die weken juist meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:28

Het meeste heeft Piggeljay al verteld. Bij sommige merries is er inderdaad niets van te merken, anderen zijn niet te rijden. Of juist erg sjaggerijnig of juist erg lief tijdens de hengstigheid. Er zijn kruiden op de markt voor de sjaggerijnige merries: moody mare o.a. De ervaringen zijn wisselend. Ik ken een paard die daar echt van opgeknapt is, maar ook een paard waar het geen enkel effect had.

Maar ach, als jij er weinig van merkt (en ze juist liever wordt) dan heb je geen probleem. Toch? Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:37

Oja, wat de manegehouder me laatst vertelde; bij echte probleemgevallen schijnt wel eens de komplete baarmoeder enz. verwijderd te worden. Ik heb het even nagevraagd bij onze DA assistente en volgens haar gebeurt het wel eens maar dan alleen in extreme gevallen.

Misty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 21:55

Nou die van mij heetf soms zo'n periode dat ze echt helemaal niet luisterd tijdens het rijden ze wilt neit naar beneden komne met der hoofd ze reageerd neit meer op me zit en ook neit op de druk in der mond okal zou ik zo hard gaan trekken aan die tuegels met shank zou ze nog doorrennen en normaal kan ik al amper gaan zitten en staat ze al boven op der rem :S:S en ze gaat echt gwoon kei hard rennen in die draf en galop en dat is echt zwaar irritant.. ik kan er echt niks mee.. dus ga der deze weke veel logeren en rijden ze meot maar weten wie de baas is ja toch.. maar ik heb der nu al bijna 5 jaar en kreeg er toen ze 3 was maar in die 5 jaar heb ik misschien 10 keer gehad zdat zo irritant is.. en wat er ook word gezegt met dat ze geen veulen hebt gehad en daardoor erger hengstig kan zijn, ik wete niks van der geschiedenis ze is in het wilt geboren in Ierland dus weet helemaal niks van der..

Misty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 22:01

Sorry ik type neit echt Nederlands :S
Ik kan echt niet meer type volgens mij snapt niemand er wat van maargoed,,

Groetjes Stephanie

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:04

Heej Stef,

Het kan inderdaad dat je paard hengstig is ik had het ook altijd wat moeilijker met Ginger als ze hengstig was. Maar het kan toch ook eens zijn dat je paard een mindere dag heeft? Je kunt niet altijd verlangen dat ze super loopt, net als jij heeft ze wel eens een dagje dat het minder gaat. Je zegt dat ze in de 5 jaar dat je haar heb maar 10 keer zo vervelend is geweest. Dat is toch helemaal niet veel als ze de rest van de tijd wel super naar je luistert? Ik zou blij zijn met zo'n paardje als Misty, want ze is echt superbetrouwbaar en jullie gaan op het moment heel goed samen! Knipoog
Groetjes Daan

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 09:58

Hey Steph! Weet je nog wat we laatst afgesproken hebben Haha! ? Je zou niet meer zo zeuren over je paardje want hij doet 't supergoed...
Weet je ook nog wat ik mocht doen als je wel weer zou gaan zeuren Knipoog (Grapje hoor!).

Groetjes Ilse

rogerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:30

hai,

dan heb ik gelijk ook een vraagje....

Mijn merrie is nu 3,5 jaar oud en is volgens mij nog nooit hengstig geweest.

Vanaf welke leeftijd worden ze eigenlijk hengstig???

groetjes maartje

Misty_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 15:17

Ik zeur niet Ilse want ik wil der niet weer verkopen hoor Tong uitsteken
was gewoon ene vraagje meost ik van me ma vragen Knipoog want ze is echt hyper en sisco wordt helemaal gek als me paard lang loopt hehe dus ze is wel hengstig dus ben ook niet boos ofzo maar het is gewoon irritant want ze ging net zo super!! soms heetf ze der mindere dga ja en benk wel boos hehe want ik wete dta ze het kan moet ze het ook doen he Tong uitsteken hehe maar nu komt het door de hengstigheid dus logeer der gewoon lekker en dan ga ik rijden Knipoog

Maar vandaag kon ik echt neit rijden man had der gelogeerd en ze was aan het flippen!! en ze was zijk nat geworden door die plassen dus ging amar neit rijden morgen weer een dag jah toch!!

Groetjes Stephanie

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 16:51

Aangezien er vast veel mensen zijn die dit weten en het niet western specifiek is, verplaats ik het maar even naar vraag maar raak Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:50

Ik heb twee merries. De oudste is de hele lente en zomer om de drie weken hengstig. Complete hormoonsverandering, ze komt plots letterlijk tegen j aan vleien, terwijl ze normaal als je haar wegduwd ze ook weg zou moeten draaien, drukt ze nu gezellig terug tegen je hand aan, ze staat te fletsen met de andere paarden, om zoveel meter eens plassen, onder het zadel drie keer zo opvliegend, voorwaarts en werklustiger als anders.. Best herkenbaar dus en vooral onder het zadel ook een positieve noot(mn lesgeefmens zegt dat mijn merrie de eerste is die ze is tegengekomen die tijdens de hengstigheid feller op het been reageerd dan buiten de hengstigheid Clown )

Maar mijn andere heb ik al twee zomers gehad en nog geen enkele keer heb ik kunnen zeggen dat ze hengstig was. Terwijl ze al 2 veulens gehad heeft. Het enige dat ik zou kunnen indenken, is dat ze in de zomer om de zoveel weken iets lastiger was onder het zadel en iets minder ontspannen. Ik gok dat dat tijdens de hengstigheidperiode was geweest, maar anders zou ik het niet weten Haha!

spotlesstari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:31

heeeeeeey stef

ik weet niet of je mijn berichtje had ontvangen want ik ben hier namelijk nog niet zo goed in Verward
maar ik wou gewoon even wat naar je sturen hoe het gaat met de paardjes en zo haha nou veel geluk met misty en doe de groetjes aan de rest op de manegege he doeiiiiiii kim (van tanja en twylight ) Knipoog Doei!