. Zo als het nu verdeeld is gaat het eigenlijk heel erg goed. Tenminste... het stalgenootje in groep 1 heeft 2 dekens op haar paard liggen. 1 onderdeken en 1 relatief goedkope weidedeken. De bovenste (weide) deken was van de week behoorlijk gescheurd. (er scheen al eerder in de afgelopen winter een deken van haar gescheurd te zijn geweest). De gescheurde deken hebben ze gewoon op het paard laten liggen en is niet gerepareerd. Elke dag scheurde de deken een stukje verder. Gisteravond stond de verzorgster van het stalgenootje ineens voor de neus van mijn vriend. De deken was helemaal kapot en toen zij de groepen ging wisselen had het paard van mijn vriend een stuk van het deken tussen zijn ijzer en hoef zitten.
Zij vindt dat mijn vriend aansprakelijk is voor de gesloopte deken (ze hoefde overigens de deken niet vergoed te hebben, tot nu toe tenminste) en wil dat de groepen die al vanaf oktober zo bij elkaar staan veranderd worden.
Wij vinden dat het hun eigen schuld is. De deken die erop lag was al een keer professorisch gerepareerd en de stof was niet erg sterk meer. Daarnaast laat zij een kapotte deken op haar paard liggen, wat naast dat het gevaarlijk is voor haar eigen paard, ook nog eens een extra aantrekkelijk speeltje wordt voor een nogal dominante ruin om in te happen.
Zelf ben ik ook van mening dat als je een paard in een groep buiten zet het risico aanvaard dat er wat kapot kan gaan en je dit zoveel mogelijk probeert te voorkomen door of geen deken op te doen of een deken die aardig wat hap en sleur werk kan hebben.
Maar wie is er nu eigenlijk "schuldig" aan die kapotte deken? Zijn wij dat, het is immers het paard van mijn vriend? of is zij dat. Haar deken was niet sterk genoeg en zij wilt ook haar paard graag buiten hebben en aanvaard daarmee bepaalde risico's?
Maar ik kan me veel meer in jouw verhaal vinden, aangezien de deken al "kapot" was natuurlijk en je nou eenmaal een risico neemt door je paard (in een groepje) buiten te zetten!

), dan stel ik dat er 100% eigen schuld bij de benadeelde is, dus geen vergoedingsplicht van de eigenaar van het slopende paard. Als je paarden met deken op bij elkaar de wei in gooit weet je dat dat kan gebeuren en dat risico neem je kennelijk.