gesloopte deken; aansprakelijkheid???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

gesloopte deken; aansprakelijkheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 16:12

Even de situatie schetsen voor de duidelijkheid. Bij ons op stal staan 6 ruinen. In de zomer gaan ze alle 6 bij elkaar op het land zonder problemen. In de winter gaan ze om de wei te sparen overdag in twee ploegen naar buiten in de bak. De eerste ploeg staat uit de 2 paarden van mijn vriend en 1 paard van een stalgenootje. Groep 2 bestaat uit mijn paard en de 2 paarden van de eigenaar. We hebben express mijn paard en die van mijn vriend uit elkaar gehaald, want zogauw het hooi op is beginnen ze aan elkaar Schijnheilig. Zo als het nu verdeeld is gaat het eigenlijk heel erg goed.
Tenminste... het stalgenootje in groep 1 heeft 2 dekens op haar paard liggen. 1 onderdeken en 1 relatief goedkope weidedeken. De bovenste (weide) deken was van de week behoorlijk gescheurd. (er scheen al eerder in de afgelopen winter een deken van haar gescheurd te zijn geweest). De gescheurde deken hebben ze gewoon op het paard laten liggen en is niet gerepareerd. Elke dag scheurde de deken een stukje verder. Gisteravond stond de verzorgster van het stalgenootje ineens voor de neus van mijn vriend. De deken was helemaal kapot en toen zij de groepen ging wisselen had het paard van mijn vriend een stuk van het deken tussen zijn ijzer en hoef zitten.
Zij vindt dat mijn vriend aansprakelijk is voor de gesloopte deken (ze hoefde overigens de deken niet vergoed te hebben, tot nu toe tenminste) en wil dat de groepen die al vanaf oktober zo bij elkaar staan veranderd worden.
Wij vinden dat het hun eigen schuld is. De deken die erop lag was al een keer professorisch gerepareerd en de stof was niet erg sterk meer. Daarnaast laat zij een kapotte deken op haar paard liggen, wat naast dat het gevaarlijk is voor haar eigen paard, ook nog eens een extra aantrekkelijk speeltje wordt voor een nogal dominante ruin om in te happen.
Zelf ben ik ook van mening dat als je een paard in een groep buiten zet het risico aanvaard dat er wat kapot kan gaan en je dit zoveel mogelijk probeert te voorkomen door of geen deken op te doen of een deken die aardig wat hap en sleur werk kan hebben.

Maar wie is er nu eigenlijk "schuldig" aan die kapotte deken? Zijn wij dat, het is immers het paard van mijn vriend? of is zij dat. Haar deken was niet sterk genoeg en zij wilt ook haar paard graag buiten hebben en aanvaard daarmee bepaalde risico's?

lucas03

Re: gesloopte deken; aansprakelijkheid???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:19

Is idd moeilijk te zeggen. Ik heb hier 1 pension paard staan en toen alle 3 de paarden naar buiten gingen -waarvan 1 met een deken van 2dagen oud- trok het pensionpaard de nieuwe deken direct stuk. (hij vond de kleur zeker niks) Boos!

Ja wat moet je dan zeggen, ik doe de paarden naar buiten maar het pensionpaard maakt mijn dekens kapot. Helaas pindakaas dus. Huilen

Ik heb ze nu maar apart in de wei staan, dan weet ook zeker als er geschopt of geslagen wordt het mijn eigen paarden gedaan hebben.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:21

ja dat vraag ik mij eigenlijk ook af,mischien moet je dat ns bij je verzekering gaan vragen , mischien weet die dat

Daphne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:24

In principe is de eigenaar van een dier aansprakelijk voor de schade die dat dier veroorzaakt. Het bijbehorende wetsartikel kan ik me even niet meer herinneren Bloos Haha! Maar ik kan me veel meer in jouw verhaal vinden, aangezien de deken al "kapot" was natuurlijk en je nou eenmaal een risico neemt door je paard (in een groepje) buiten te zetten!

Zolang die vrouw nog niks vergoed wil zien, zou ik er gewoon niks over zeggen, maar misschien is het anders handig om een rechtswinkel in te schakelen. Dat is een groepje rechtenstudenten dacht ik, en die kunnen je dan advies geven over hoe je het beste kunt handelen. Succes iig!

jackie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:17

Het is heel vervelend, maar als eigenaar van een ruin moet je lijkt mij ook wel reeel zijn. Als je een aantal ruinen bij elkaar zet zijn het net kleine kinderen die de halve dag lopen te klieren en ja dan gaat er wel eens wat kapot. Moet je niet al te dure deken kopen en als deze een scheur heeft goed repareren.

Kan gebeuren toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:35

Waar kawa eerst stond leipen er ook groepen paarden bij elkaar.
En daar werd ook flink gestoeid.
En was er wat kapot, ja helaas, die kans zit erin in een groep.
De keer erop was het misschien andersom

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:50

ik zet ook vaak wat paarden samen in de bak bij die van mij als ik bezig ben met de stal en soms spelen ze gewoon zoveel/ heftig dat er eens een deken scheurt. maar niemand doet er moeilijk over. kan idd gewoon gebeuren, je paard kan ook de deken zelf slopen of in stal scheuren ofzo.
wie zegt dat een ander paard uit die andere groep dat niet doet? dan moet je je paard niet in een groep zetten of geen deken op doen vind ik
zelf heb ik zo'n dikke canvas deken bovenop met wol voering, lekker warm en die dingen zijn super sterk en kunnen ook wel tegen een regenbui

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:54

ok ander soort geval.
mijn paard staat in een box aan de boxwanden zitten moeren die uitsteken en erg scherp zijn.
mijn paard loopt langs die scherpe uitsteksels gevolg 2 mega scheuren in de deken.
ik heb de deken laten maken,koste 25 euro.!
is de stal eigenaar hier verandwoordelijk voor?
ze hebben de dag dr op gelijk die scherpe dingen eraf gehaald maar ik baal wel.
ik had de deken net 2 weken nieuw Verdrietig

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:59

Daphne18 schreef:
In principe is de eigenaar van een dier aansprakelijk voor de schade die dat dier veroorzaakt. Het bijbehorende wetsartikel kan ik me even niet meer herinneren Bloos Haha! Maar ik kan me veel meer in jouw verhaal vinden, aangezien de deken al "kapot" was natuurlijk en je nou eenmaal een risico neemt door je paard (in een groepje) buiten te zetten!

Zolang die vrouw nog niks vergoed wil zien, zou ik er gewoon niks over zeggen, maar misschien is het anders handig om een rechtswinkel in te schakelen. Dat is een groepje rechtenstudenten dacht ik, en die kunnen je dan advies geven over hoe je het beste kunt handelen. Succes iig!

Art. 6:179: "De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangebrachte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad."

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:06

als je paarden bij elkaar zet is dat een aanvaard risico, dus verzekering keert niet uit Haha!
Dit is Jip en Janneke taal voor wat Tulandro eigenlijk zegt Haha!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:13

dat is dan ook een van de reden waarom mijn paarden altijd zonder deken naar buiten gaan.
een paard wil rollen en gek doen en dat kan niet met deken, dus deken af naar buiten lekker uitleven en na een poosje weer naar binnen even het zand uit de haren poetsen de bloedsomloop weer op gang brengen en deken op.
nooit geen kapotten dekens, nooit zieken paarden, maar wel vrolijke uitgeleefde paarden en echt waar ik heb ook geen last van dikke wintervachten. maar misschien is dat meer geluk als wijsheid Clown

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:38

geral schreef:
als je paarden bij elkaar zet is dat een aanvaard risico, dus verzekering keert niet uit Haha!
Dit is Jip en Janneke taal voor wat Tulandro eigenlijk zegt Haha!

of te wel we hebben gewoon groot gelijk dat het sneu is van de deken (die al kapot was), maar dat het hun eigen risico is waar ze al dik 4 maanden mee accoord gaan.

De eigenaar van de stal geeft ons ook groot gelijk en wisselt niks aan de groepen. Dit is de meest ideale verdeling en de aanschaf van een goede deken zou geen slecht idee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:08

Citaat:
een paard wil rollen en gek doen en dat kan niet met deken

Haha! Knipoog
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:13

leuke foto's !
hier staande paarden in grote groepsweides en regelmatig sneuvelt er een deken, zeker in de winter als er niets te eten staat op de wei en ze aan het stoeien zijn
ja ook de mijne laatst
dat is he trisico van paarden bij elkaar zetten
niemand zeurt er hier ook over, je weet gewoon dat het kan gebeuren

en paarden kunnden idd prima rotzooien en rollen met dekens om hoor

snuffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:21

Ik heb een soortgelijk geval meegemaakt. En we hebben gewoon geprobeerd om het op te geven bij de verzekering. Geen probleem: de WA-verzekering van de "tegenpartij" heeft gewoon uitgekeerd. Waarom zou het niet proberen. Niemand die er slechter van wordt, behalve de verzekering en daar betaal je nou je premie voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:22

En word het zo duur per maand aan premie

Misschien moet ik toch vaker zoiets gaan doen...andere doen het ook...

Daphne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:33

Tulandro schreef:
Daphne18 schreef:
In principe is de eigenaar van een dier aansprakelijk voor de schade die dat dier veroorzaakt. Het bijbehorende wetsartikel kan ik me even niet meer herinneren Bloos Haha!

Art. 6:179: "De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangebrachte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad."

Die bedoelde ik Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:50

Inderdaad, is art 6:179 BW van toepassing, zoals hierboven al genoemd wordt. Dit staat echter eigen schuld bij de benadeelde niet in de weg. Als deze schade bij mij op mijn bureau valt (zeg lekker niet voor wie ik werk Cool ), dan stel ik dat er 100% eigen schuld bij de benadeelde is, dus geen vergoedingsplicht van de eigenaar van het slopende paard. Als je paarden met deken op bij elkaar de wei in gooit weet je dat dat kan gebeuren en dat risico neem je kennelijk.
Bovendien is het bewijstechnisch gezien nog helemaal geen vaststaand feit dat jouw paard dat ook daadwerkelijk in zijn eentje heeft gesloopt, dus ook op dat punt zou ik afwijzen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:13

Maar wat nou, als je geen andere keus hebt, omdat de staleigenaar niet bereid is, jou gelegenheid te geven je paard apart te zetten? Als je evenals de anderen evenveel betaalt voor zowel stalling als weidegang, en je zou je paard apart willen zetten, maar de staleigenaar werkt niet mee......hoe kom je dan uit met de schuldvraag?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:17

Dan heb je altijd nog de keuze om hem niet buiten te zetten, of zelf buiten te zetten op andere tijdstippen...

IMO ben JIJ het altijd die toestemming geeft omje paard buiten te zetten met of zonder deken en met of zonder andere paarden...
Eigen schuld dus...

Wat nou als haar paard het paard van je vriend een trap verkoopt en jouw vriend's paard heeft een open beenwond?? Is zij dan ook aansprakelijk volgens haar?? Nee toch!? Eigen risico toch!?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:18

fabienne schreef:
Maar wat nou, als je geen andere keus hebt, omdat de staleigenaar niet bereid is, jou gelegenheid te geven je paard apart te zetten? Als je evenals de anderen evenveel betaalt voor zowel stalling als weidegang, en je zou je paard apart willen zetten, maar de staleigenaar werkt niet mee......hoe kom je dan uit met de schuldvraag?

Dat ligt meer in de contractuele aansprakelijkheid tussen jou en de pensionhouder en dat is moeilijk te beoordelen zo, omdat er waarschijnlijk niks op papier vast ligt over dit onderwerp?
Maar dit heeft dus niets met verzekeringen e.d. te maken, omdat dit geen wettelijke aansprakelijkheid betreft, maar contractuele aansprakelijkheid is (ook als er niks op papier staat).

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 22:15

snuffel schreef:
Ik heb een soortgelijk geval meegemaakt. En we hebben gewoon geprobeerd om het op te geven bij de verzekering. Geen probleem: de WA-verzekering van de "tegenpartij" heeft gewoon uitgekeerd. Waarom zou het niet proberen. Niemand die er slechter van wordt, behalve de verzekering en daar betaal je nou je premie voor!

Zij wil het niet zo zeer vergoed hebben maar een andere indeling van de paarden. En al zou ze de deken wel vergoed willen hebben dan vind ik dat zij het risico aanvaard dat er wat kapot kan gaan.

Om op de vraag van fabienne terug te komen. Bij ons is het zo dat de paarden zo gunstig mogelijk worden ingedeeld in de winter en dat iedereen als hij kan zijn handen uit de mouwen steekt om te helpen met wisselen van de groepen en het voeren. Daar hoort haar paard ook bij. De eigenaar stelt haar wel in de gelegenheid haar paard apart te zetten, maar dan als de laatste groep naar binnen is en dit moet ze verder zelf regelen. Aangezien ze te beroerd is om ook maar 1 ding zelf te doen (even heel cru gezegd) zal dit niet gebeuren en schuift ze alle verantwoordelijkheid bij de stal eigenaar neer.

@griebels heel ironisch heeft het paard van mijn vriend idd een verwonding aan het been opgelopen deze week Clown niet erg hij huppelt net zo vrolijk rond en met goed schoonhouden is er niks aan de hand Haha!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 22:23

janne schreef:
ok ander soort geval.
mijn paard staat in een box aan de boxwanden zitten moeren die uitsteken en erg scherp zijn.
mijn paard loopt langs die scherpe uitsteksels gevolg 2 mega scheuren in de deken.
ik heb de deken laten maken,koste 25 euro.!
is de stal eigenaar hier verandwoordelijk voor?
ze hebben de dag dr op gelijk die scherpe dingen eraf gehaald maar ik baal wel.
ik had de deken net 2 weken nieuw Verdrietig

In dit geval vind ik het de verantwoording voor de huisvester, oftewel de staleigenaar. Daar staat wel tegenover dat jij ook al wist dat die schroeven er zaten, en ik weet niet of je daar al ooit iets van hebt gezegd tegen de staleigenaar...

Dingen die stuk gaan als je je paard zelf in een groep zet is je eigen verantwoording. helemaal als de deken al stuk was. Je weet nu niet eens zeker dat het paard van je vriend ook echt iets heeft gedaan. Niemand heeft het gezien en de deken was al stuk. Het zou zomaar kunnen dat het paard van je vriend toevallig in een stukje deken is gaan staan, dat het dekendragende paard er zelf vanaf gesloopt had.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 22:29

PriscaZ schreef:
Niemand heeft het gezien en de deken was al stuk. Het zou zomaar kunnen dat het paard van je vriend toevallig in een stukje deken is gaan staan, dat het dekendragende paard er zelf vanaf gesloopt had.

het is wel aannemelijk dat hij het gedaan heeft. Het andere paard wat erbij staat heeft bijna geen tanden meer over van het luchtzuigen Clown en het paard zelf bijt ip niet in zijn deken. Dus in ze mag van mij rustig roepen dat dat paard het gedaan heeft, maar daar hebben we haar notabene nog voor gewaarschuwd toen ze een nieuwe deken aanschafte (de eerste die gesloopt zou zijn). Koop nou een goede scheurvaste deken die een stootje kan hebben. Maar nee het mocht niks kosten

Mijn eigen paard kan er ook wat van. Hij heeft vorig jaar ook bij het paard van mijn vriend gestaan (stonden ze alle 6 bij elkaar) en die dekens hebben het zwaar gehad. Maar geen enkel scheurtje

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:28

Ben ik blij dat ik een gil merrie heb Haha!

Op verre afstand schreeuwt ze al dat ze weg moeten gaan Clown aan der deken komen is helemaal verschrikkelijk dan gilt ze zo hard Knipoog.Maar wij hadden dit dus ook op stal paarden in 1 groep in de wei 1 deken totaal stuk,maar die wou het wel vergoed hebben uiteindelijk niet gebeurd omdat verzekering idd het eigen risico vond ..