Ervaring Fryso zadel op kwpn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anita

Ervaring Fryso zadel op kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:07

Wie heeft er wel eens op gereden of wie is er in bezit van een fryso zadel? Hoe bevalt hij? Goede steun bij de wrongen?
Wie heeft een frysozadel op een kwpn liggen?
Vergelijking met Hulsebos?

Vajramani

Re: Ervaring Fryso zadel op kwpn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:38

Ik rij wel eens op een Fryso zadel. Je zit als een huis in zo'n zadel.
Passen ook goed op KWPN paarden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:56

Dat het Fryso zadel uitsluitend geschikt zou zijn voor Friese paarden is onzin.

Voor kwpn-ers bestel je het in Groot Brittanie gemaakte zadel in kamermaat 3, voor Friezen is dat maat 4.
Speciaal voor mensen die niet met een Fryso zadel zouden willen rijden, wordt exact hetzelfde zadel ook verkocht als "Tweespan".
Het zadel vertoont kwa leer sterke vergelijking met EuroRiding Diamant, een als goed bekend staand dressuurzadel.

Ik rijd/reed met mijn Fryso op allerlei warmbloedpaarden. Ik heb het gekocht voor een exemplaar met vrij hoge schoft en korte rug, maar op langere ruggen met meer kwpn-achtige schoften ligt het ook prima. Ik ben steevast van plan mijn volgende ros er ook mee te zadelen, al zal ik de kussens vast wel iets moeten aanpassen (hoge schoft paard vroeg om dikke kussens achter, dit nieuwe paard heeft dat niet nodig).

NIets mis mee, een Fryso op een warmbloed. Kan prima.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 15:18

Ik heb er ook eentje op mijn Fries liggen, ik gebruik hem ook wel eens op mijn Haflinger of mijn kruising FriesxNew forest.

Hij zit als een huis, ik zou echt niet meer anders willen.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:27

ik heb ook een fryso zadel en gebruikte het ook wel eens op een kwpner als ik die reed. Lag heel netjes en het zit gewoon super lekker.

ik wil niet anders meer als een fryso zadel

anita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:59

Bedankt voor jullie positieve reacties.
Hebben jullie ook toevallig een foto met het zadel duidelijk op jullie paard?

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 20:56

Jammer dat ik na deze possitieve reacties iets minder possitief moet zijn. Ik had tot voor kort(vorige week) ook een phriso op mijn kwpn merrie liggen Echt waar het zit als een huis, alleen heb ik er grote problemen mee gekregen. Mijn paard begon te staken (heel hoog steigeren).Toen heb ik er iemand bij gehaald die er verstand van heeft.Hij drukte op mijn paard zijn rug en ze ging zowat liggen zo'n pijn deed het. Toen hij hoorde dat ik op een phriso reed adviseerde hij me om die aan de allerhoogste boom te hangen die ik tegen kwam.De meeste rugproblemen die hij tegen kwam bleken te komen door een phriso zadel.Nu weet ik wel dat deze uitspraak iet wat overdreven is, maar sinds vijf dagen heb ik nu een KN zadel op mijn merrie en tot nu toe heeft ze nog geen stap verkeerd gezet.
Ik ben er van overtuigd dat het voor elk paard verschillend is, maar wilde je deze ervaring niet onthouden.Laat hem dus heel goed passen op je paard voor dat je tot aanschaf over gaat.Succes

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 21:16

[qoute]Dat het Fryso zadel uitsluitend geschikt zou zijn voor Friese paarden is onzin.[/qoute]

Ik heb ook nog nooit iemand horen zeggen dat een fryso speciaal voor een fries is. Het is gewoon een handig zadel voor brede paarden......

[qoute]Speciaal voor mensen die niet met een Fryso zadel zouden willen rijden, wordt exact hetzelfde zadel ook verkocht als "Tweespan".[/qoute]

dat ik weet verkoopt de tweespan ze gewoon onder de naam fryso zadels.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:01

wouterpaard schreef:
dat ik weet verkoopt de tweespan ze gewoon onder de naam fryso zadels.

Is ook zo. Maar zodra de verkoper in de gaten heeft dat je niet een Fries gaat zadelen, maar een wpn-achtige, bieden ze aan er een ander 'plaatje' op te kunnen zetten.
Tweespan = Fryso. Geen verschil, zelfde verkoper.

Er zijn 2 types Fryso. De meest recente heeft een hele diepe zit. Ik heb het oudere type, met iets minder gesloten zit. Zit voor mij veel fijner.
Dat van zadelmakers en klachten over Fryso komt me bekend voor. Dat hoor ik ook vaker. Ik ben het zelf nog niet tegengekomen, ook niet bij clubgenoten die ook met Fryso's rijden. Maar we rijden wel allemaal met dat oudere type, zou dat het misschien kunnen zijn?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:26

die van mij is een jaar oud en ik heb tot nu toe nergens last van