bult op de schoft?? zou die gestoken zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

bult op de schoft?? zou die gestoken zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:30

Mijn paard had vandaag ineens een bult op zijn schoft zitten en best nog wel groot ook, denk ongeveer 2 bij 2 cm en dan ongeveer anderhalve cm dik er boven op. Hij heeft al anderhalve maand vakantie dus van het zadel kan het niet komen.

Zou het kunnen zijn dat hij is gestoken door 1 of ander dier?

Maitu

Re: bult op de schoft?? zou die gestoken zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:37

Volgens mij zijn er op dit moment geen stekende insecten! Zou het niet kunnen zijn van het spelen in de wei, misschien heeft een ander paard hem gebeten, of boven op zijn schoft gekapt!?

Of erger; misschien is hij steigerend achterover geklapt, en op zijn schoft beland...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 20:42

Hij staat niet in de wei, alleen los in de bak maar dan is er toezicht vanuit de bar en hij staat alleen dan dus door een ander paard kan het niet komen.

Wat ik me nu wel trouwens bedenk, toen hij gister ging rollen ging die sukkel half op een balk liggen en toen hij om wilde rollen rolde hij dus tegen/half op de balk (zag het niet helemaal preccies)

zou een paard daar een bult van kunnen krijgen net als dat mensen bijvoorbeeld iets gestoten hebben?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:21

Heeft hij een deken op? Dan kan het een drukking van de deken zijn.
Ander idd wat je net aankaartte: een paard kan ook heel goed een bult krijgen van het zich stoten aan iets.

Ik zou het even koelen en insmeren met traumeel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:26

hij heeft 2 dekens op (staat in buiten stal) maar die heeft hij al een aantal maanden op en dit is de eerste keer dat hij een bult heeft

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:32

Zitten de dekens op de plek van de bult? Dan kan het goed zijn dat hij knel heeft gezeten. Dat gebeurt soms met liggen 's nachts, is het even een beetje afgekneld en dan krijg je gelijk een bult.
Heb je er een foto van?

Het lijkt me verstandig om even uit te kijken met dekens die op die plaats drukken, misschien heb je een halsdeken of een andere, die niet op die plaats ligt?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:35

Nee zijn gewoon 2 normale dekens. Het kan wel zijn dat de onderste deken iets naar achter is geschoven en dat dat beknelt heeft gezeten want denk wel dat dat ongeveer de zelfde plek is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:45

Dan zou ik die onderste verwijderen en ipv die deken een wollen/fleece halsdeken opleggen, in ieder geval tót je bult verdwenen is. Nog beter is een gewone stalhalsdeken in deze, omdat die helemaal niet op de schoft drukken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 11:40

ja maar helaas heb ik die niet dus dat zal moeilijk worden. Hij heeft deze 2 dekens al maanden op dus lijkt me onwaarschijnlijk dat hij dit nu ineens heeft terwijl hij eerder nooit wat heeft gehad. Vind het dus ook een beetje zonde om dan een nieuwe deken te gaan kopen terwijl hij al die tijd al met deze 2 dekens op staat en nergens last van had, Dan komt het denk ik eerder van die balk want daar lag hij met zn schoft op. HIj is een beetje dom, gaat altijd tege de kant aan liggen of ergens op liggen Clown