Mijn verzorgpaardje had twaalf jaar stilgestaan, voordat de eigenaren die hem nu hebben, kochten. We hebben eerst twee weken aan de longe gewerkt. Eerst 'bloot' later met zadel en hoofdstel. Na die twee weken ben ik er voorzichtig op gaan zitten, iemand ernaast laten lopen. Paar rondjes gestapt en een kort buitenritje gemaakt (tien minuutjes) nog steeds met iemand ernaast. Hij deed niks. Dit zijn we gewoon langzaam uit gaan bouwen. Daarna aan de longe erop gereden en later los.
Niet op buitenrit gaan als je paard niet verkeersmak is. Wij wisten dat Fan 100% verkeersmak was vandaar.
Ik denk dat het vooral van het temperament van het paardje afhangt wat je moet proberen. Fan is een haflinger en die zijn over het algemeen vrij koelbloedig. Als je een paardje hebt dat snel opgefokt raakt moet je zeker rustig doen.
Ga vooral niet zelf uitproberen, maar doe het onder begeleiding van iemand die er ervaring mee heeft. Maar dat had je hopelijk zelf ook nog wel bedacht.
Voor de rest hoop ik dat je hier iets aan hebt en dat je nog veel plezier van het beestje mag hebben.