een paard rijden wat lang stil staat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

een paard rijden wat lang stil staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 17:23

Een vriendin van mij heeft een verzorgpony daar mee is al 6 jaar niet gereden.

Wie heeft er nog meer een eigen/verzorg paard wat lang al niet hebt gereden en nu wel weer rijdt?

Het paard is ongever +/- 17 jaar en staat al 6 jaar stil

Wie heeft voor haar tips om zo'n paar weer te berijden

alvast bedankt

Ineke2

Re: een paard rijden wat lang stil staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:26

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat je eerst een paar keer longeert, ook met zadel op etc...en daarna erop gaat. Kwartiertje rustig rijden, gewoon stappen, paar rondjes draf en een rondje galop.

Zo opbouwen Lachen

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:46

Mijn verzorgpaardje had twaalf jaar stilgestaan, voordat de eigenaren die hem nu hebben, kochten. We hebben eerst twee weken aan de longe gewerkt. Eerst 'bloot' later met zadel en hoofdstel. Na die twee weken ben ik er voorzichtig op gaan zitten, iemand ernaast laten lopen. Paar rondjes gestapt en een kort buitenritje gemaakt (tien minuutjes) nog steeds met iemand ernaast. Hij deed niks. Dit zijn we gewoon langzaam uit gaan bouwen. Daarna aan de longe erop gereden en later los.

Niet op buitenrit gaan als je paard niet verkeersmak is. Wij wisten dat Fan 100% verkeersmak was vandaar.

Ik denk dat het vooral van het temperament van het paardje afhangt wat je moet proberen. Fan is een haflinger en die zijn over het algemeen vrij koelbloedig. Als je een paardje hebt dat snel opgefokt raakt moet je zeker rustig doen.

Ga vooral niet zelf uitproberen, maar doe het onder begeleiding van iemand die er ervaring mee heeft. Maar dat had je hopelijk zelf ook nog wel bedacht. Vork

Voor de rest hoop ik dat je hier iets aan hebt en dat je nog veel plezier van het beestje mag hebben. Pling

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:25

Alles heel rustig opbouwen en niet meteen een uur laten lopen, maar dat lijkt mij best logisch.. Ik zou haar gewoon een paar keer losgooien en daarna longeren en dan rustig met zadel en al longeren en daarna erop gaan en zo conditie opbouwen..

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:44

Dat paardje is waarschijnlijk super stijf. Vraag hem veel stelling naar binnen en naar buiten... eerst een klein beetje en dan steeds verder buigen.. Hier wordt je paardje echt super soepel van en gaat in alle gangen soepeler lopen... Lachen

_ireth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:01

dankje allemaal voor de tips

( ik was degene van die pony)
en ik ga er zaterdag voor het eerst op
maar tis een schat van een beest in de stal
zijn vorige ruiter heeft er maar kort opgereden en onregelmatig
hij is daarna niet of nauwelijks verzorgd
en niet gereden
een echt boerderij paard alleen om het gras kort te houden dus
ik hoop dat het goed gaat na 6 jaar