voeding oude pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judithM

voeding oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 16:30

Ik heb een x-shet van ongeveer 34 jaar.
Normaal krijgt ze alleen goede kwaliteit voordroog en in de zomer staat ze elke dag 2 uurtjes op het gras (verder op de paddock)

Ze deed 't er altijd goed op maar nu wordt ze echt mager.

Ze is volledig met pensioen dus echt brok voeren lijkt me een slecht idee.

Wat kan ik haar nu het beste bijgeven?

Seventje

Re: voeding oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:09

Hoi JudithM,

Je shet is al op een behoorlijke leeftijd. Eet ze nog goed haar voordroog? Zou ja, geef haar daarvan wat meer dan wat ze normaal krijgt.

Bij mij op stal hadden we ook een hele oude merrie en door de hoge leeftijd waren haar tanden behoorlijk versleten en kreeg ze haar hooi/voordroog niet meer goedweg gekauwd. Ze kreeg daarom luzerne en haar brok als slobber.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:21

ik voer de 25 oude shet muesli zonder haver bij!
werkt prima
dit is het eerste jaar dat ze niet broodmager is!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 17:53

TeamSpirit schreef:
ik voer de 25 oude shet muesli zonder haver bij!
werkt prima
dit is het eerste jaar dat ze niet broodmager is!

Ja maar zit daar niet teveel in ivm bevangenheid?

Hoeveel geef je daar van?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:00

ik had een ponytje van 38 jaar.
hem gaf ik ook lucerne en slobber en ook onderhouds brok.
later had hij iets meer nodig dus deed ik er nog wat maismeel bij.
hij deed het er super op.
zijn kiezen waren niet veel soeps meer dus hooi kreeg hij niet meer binnen. [was wel leuke bezigheid hoor,propjes draaien]
de hoeveelheid moet je een beetje zoeken.
je merkt vlug genoeg wat hij nodig heeft.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:07

is pulp mischien een goed idee?

het is niet zo hard hij kan het makkelijk eten dus.
en ze worden er dikker van.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:20

Mijn paardje haalt het nog lang niet bij jouw shet, 21 Haha! , maar ik voer kruidenmusli van Subli bij. Ben daar nu sinds een maandje of twee mee bezig en mijn paard is compleet veranderd. Ben er heel tevreden over. Ik heb advies gevraag bij de welkoop wat ik het beste kon geven, en dit kwam eruit.

Wat hoefbevangenheid hoef je je nauwelijks zorgen te maken, het eiwit gehalte is miniem. (als je dat bedoelt tenminste)
Je kunt ook eens goed advies vragen bij je voerhandelaar.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:50

Gevoelsmatig zeg ik dat je shet misschien door alleen kuil geen brok wel vitaminen en mineralen tekort kan komen.
Je kunt dit op 2 manieren oplossen, door schrale brok te voeren (zoals die IJslander brok van Pavo, of Strucomix van Cavalor- wat gelijkstaat/vervanging isvan ruwvoer maar wel de nodige vitaminen bevat)
Of ik zou idd zoals al gezegd is geweekte bietenpulp geven met een vitamine supplement erdoor.

Verder zou ik als ze kuil goed wegkrijgt, gewoon wat meer geven, oudere paarden verwerken hun voer niet zo efficient als jonge paarden dus het eventuele teveel aan eiwit wordt toch uitgescheten Haha! althans dat is wat mijn DA mij verteld.........hoewel dat verhaal voor mijn 23jarige arabier niet op gaat.....krijg dat "volslanke" er niet vanaf Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:03

Wij hebben op de manege een oude pony van 35 jaar, die eigenlijk geen kiezen meer heeft. Twee jaar geleden had hij nog 4 kiezen, die heeft de tandarts toen zo bijgewerkt dat hij nog een beetje kon kauwen, maar hooi/kuil lukte echt niet meer. Toen zijn we overgestapt op lucerne. Na een half jaartje kreeg hij problemen met de brok, dus zijn we zijn brok gaan weken tot slobber. Daar heeft hij het tot oktober vorig jaar erg goed op gedaan. Inmiddels is de tandarts nog wel eens komen kijken, maar hij kon er nu echt niks meer aan doen, het gebit is gewoon op. Inmiddels krijgt hij slobber van geweekte lucerne, mais en brok en daarbij nog een behoorlijke scheut olie. Hij heeft nog power genoeg en nog echt veel levenskracht, maar hij wordt helaas wel steeds magerder, ik denk dat de rek er voor hem zo langzamerhand wel uit is helaas. Hij loopt nog wel iedere dag een uurtje mee, dat is zijn leukste uurtje van de dag, hij kikt echt op de aandacht, hij is in zijn koppie 3, ipv 35, helaas is zijn lichaam wel echt 35...

Wat jouw shet betreft: laat zijn gebit eens nakijken door een tandarts, als dat nog in orde is, zou je eventueel mais of extra brok bij kunnen voeren. Als zijn gebit ook niet meer zo goed is, zou je ook slobber kunnen maken, en ipv voordroog overgaan op lucerne.