wel of geen eigen paard voor kind van 12?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoezepoes

wel of geen eigen paard voor kind van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 16:28

Ben nieuw, dus hoop dat het goed gaat.
Mijn dochter van 12 wil heel graag een eigen paard.
Ik ben er wat (behoorlijk zelfs) huiverig voor.
Met welke kosten moet ik rekening houden?
En wat zijn de vaste kosten sowieso (voer, dierenarts, eigen stalling hebben we wel, ...)
Welke boeken raden jullie me aan om me eerst heel goed te kunnen oriënteren?
Ze rijdt al 3 jaar en vindt het nog steeds erg leuk!
Mij lijkt gewoon rijden bij de manege "genoeg".
Alvast bedankt voor jullie deskundige reacties.

Colt

Re: wel of geen eigen paard voor kind van 12?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:37

12 jaar was ik ook toen ik mijn paardje kreeg. Ik had toen 4 jaar les gehad.
Vaste kosten zijn het voer en hooi en vloerbedekking en hoefsmid, dierenarts.
Normale biks kost niet zoveel, iets van 15 euro? Hooi kost iets van 5 euro per pakje? Als vloerbedekking heb ik vezel, kost 6 euro per pak. Het bekappen van een pony kost ongeveer 25 euro. Inentings weet ik zo niet precies, maar erg veel is dat ook niet.
Het duurste is de aanschaf van alles, zoals natuurlijk het paardje zelf, en zadel + hoofdstel, dekens, borstels, halster en noem maar op.

De gewone algemene paarden enceclopedies zijn altijd handig door te lezen. In die van mij staat ook een groot deel over het houden van een eigen paard en waar je verder nog rekening mee moet houden.

Laat je weten wat het wordt?

(bokkers, correct me if i'm wrong of wat vergeten ben Knipoog )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:39

Leuk Haha! Ik was ook twaalf toen ik mijn pony kreeg Haha! Haha!

Ik kreeg een new forrester, die al wat ouder was... een jaar of 8, heel braaf, heel betrouwbaar en een grote knuffel.

Heel veel hele gekke dingen mee gedaan, die zal ik niet zeggen anders krijgt je dochter er nooit een Haha! Haha! Haha!

Kosten, tja je kan het zo duur maken als je wilt, maar ik denk dat je op jaarbasis gemiddeld per maand zo een 300 euro kwijt bent op een gemiddelde stal. En dan moet je niet aan wedstrijden mee willen doen Haha! Haha! Haha!

Zou je de pony aan huis zetten moet je er wel rekening mee houden dat paarden kudde dieren zijn en NIET alleen kunnen staan, klein shetje is dan aan te bevelen...... en dan komen de kosten denk ik op zo een 200 euro per maand voor twee

Leuk, en veel succes
Tja het is best een hele dure hobbie

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:40

Zou je haar niet eerst een verzorgpaard/pony laten zoeken, dan kan je zien of ze het aankan om alle dagen van de week een paard te verzorgen. Eén keer in de week in de manege rijden is namelijk iets heeeel anders dan een eigen paard dt je alle dagen van de week moet verzorgen!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:42

Met 11 jaar kreeg ik een paard dus ik denk niet dat er een bepaalde leeftijdsgrens aan het bezitten van een paard zit. Je moet zelf bij je dochter kunnnen inschatten of ze genoeg verantwoording heeft om voor haar paard te zorgen en dat ze het daadwerkelijk ook leuk genoeg vindt om zich er voor in te zetten.

Kosten die je maakt zijn natuurlijk de aanschafkosten van het paard, het tuig (zadel, hoofdstel, halster ed), evt. dekens en poetsspullen.

Verder moet je rekening houden met de maandelijkse stallingkosten. Rond de 6-8 weken een hoefsmit, om de 3 maanden wormenkuur, evt. verzekering, inentingkosten eens per jaar en evt. lesgeld en/of wedstrijdkosten. En dan ga ik uit van een scenario waarin alles goed verloopt. Zo zullen ook dierenartskosten in rekening gebracht worden wanneer je paard wat mankeert.

Ik ben alles over het geheel genomen (stallinggeld, verzekering, hoefsmit, inentingen, wormenkuur, lesgeld) zo'n 500 euro per maand kwijt. Maar dit kan nog wel eens wisselen.

Succes!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:44

De leeftijd vind ik nooit zo belangrijk, belangrijker vind ik hoe zelfstandig en willig het kind is. Ik ken er van 20 die zijn geen pony waard, maar ik ken er ook van 11 waar ik mijn pony zo naar toe zou brengen. Enorm verschillend dus.

Verder denk ik ook dat het belangrijk is hoeveel jij (/de ouders) met paarden hebben. Zeker bij een stalling aan huis is het niet enkel betalen maar ook zelf de klusjes doen. En de weide uitmesten in de regen, de waterbak schoon maken als het ijs koud is en de stal iedere dag netjes uit mesten wordt nogal eens als minder prettig ervaren...

De kosten is heel varierend. Hoewel de hoogste kosten natuurlijk de maandelijks terugkerende stalkosten zijn die jij (voor zover ik het begrijp) niet hebt.
Zeker over DA kosten valt niets te zeggen. Bij het ene paard hoeft nooit een DA te komen (oke voor enten Knipoog ) en bij de andere iedere maand, bewijze van.
Standaard kosten zijn natuurlijk de aanschaf, hoefsmid, ontworming, entingen, tuigage, voer, mestafvoer (?), stro/vlas/zaagsel, hooi/kuil. En ongetwijfeld nog veel meer, maar daar kom ik nu even niet op... De prijzen daarin zijn uiteraard per merk/regio/qualiteit verschillend Lachen

Denk er goed over na. En mijn tip:
Doe het niet als JIJ er niet compleet achter staat.
Als het echt zo'n volhouder is dna komt het vanzelf. Overigens vind ik 3 jaar geen "AL" 3 jaar. Ik reed 8 jaar en kocht toen mijn eigen pony. Dus wat dat betreft zou ze het erg luxe hebben hoor.
vergeet niet dat de fase vriendjes ook nog komt, waar er heeeeeel veel af gaan haken. Jammer voor de pony, maar die komt dan op nummer 2.

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:48

Hoi! Welkom op Bokt!

Ik was zelf 17 toen ik mijn eerste paard kocht. Ik ben het niet eens met Colt dat de aanschaf het duurst is. Ik weet niet waar je woont en waar je je pony gaat stallen? Als je het beestje goedkoop bij een boer kan stallen valt het misschien mee. Maar op een manege of pensionstal ben je veel geld kwijt. Paarden moeten tegenwoordig 2x pj geent worden, de hoefsmit moet er bij komen. Mensen houden er bij de aanschaf geen rekening mee, of wuiven het weg, maar ook de dierenarts kan regelmatig over de vloer moeten komen. Alles bij elkaar opgeteld ben je dan een boel geld kwijt.

Maar wat het allerbelangrijkste is... Heeft een meisje van twaalf genoeg verantwoordelijkheidsgevoel om elke dag, weer of geen weer, naar haar pony te gaan. Je kan niet een dagje niet.

Ook ik wilde al jong een pony, maar ben blij dat mijn ouders hebben gewacht tot ik wat ouder was. Ik had een brommertje en ging door weer en wind. Mijn verantwoordelijkheidsgevoel is behoorlijk op de proef gesteld.

Ook krijg je te maken met school, vriendjes, uitgaan enz. Veel jongere kinderen laten hun pony daar de dupe van worden. Maar als moeder zul je dat wel kunnen inschatten, of je dochter daar vatbaar voor is.

Ik persoonlijk denk dus dat het verstandiger is om een paar jaar te wachten. Ik ben op mijn 13e van de ponyclub weggegaan en zocht (en vond) een verzorgpony in de buurt. Op die manier kon ik wennen aan vaste dagen voor een paard zorgen. Na een paar jaar merk je dan vanzelf of je dochter een echte "paardenmeid" is of niet.

De ervaring leert denk ik toch dat veel pubers stoppen met rijden. Als e dan met een eigen pony zit, krijg je een boel emotionele rompslomp te verwerken als je het moet verkopen.

Succes met je beslissing!!

ammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:54

hoi, hoi.
Op je 12e kan je idd al een eigen paard hebben, ik vind dat persoonlijk juist heel goed omdat kinderen dan juist in de fase zitten dat ze heel veel en makkelijk dingen leren. Ze kan zo dus heel goed leren rijden maar ook een goed verandwoordelijksheid gevoel krijgen.

Je zou eventueel ook eerst kunnen beginnen met het leasen van een paard voor bijvoorbeeld 3 maanden, ze kan dan kijken of ze het echt wel zo leuk vind om elke dag naar de paarden te gaan. Mocht ze het dan niet leuk vinden dan kan ze er zo mee stoppen zonder dat je al je spullen en het paard weer moet gaan verkopen.

En qua kosten moet je toch rekening houden met ongeveer € 500,- per maand maar dan ga ik uit van de stalling bij mij op stal. Maar als je paard iets krijgt en je moet naar de veearts dan ben je al gouw € 1000,- kwijt dus het is dan zeker zaak dat je hem/haar goed verzekert. En voor een goedgekeurd paard betaal je minimaal € 5000,- voor een pony zal het iets minder zijn maar het scheelt niet heel veel

En het aller belangrijkst is laat je paard heel goed keuren bij een veearts want anders doe je al heel snel een miskoop en voor je het weet sta je elke week bij de veearts.

Wil je nog meer weten dan kan je altijd even een berichtje sturen. groetjes amber

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:57

Ik was 6 toen ik mijn eigen pony kreeg, wel met begeleiding van mijn pap en oma. Mijn mam was ook geen held en de pony ging bij haar steeds rennen...maar dat doet er niet toe. De aanschaf is zeker niet het duurste. Het onderhoud betreffende voer e.d. moet je goed voor reserveren. Wij hebben een paardje op stal waarmee we 135 euries krijgen. We hebben niet veel kosten en daarbij moet ze zelf DA en Hoefsmid betalen. Voer e.d. zit bij stalling in. Maak hier goede afspraken mee. Reken gewoon wat ruimer en zet wat apart...als ze verantwoordelijk zijn is het mooi meegenomen, en je houdt ze tegelijkertijd van de straat...!! Haha! Haha! Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:59

snoezepoes schreef:

Mijn dochter van 12 wil heel graag een eigen paard.
Ik ben er wat (behoorlijk zelfs) huiverig voor.

Ze rijdt al 3 jaar en vindt het nog steeds erg leuk!
Mij lijkt gewoon rijden bij de manege "genoeg".

Het klinkt alsof je zelf niet zwaar besmet bent met het paardenvirus Knipoog
In dat geval zou ik er niet aan beginnen, een paard is een ingrijpende toevoeging aan het gezin. Als zij meer wil dan in de manege rijden, laat haar lekker een verzorgpaardje zoeken en onder leiding van de eigenaar daarvan ervaring opdoen. Een eigen paard is heel wat anders dan een uurtje les op de manege.
Als ze na een paar jaar verzorgpaard nog steeds heel graag een paard wil, kun je het alsnog overwegen.

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:00

Even over het keuren...

Ook een keuring geeft geen garantie. Ik heb een paard met 22 foto's en alles er op en er aan laten keuren. eerst glijdt ze uit en krijgt een peesblessure, anderhalf jaar verder wordt ze hoefbevangen, tussendoor nog eens koliek... kassa!

Wil je niet ontmoedigen hoor, maar heb al zoooo vaak gehoord, O dat overkomt mij niet, of: ze is helemaal gekeurd dus niks aan t handje... Vergis je niet, blijven levende wezens

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:01

Maar inderdaad, WEL KEUREN, helemaal niet keuren is echt niet wijs, en je sluit iig bijna alle rontgenologische problemen uit

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:04

Ik heb op mn 10de een pony gekregen.
Maar ik had daarvoor wel al een verzorgpony en was elkke dag bij de paarden en deed ook alle rotklusjes. Misschien is het idee voor haar om eerst een tijdje een verzorgpony te zoeken om te kijken of het met alle rotklusjes en elke dag erheen nog steeds leuk is. En dan kan ze ook alvast nog wat meer ervaring opdoen, en dan vooral in de omgang wat dat leren ze meestal niet op een manege. Want mijn ouders hadden ook niks met paarden, en ookal had ik toen verzorgpaarden gehad, ik stuittte toen nog op zoveel problemen die ik zonder hulp van een volwassene niet had kunnen oplossen, maar gelukkig hielp de stalhouster mij daarmee. Het is idd. wel duur, mijn ouders zijn toch wel zo'n 300 euro per maand kwijt aan het paard.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:06

Keuren is idd. heel erg belangrijk, want dat vonden mijn ouders niet nodig toen ik mijn eerste pony kreeg en dat paard bleek dus arthrose te hebben en kon je niet meer op rijden...Maarja het is altijd nog een groot risico, het paard hoeft maar even een ongelukkige mep in de wei te krijgen en dan zit je met hetzelfde..

ammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:12

Vallen kunnen ze altijd en er kunnen zat onverwachte dingen gebeuren na de koop maarja als je kan vookomen dat je afwijkingen in de benen (erbijkoopt) zegmaar is dat wel practisch toch!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:30

VValar schreef:
Ik ben alles over het geheel genomen (stallinggeld, verzekering, hoefsmit, inentingen, wormenkuur, lesgeld) zo'n 500 euro per maand kwijt. Maar dit kan nog wel eens wisselen.
Succes!

ja dit bedrag was ik ook altijd kwijt toen ik nog eigen paard had.
Het is een dure aangelegenheid en er is elke maand wel IETS wat het paard nu weer nodig heeft..er gaan dingen kapot, de vee-arts moet 'ns komen.
maar....het is een fijne hobby dus tja......
(al hoef ik echt geen eigen paard meer....)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:37

Begrijp ik het goed dat jullie zelf stalling bij huis hebben? Hou er dan wel rekening dat een paard meerdere keren per dag gevoerd moet worden, dus even een dagje weg is niet zo makkelijk meer.

Ook denk dat je er in zo 'n geval wel meer dan 100% achter moet staan als ouders, want een paard heeft toch dagelijks verzorging nodig. En wat als je dochter eens een dagje ziek of weg is?

Succes met de keuze!

snoezepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 18:23

Allemaal bedankt voor jullie eerlijke reacties.
Ik weet nu heel zeker dat ik bij mijn eigen standpunt moet blijven en zeker niet aan een paard moet beginnen.
Ik ben inderdaad geen paardenmens en zal dat ook nooit worden.
Als ze ouder is en genoeg verdient kan ze altijd nog zelf haar paard aanschaffen.
Als ze dan nog van paarden houdt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:55

Het ligt er maar helemaal aan wat voor kind je hebt, en inderdaad, wat je zelf met paarden hebt.
Als je zelf niks met paarden hebt, en je het paard/de pony op een manege gaat stallen, waar je je kind dan iedere dag naartoe moet brengen, brengt het niet alleen kosten maar ook erg veel tijd met zich mee. Daarbij komt dat ik het zelf altijd erg belangrijk vind dat een kind ook kind moet kunnen zijn, dus die moet ook tijd hebben om met vriendinnetjes buiten te spelen enzo, iedere dag rijden, vind ik persoonlijk erg veel voor een kind van 12.
In jouw geval zou ik denk ik beginnen met eventueel 2x per week op les, of misschien in de springles als dat op de manege waar je dochter rijdt kan. En misschien kun je helpen met het zoeken van een leuke verzorgpony, waar ze 'op kan oefenen' wat de verantwoordelijkheid is van het hebben van een eigen paard of pony.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:56

ik zou er nog niet aan beginnen .
ik weet niet of ze al op de middelbare school zit , maar daar krijgt ze het druk.
dan komt ze waarschijnlijk in de 'jongensfase'
ik denk dat u beter een compromi kunt sluiten bijv.als ze haar diploma heeft gehald zonder te blijven zitten krijg ze een eigen paard.
daardoor zal ze haar best op school blijven doen ( waarschijnlijk) .
in deze periode gaat ze veel veranderingen doormaken en of er ene paard bij kan komen is alleen proberen .

ik denk dat ze beter eerst een deel de pubertijd door kan lopen en dan pas voor een eigen paard kan gaan
maarja das mijn mening Haha!:D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:58

snoezepoes schreef:
Allemaal bedankt voor jullie eerlijke reacties.
Ik weet nu heel zeker dat ik bij mijn eigen standpunt moet blijven en zeker niet aan een paard moet beginnen.
Ik ben inderdaad geen paardenmens en zal dat ook nooit worden.
Als ze ouder is en genoeg verdient kan ze altijd nog zelf haar paard aanschaffen.
Als ze dan nog van paarden houdt.

Je kan ook kiezen voor een bijrijdpony..... twee drie dagen in de week de verzorging van een pony op je nemen. Bijkomend voordeel is dat je dan ook niet zoveel centen kwijt bent En niet met een pony in je maag zit als dochterlief ineens superflieft is

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:03

snoezepoes schreef:
(...) Ik weet nu heel zeker dat ik bij mijn eigen standpunt moet blijven en zeker niet aan een paard moet beginnen. (...)

oeiiii daar zal ze vast niet blij mee zijn Knipoog

Zelf was ik 11 bij m'n eerste pony en mijn ouders hadden ook niets met paarden. De pony was 1,5 jaar ( Clown ), stond 2 straten verder in een wei + schuilstal. Voeren, uitmesten, enz. moesten we allemaal zelf doen (ik deed het samen met mijn zus die toen 14 was, samen doen scheelt wel!). Achteraf ben ik er super blij mee dat ik toen al een pony mocht, maar ik was toen niet altijd even blij als ik eerder op moest staan omdat de pony eten moest voordat ik naar school ging, en 's avonds in het donker op de fiets, ik poepte soms bijna in m'n broek omdat ik het zo eng vond in het donker Koe

bijrijdpony is inderdaad een goed idee, dan zie je gelijk of ze het 'volhoudt'.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:34

Mijn dochter kreeg met 8 een pony. Dat betekende voor ons als ouders dat we er een kind bij kregen. Sterker nog: wij zijn meer tijd aan het paard kwijt dan aan onze kinders, denk ik weleens. Tuurlijk moet ze zelf zoveel mogelijk doen; maar je kunt van een kind van die leeftijd niet verwachten dat ze dat helemaal alleen kan, 7 dagen in de week!
Ze is nu 10 en op de "groepsles"dagen gaat ze 's middags alleen naar stal om uit te mesten, te poetsen en voer klaar te zetten. 's Avonds gaat één van ons mee naar de les (en checkt of alles goed gedaan is).

Als ze op woensdag privé les heeft hoeft ze zelf alleen maar haar been over het zadel te zwaaien, dan heb ik alles al voor haar gedaan (ze wordt tenslotten dan al een uur lang "afgeknepen" Haha! ) De rest van de week gaan we vaak met zijn drietjes naar stal en rijdt mijn jongste of ze gaat lekker buitenrijden met een vriend(inne)tje. Meestal doe ik dan de stal. 's morgens vóór ik naar mijn werk ga ga ik vaak nog even langs.
Als je als ouder dus niets met paarden hebt gaat dat niet lukken! Gelukkig hebben wij ook een héél fijne verzorgster, zonder haar zouden we idd ook nooit eens een dagje weg kunnen.

Dus: koop alleen een pony voor je kind als je er als ouders 200% achterstaat, anders gaat het niet lukken. (want wat doe je bijv als het kind ziek is?)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:18

ik heb een handelstal dus kinderen zo vroeg mogelijk een paard geven !
nee geintje hoor. kijk ik kan je dochter niet en jij weet zelf wel hoe serieus ze is met een paard. weet je zeker dat ze er elke dag heen gaat om hem te verzorgen en dat ze hem die verzorging geeft die het paard nodig heeft? dan is het geen probleem om haar een paard te geven of ze nu 8 is of 18, maar bedenk wel ze is een puber.... en wanneer komen de jongens om de hoek kijken, gisteren had ik nog een paar ouder op de stoep staan die hadden vorig jaar een paard bij me gekocht voor hun 14 jarige dochter, die hadden toen een dochter die tranen met tuiten huilde dat ze geen eigen paard mocht hebben, en het paard dat ik hier voor haar had was haar alles. elke dag rijden poetsen hapje zus paardenkoekje zo er was niets anders in haar leven dan haar paardje en nu.. sinds 2 maanden verkering ze heeft het paard in die tijd slechts 3 keer gezien en dat betekent ze is er langs gelopen omdat ze toevallig in de buurt van de stal moest zijn!
samen met haar ouders was ze er gisteren en ik vroeg haar hoe kan dat nu? ze haalde onverschillig haar schouders op en zei: wat kan mij dat paard schelen ik vind me vriendje gewoon veel leuker om mee om te gaan.
dus ik kan je niet adviseren wel of geen paard, dat is iets wat je zelf moet beslissen, en ook goed met je dochter moet door praten.
bedenk echter wel het is natuurlijk hartstikke leuk voor je dochter om iets te hebben waar ze haar hart en ziel in kan stoppen

snoezepoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:55

Nogmaals bedankt voor al jullie tips!
Ik weet nu heel zeker dat IK er niet aan moet beginnen. En me ook niet moet laten overhalen. Groetjes!