Keuze uit twee paarden.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wodan of Esmir kopen?

Wodan
20 (66%)
Esmir
10 (33%)

Totaal aantal stemmen: 30

Jytte

Keuze uit twee paarden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 15:28

Ik heb in de afgelopen negen jaar een flink hechte band opgebouwd met mijn 'verzorg' paard Esmir. Hier hebben jullie vast wel eens eerder over gelezen in oude topics van mij.

De eigenaar van de paarden is een paar maanden geleden overleden, doordat zijn vrouw vier paarden niet meer kan betalen, is zij genoodzaakt er minstens twee te verkopen. De oudste pony Christel blijft zeker, maar de andere paarden hebben er een onzeker bestaan. Q-hella is zo goed als verkocht, en dan zijn Esmir en Wodan nog over.

Ik heb deze zomer de mogelijkheid om een paard voor mezelf te kopen, en dan ben ik dus niet meer afhankelijk van paarden van andere mensen.

Nu kan ik twee dingen doen:
- Esmir kopen, een tienjarige NRPS merrie, mooie papieren, goede bewegingen, veel springaanleg, maar heeft genoeg nadelen, dus haar leeftijd, omdat ze voor die leeftijd eigenlijk niets kan, ze heeft een gemeen karakter, werkt niet graag voor je en heeft een paar jaar geleden twee keer last gehad van een longinfectie, wat je nu nog merkt. Dit kan zeker ooit terugkomen.

-Wodan kopen, een vierjarige fjordenruin, geen papieren, uitermate braaf onder het zadel, erg werkwillig, goed aangereden, in de omgang erg braaf. Veel aanleg voor dressuur wat hij erg graag doet. Springen vindt hij erg leuk, maar het ligt hem niet zo.....

Nu ben ik iemand die graag springt, maar ik heb op het moment geen mogelijkheid meer om op concours te gaan (en de zin eigenlijk ook niet).
Gevoelsmatig kies ik het liefste voor Esmir, met haar heb ik toch een betere band als met Wodan, maar het risico dat ze erg ziek wordt vind ik vrij groot. Ook vind ik eigenlijk dat de nadelen teveel zijn bij de aanschaf van Esmir, maar toch.....

Wat vinden jullie dat ik moet doen, mijn gevoel achterna lopen of toch de verstandigste beslissing nemen?

xxappiexx

Re: Keuze uit twee paarden.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:39

als je graag zeker wilt zijn dat je een fijn paardje koopt zou ik voor Wodan gaan. Maar heb je liever een paard waar je meer mee kan dan zou ik emsir kiezen. Maar hoezo 10 jaar is oud?! Op hun 10de zijn paarden in de bloei van hun leven zo ongeveer. Ikzelf zou voor Esmir kiezen, omdat ik wel van een kleine uitdaging hou om een paard gezond te houden en hem fijn te kunnen rijden. Maar goed, ik ben jou niet. Je zult toch zelf moeten kiezen lijkt me.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 15:50

een uitdaging? ik vind het risico wel groot, ik moet het zelf betalen..

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:51

Waarom koop je niet een geheel ander paard? Beide paarden voldoen niet aan 100% van je wensen zo te horen.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:53

Ik zou voor Esmir kiezen. Je zegt zelf dat je een goede band met haar hebt opgebouwd en als je haar voor jezelf hebt kan die alleen maar sterker worden. Misschien wordt haar humeur dan ook beter en misschien krijgt ze door die band meer zin om voor je te werken!

En ja elk paard kan ziek worden of wat....dus wat is risico? Bij elk paard heb je dat....sorry maar zou je dan wel een paard kopen? Misschien als ze beter is kun je haar in de verzekering zetten?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:01

carola schreef:
Waarom koop je niet een geheel ander paard? Beide paarden voldoen niet aan 100% van je wensen zo te horen.

dit was idd ook mijn 1e gedachte toen ik je berichtje had gelezen....

een paard kopen is niet nix, koop er dan eentje die 100% aan je eisen voldoet!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 16:01

Lisjuh87 schreef:
En ja elk paard kan ziek worden of wat....dus wat is risico? Bij elk paard heb je dat....sorry maar zou je dan wel een paard kopen? Misschien als ze beter is kun je haar in de verzekering zetten?

daar ben ik het niet helemaal mee eens, tuurlijk kan ieder paard ziek worden, maar nu zou ik mn risico verhogen..

voor een verzekering vd verterinaire kosten, moeten ze eerst door een medische keuring heen komen...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:01

Renske20 schreef:
carola schreef:

ik ga hier helemaal in mee Lachen

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 16:07

ik snap jullie reactie van een heel ander paard.. maar dit is ook een gevoelskwestie, ik ben zo gehecht aan hun, en als ik er een koop, ook het liefts een van die. ik heb een paar maanden geleden, voor de eigenaar overleed, een beetje ruzie met hem gehad, toen mocht ik ook niet meer komen, 8 jaar daar iedere dag de volledige verzorging van hun en dan opeens niet meer, dat was een grote klap, ik heb ze heeeel erg gemist, dat heb ik toen wel gemerkt, dat ik dat geen tweede keer wil...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:26

ik kies esmir.
als je hart nu al meer daar is ,krijg je denk ik spijt om het anders te doen.
kan er niets met de eigenaar geregeld worden in de prijs of iets van een garantie op de longen.
als ze aan een ander verkoopt zal dit ook het zelfde struikelpunt zijn.
als jij dit paard voor b.v. de slacht prijs mee kan krijgen is het financiele risico al wat kleiner.
of een garantie van b.v. een half jaar op die longen he.

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:35

mariska32 schreef:
of een garantie van b.v. een half jaar op die longen he.

Moet ze dan ook het garantiebewijs bewaren.... Haha!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:56

Als Wodan graag sprint , maar niet goed genoeg voor wedstrijden is dat toch ook nog goed, want je hebt toch geen zin meer om op concours te gaan. Maar ik kan het wel begrijpen dat je liefst Esmir wil omdat je haar al zo lang en goed kent. Tjah, zou het eigenlijk ook niet echt weten Ach gut

-X-Katinka

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:22

Voor de uitdaging en ook voor jouw gevoel zou ik als ik jouw was voor Esmir kiezen. Je kent haar al door en door en jouw gevoel ligt bij haar ik denk dat je spijt zou krijgen als je voor Wodan zou kiezen. En het is toch een uitdaging om deze merrie meer bij te brengen en helemaal naar jouw hand te zetten. Misschien word haar humeur dan inderdaad ook beter. En 10 jaar dat is toch helemaal niet oud? Succes met je keuze

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:33

**Nu kan ik twee dingen doen:
- Esmir kopen, een tienjarige NRPS merrie, mooie papieren, goede bewegingen, veel springaanleg, maar heeft genoeg nadelen, dus haar leeftijd, omdat ze voor die leeftijd eigenlijk niets kan, ze heeft een gemeen karakter, werkt niet graag voor je en heeft een paar jaar geleden twee keer last gehad van een longinfectie, wat je nu nog merkt. Dit kan zeker ooit terugkomen. **

Als ik het zo lees trek Esmir jou meer dan Wodan.
Als ik jou was zou ik Wodan dan helemaal niet kiezen als jou gevoel er toch niet zo zeker van is.

Esmir is in de bloei van haar leven en kan nog steeds een hoop leren.(lig ook een beetje aan karakter)
Ik vraag me af in hoeverre die longinfectie haar gezondheid beinvloed.
Ook vraag ik me af hoe haar karakter tegenover jou is.

Eelijk gezegt zou ik aangezien je toch echt een paard wil totaal voor iets anders kiezen.
Ook al is dat moeilijk

Ik riep altijd dat als ik een paard kocht me verzorg pony zou kopen.
En toen was het zover dat ik een eigen paard kocht.
Ben toch maar heel goed gaan nadenken.

Uiteindelijk ben ik voor een ander paard gegaan,een ras waar ik van af kleins af aan gek op was.Een Arabisch Volbloed hengst

Me verzorgpony was Welsh x Arabier en geloof me dat beestje was me alles.Kon echt niet zonder hem.

Ik hou nu super veel van me eigen paard.Hij is gewoon me kanjer!
Ben me verzorg pony nog steeds niet vergeten!heb veel van hem geleerd maar soms moet je hard zijn en goed nadenken.

Maar als je echt je zinnen heb gezet op een van de twee>kies dan Esmir!!!!!

Veel succes,

groetjes van jessica

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 18:14

t is moeilijk.. ik heb gelukkig nog even bedenktijd..
bedankt

gr's jytte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:18

Ik zou ze allebei laten staan en op zoek gaan naar een ander paard/pony. Deze twee voldoen allebei niet aan je 'eisen' en er zijn genoeg paarden en pony's te koop die beter bij je zouden passen.

MaryKate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:57

Renske20 schreef:
carola schreef:

Ook mijn gedachte ja, ik zou lekker verder zoeken tot je er eentje vindt die wel 100% bij je past.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:16

je hebt het al van meerdere te horen gekregen en ik kan er niets anders van maken. ga op zoek naar een ander. jou wensen van wat je zou willen, komen niet overeen met geen van de 2 paardjes.

tuurlijk is het moeilijk, je bent aan hun gehecht en je kent ze van haver tot gort. maar echt in het algemeen koop je 1 of 2 keer in je leven een paardje, koop er dan 1 waarbij het direct klik zegt en niet deze omdat je ze kent. een ander paard zal je net zo (als het niet meer is) gelukkig maken. en dan heb je precies dat wat je wilde.

Citaat:
ik snap jullie reactie van een heel ander paard.. maar dit is ook een gevoelskwestie, ik ben zo gehecht aan hun, en als ik er een koop, ook het liefts een van die. ik heb een paar maanden geleden, voor de eigenaar overleed, een beetje ruzie met hem gehad, toen mocht ik ook niet meer komen, 8 jaar daar iedere dag de volledige verzorging van hun en dan opeens niet meer, dat was een grote klap, ik heb ze heeeel erg gemist, dat heb ik toen wel gemerkt, dat ik dat geen tweede keer wil...

ik snap wel dat het een gevoelskwestie is, maar je geeft zelf al aan dat je twijfels hebt omtrent de gezondheid (in de toekomst) van esmir. en als ik je zo lees is jou gevoel voor wodan er al helemaal niet.
en ja ze waren je alles, toen je niet meer mocht komen op die stal had je niet anders en ga je ze alleen nog maar meer missen. snap je wat ik bedoel. als het nu een ander paardje zou zijn, die je verzorgt en je mocht er niet meer komen zou je gevoel hetzelfde zijn. en dat gevoel word nog anders als het je eigen paard is. dan baal je echt als je een dagje niet naar je paard kunt Haha! Haha!

weet je hoe dat heet, paardegek zijn Cool Cool

echt ik meen het ga kijken naar andere paarden, wedden dat je er bij een zoiets hebt van dit is em. daar word je dan gelukkig mee ipv ongelukkig met of esmir of wodan.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:23

CCCCorine schreef:
Ik zou ze allebei laten staan en op zoek gaan naar een ander paard/pony. Deze twee voldoen allebei niet aan je 'eisen' en er zijn genoeg paarden en pony's te koop die beter bij je zouden passen.

Idd helemaal mee eens.. Als je nu voor 1 van die paarden gaat en het gaat uiteindelijk niet..Zit je wel met een paard opgescheept..Er staan zoveel leuke paarden te koop.. Kijk op internet..Weet zeker dat er eentje tussen moet zitten waar je helemaal voor gaat!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:46

Ik zou ze allebei niet kopen, want ze voldoen beide niet aan jouw eisen (dikke kans dat je dan na een paar maanden weer gaat twijfelen en weer met verkopen zit) Help anders die vrouw om goede eigenaren te zoeken voor beide pony's. Ga daarna lekker rustig op zoek naar jouw eigen droompaardje, die gezond is en waar je mee kan springen.

Veel succes Lachen

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:34

Ehmz ik zou als ik uit die 2 paarden zou moeten kiezen, kiezen voor Wodan. Die heeft dan het beste karakter en heeft plezier in het rijden enzo... Maar ik snap niet waarom je tussen deze 2 paardjes kiest want ze voldoen allebei niet aan jou eisen.
Het zou zonde zijn dat als je een paardje koopt( wat je zelf moet betalen als ik het goed begrijp) en het na een paar maanden helemaal niet meer leuk vind.
Ik zou is goed op een rijtje zetten wat jij nou wil van je paard als je een eigen paard heb en kijken of deze paardjes er aan voldoen. Is dat niet zo vind ik het heel erg zonde van je geld. Dan zou ik wat langer doorzoeken naar een paard waar je veel langer plezier van hebt.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:34

Tja, ik vind het niet verstandig om een paard te kopen wat al vaker last heeft gehad van de longen. Voor de rest is de keus helemaal aan jezelf maar je moet er zeker goed over nadenken.

Succes.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:07

je zou natuurlijk ook op zoek kunnen gaan naar nog een ander paard.
Dat met die longen zou me niet lekker zitten.
En als je springen wil zou ik niet voor een fjord gaan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:15

Je laat eigenlijk zelf al weten wat ze geen van beide niet aan je eisen voldoen. Dan snap ik nu eigenlijk niet waarom je dit vraagt...je gaat toch geen paard kopen dat je niet graag wilt? Ja je wilt er een "redden" maar misschien dat hij bij anderen ook wel goed terechtkomt en die er ook echt blij mee zijn.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:19

carola schreef:

helemaal mee eens, geen van beide dus kopen, lekker op zoek gaan naar een passend paardje Haha!