hellup!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sade

hellup!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 12:17

ik zoek al een tijdje naar een wedstrijd paard en nou heb ik er eentje gevonden na lang zoeken, alleen het probleem is nu moet ik wel of niet gaan kijken, ze is nu 2,5 en die mensen hebben haar al ingereden, vraag me niet waarom zo vroeg Verward maar nou hoor ik van verschillende mensen uit mijn omgeving dat ik daar al niet eens moet gaan kijken omdat het paard binnen een paar jaar ''versleten'' is. Nou is dus mijn vraag moet ik wel gaan kijken of niet?? wie kan mij helpen Verdrietig

alvast bedankt

_Katinka

Re: hellup!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:22

Tja, ik denk ook wat die mensen zeiden. Een te vroeg ingereden paard is ook veel vlugger "versleten" dusja...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:34

Wat is 2,5? We leven inmiddels alweer efkes in 2005 dus is het niet vreemd als een dezer maanden dit paard 3 word.

De een rijd na de 2,5 in omdat het paard het aankan, de ander is nog niet begonnen met 4,5 omdat het paard het niet aan kan.

Ga gewoon een kijkje nemen en ga dan pas nadenken over het wel of niet aannemen van het aanbod.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:50

nee...
nie doen!
paard is ingereden op 2.5 ...
zeker geen wedstrijden meegaan doen,als jij met het beestje inzit.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:04

Ik vind het een beetje kort door de bocht om bij voorbaat al niet eens te gaan kijken... 2,5 is vroeg, maar ik neem aan dat het paard niet al volop in het werk staat. In dat geval hoef je het paard toch ook niet meteen aan het werk te zetten? Of gaat het hier niet om een koop? Indien je het paard koopt kun je hem/haar misschien nog een tijdje op het land zetten en daarna weer oppakken? Dan moet het vroege inrijden niet zo'n invloed hebben op de rest van het leven van het paard.

Maar goed, uit je bericht te lezen ben je op zoek naar een wedstrijdpaard. Op welke termijn wil je starten? Als je zo snel mogelijk wil starten zou ik als ik jou was niet eens bij paarden jonger dan 4 jaar gaan kijken.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:36

Als het paard je aanspreekt zou ik gewoon gaan kijken. Er worden wel meer paarden op die leeftijd aangereden. Als je dat met beleid doet dan heeft dit geen gevolgen voor de toekomst van je paard. En inderdaad kun je hem nog even een paar maand in het land zetten zodat hij wat hij geleerd heeft verwerken kan. Dan zou je hem aan het eind van het buitenseizoen kunnen beginnen te trainen en volgend jaar starten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:06

Ik zou ook gewoon even gaan kijken. Want 2.5 vind ik te vroeg om echt doorgereden te worden, maar de vraag is: Hoever wordt dat paard gereden en hoelang al? Stel(in het slechtste geval) dat dit paard als jaarling al aan de longe liep, als tweejarige voor het eerst een ruiter op zich kreeg en nu 3 keer in de week vrij hard moet werken, dan zou ik hem niet nemen.

maar als hij misschien een maandje zadelmak is en er is af en toe iemand opgekropen denk ik niet dat hij al echt schade heeft opgelopen. Daarbij kan je hem dan zelf even terug een half jaartje op de wei zetten als je dat liever hebt Lachen

sade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 15:30

oke bedankt voor jullie antwoorden

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:51

Ik ben het ook eens met wat xKatleentjex zegt. Er is duidelijk verschil tussen echt doorrijden of even af en toe licht rijden.
Een 2,5 jarige die 2 à 3x per week een kwartiertje gereden wordt heeft echt niet zo heel veel te lijden gehad. Dan bedoel ik met licht aanrijden, het rijden langs de hoefslag en de grote volte. Verder geen oefeningen o.i.d. Zo'n jong dier hoeft naar mijn mening nog niet meer te leren dan recht lopen op de lange zijde en de juiste stelling in de hoeken.