Paard dat steigert!Wie weet raad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madacha

Paard dat steigert!Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 00:04

Een schitterend paard met evengoede bewegingen heeft geleerd dat als ie niet meer wil, en dat is in de bak al vrij vlug, dat ie dan steil rechtop gaat staan.
Het is geen kwestie van iets medisch.Paard is helemaal gekeurd pas geleden.
Paard is hardstikke lief in de omgang, tijdens het werken aan de longe, etc, maar als ie in de bak rijd ( ruiter erop dus)wil ie op de uitgang af.
Als je heel ligt been geeft , iets zegt , begint ie al.

De helper in de bak kan niet veel doen, omdat het paard WEET dat ie als ie eng doet de helper hem ook niet naar voren kan slaan, omdat het gevaar aanwezig is dat ie achterover klapt.
Hij gaat vanuit volle draf gerust in de staak, bovenop de rem en dan omhoog!
Zodra de ruiter eraf is loopt ie weer de sterren van de hemel, omdat je hem dan ook naar voren kunt houden.
Rug en alles is 100% in orde, het is ook echt uitproberen, kijken: wie is de baas en hij is dat dus steeds geweest.
Hij is nu 9 jaar, en heeft al bij een prof gestaan.

Iemand nog advies?

StalDoorstap

Re: Paard dat steigert!Wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:06

Ben ook benieuwd........

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:47

misschien niet het meest vriendelijke maar je zweepje andersom pakken en hem zachtjes tussen de oren tikken. maar dan moet je eerst zorgen dat je blijft zitten natuurlijk.

dit is echt lastig. ons paard ging altijd hangen en steigeren als hij vast stond net zolang tot het halster of de ketting stuk was. we hebben toen een strotouwtje gepakt met 2 kleine knoopjes achter de oren. dat doet zeer als hij dat aantrekt en dus stopt hij. maar omdat nu vast te zetten aan de singel ofzo is ook niets.

ik weet het eigenlijk ook niet echt.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:04

Tja, blijven zitten EN een tik geven terwijl ie stijl staat: hoe moet dat?
Want je moet toch gaan liggen over de hals.

Pfff........ moeilijk.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:37

Ik heb ooit eens gehoord dat als ze hun hoofd stoten ze niet meer 'durven' te steigeren, dus misschien een cola fles met een ei (dat ei met een plakbandje om de fles) Vingers aflikken Dan denkt hij/zij dat hij zijn heeft gestoten en dat geknapte ei zorgt ervoor dat hij/zij het gevoel krijgt alsof er bloed uitkomt }> Misschien wel sadistisch, maar als je achterover klapt is het niet prettig iig veel succes Ja

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 01:38

Oja.. je hoeft je paard niet zo hard te slaan met die cola fles dat ie direct plat ligt, een tikkie dat het ei knapt en hij/zij wat tegen zijn hoofd voelt is genoeg. Bloos

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:48

ga hier ajb niet zelf mee aan het kloten, maar breng dit paard naar iemand die hier ervaring mee heeft...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:50

nooit een paard gaan slaan of tikken met de zweep op het hoofd.
de zweep is een HULP middel en geen straf middel.

zo maak je het alleen erger, ik heb een paard gereden die hetzelfde deed, dit was te verhelpen door met het paard grondwerk te gaan doen en zo de band beter op te bouwen.

ik maak uit dit verhaal wel op dat dit paard toch de baas is en weet dat als ie steigerd dat hij zijn zin krijgt.
dus helemaal terug naar het begin, veel grondwerk doen en zo opnieuw beginnen.
let wel dit duurt een behoorlijke tijd en je moet er geduld voor hebben.

verhalen over dingen op het hoofd kapot laten gaan is pure onzin, ik heb het idee dat iemand als emiel voest heel goed weet wat er met dit paard aan de hand is ( en met de ruiters die erop rijden!) en ik zou overwegen om daar eens heen te gaan.

waarom gaat de ruiter er meteen af als hij steigerd?
zo word hij beloond en zal dit spelletje tot in de eeuwigheid doorgaan...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:41

ik heb gelezen in een boek luister naar je paard.

Als een paard stijgert dat je dan met een touw geen harde maar een zachte touw onder aan zijn buik moet slaan.Hij voelt zich hierdoor aangevallen en houdt hier mee op.Je moet niet blijven tikken maar gewoon als hij het doet 1 tik geven.

Of het zou werken weet ik niet maar in dat boek staat dat ze een paard hebt gehad die dag ook geleerd had.Door die methode te gebruiken leerde ze dat af.

ik heb het gelezen,
of het help i dont no

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:48

Achterhaal de oorzaak: ondeugd of angst?
Bij ondeugd krijgt hij bij mij toch echt een tik tussen zijn oren.
Hij weet dondersgoed dat dat niet mag en als hij mij niet respecteert, hoef ik hem ook even niet te respecteren. Duidelijk de rangorde zo houden, dat jij boven hem staat!

Is het angst, dan wordt het een ander verhaal. Vertrouwen eerst terugwinnen.. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

groetjes! Haha!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:10

hm denk dat dit toch te maken heeft met wie is er de baas, en dan heeft slaan geen zin, word het alleen maar erger van( ik spreek uit ervaring!!!!!!!!!!!!!!!!), die van mij doet het ook, komt alleen niet omhoog maar verzet GEEN PAS meer, ik ben er mee naar t Balingehof geweest, en daar moest ik gewoon bezig gaan met grondwerk, zodat de relatie en communicatie tussen de ruiter en paard weer goed word. Hier kun je bijv op bokt al wel genoeg vinden, kijk eens bij Uit het Zadel en daar kun je ook wel genoeg links naar andere dingen vinden!

jackie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:12

Ik ben het wel met ellepel eens. Helemaal terug naar het begin met dit paard en veel grondwerk gaan doen. Heb dit veel gezien op de manege waar ik eerst reed. Daar werd met dominate paarden weer bij het begin begonnen, op een zachte manier, maar uiteindelijk zat er weer een kind op.

Emiel Voest of een trainer met dezelfde stijl kunnen je zeker verder helpen. Ben ook van mening dat je met slaan niets bereikt.

Succes

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:28

voorwaarts houden en zorgen dat hij de kans niet krijgt om te staken. Zodra je voelt dat hij wil gaan stoppen gelijk op de volte zetten en hem aan het werk zetten. Desnoods even met een slof er doorheen rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:46

Paard MOET toch naar voren.... Als je wat rijkunstig gevoel heb dan voel je het al aankomen en dan in rengalop de bak door. Hij heeft door dat steigeren steeds zn zin gekregen, ik denk dat je hem er maar een keer doorheen hoeft te rijden, een keer niet bang zijn... en hem ondanks zn gesteiger toch naar voren rijden.... Als hij zich afsluit van je been, dan gewoon met een zweep een tik op zn billen, dat kan ook de grondhelper doen. Daarnaast krijgt elk paard die ook maar 10 cm van de grond komt een paar draaien om zn oren. Er zijn namelijk subtielere manieren om mij dingen duidelijk te maken

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:04

Ik vind het makkelijk gezegd hoor om een keer niet bang te wezen en paard naar voren te rijden.Vertel me dan eerst maar eens hoe ik dat knopje in mijn hoofd om moet zetten zodat ik die angst uit kan schakelen. Mijn paard steigerd ook en ik ben altijd heel blij als hij weer met vier benen op de grond staat.En geloof me ik vind het dood eng als ze dat doet.Maar ja, ik blijf wel rijden, maar de lol raakt er wel af als je bang word.Hopelijk word ik nog een keer zo boos dat mijn woede de overhand krijgt en de angst naar de achtergrond verdwijnt en ik wel het lef heb om haar eens door te pakken.Ben van mening dat slaan niet helpt hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:12

het uit de weg gaan, of het maar zo laten helpt nog veel minder.

Hij is steeds de lachende derde. Hij hoeft niks, moet niks...... en als die huppeltut toch wat aan me vraagt nou dan ga ik toch lekker effies de lucht in..... dan stopt ze lekker gelijk.... en dan hoef en moet ik niks.

Misschien als ik morgen me dag niet heb dat ik dan maar eens ga kijken of ik bij het opstappen al niet kan beginnen.... misschien gaat ze dan wel nooit meer op me zitten Pling hmmmmmmm das lekker Haha! Haha! Haha!

Dat je Doorpakken angstig vind, kan ik me helemaal voorstellen......... is het ook. Ik moet eerlijk zeggen dat dit ook niet mijn sterkste kant is. Ik zorg voor goede protectie (BP, helm ) en een heel betrouwbaar iemand met heel veel verstand van zaken in het midden.

Dit gaat niet met lieve woordjes over hoor Haha! Haha! Haha! echnie

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:19

Nouja dit is een lastige situatie...
Mijn paard ging in het begin een beetje springen met de voorbenen en als hij echt niet wou ging hij ook steigeren. Ik heb dit afgeleerd voor telkens als hij probeerde te steigeren een tik tussen zijn oren te geven en best met de achterkant van je zweep dat voelt ie beter. Ondertussen doet hij het niet meer hoor...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:22

Ligt de ruiter eraf na dat steigeren? Zo niet, meteen naar voren rijden (jaja, is standaard Slim ) en aan het werk zetten. Zo ja, zoek een geschiktere ruiter.
Enne, bang zijn mag, hoor, is volstrekt normaal. Alleen moet dat je niet verlammen ofzo. Als je daar last van hebt, moet je het probleem liever door een ander laten oplossen.
Hoe zit het met instructie? Heeft je lesgever hier geen ideeen over?

madacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 17:25

Nee, de ruiter ligt er niet af na t steigeren, nog niet.

Het paard is tijdens grondwerk en in de omgang ONTZETTEND braaf en meewerkend.Dat hebben we natuurlijk uitvoerig gedaan.

Zodra er iemand opzit begint het.
Hij wil naar de uitgang en gaat daar al draaiend en steigerend naar toe.
Op het moment dat ie stilstaat, kan de helper niets meer doen, omdat het paard dreigt achterover te klappen.
Ook gewoon rustig afwachten erop helpt niet, het lijkt alsof het paard dat nog niet goed vind, en herhaalt de steigerpartijen.
We hebben hem al rengaloperend rond laten lopen, met de helper die hem vooruit houd, maar zodra die moe begint te worden gaat t paard echt bovenop de rem, en begint enorm omhoog te gaan.

Je kunt natuurlijk ook niet blijven galoperen.

Je hebt de kans niet om hem tussen de oren te slaan.

Dat idee van proberen hem als helper met een touw tegen de buik te slaan, lijkt wel wat, maar wat als ie uit evenwicht raakt en valt?

Iemand nog idee en?

ammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:25

Dat van dat ei helpt echt wel. Wij gebruiken regelmatig bij paarden die uit klierigheid stijgeren een ei en het probleem is dat direct opgelost. Wij pakken het ei gewoon in onze hand en als hij/zei omhoogkomt tik je met het ei op zij/haar hoofd. Ei breekt en probleem is opgelost. moet je echt maar is proberen.

madacha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 17:27

Zal het toch eens gaan proberen dan, ik hoop dat ik de kans krijg.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:24

dit was mijn manier, wat jullie vast niet goed vinden, maar wat wel heeft gewerkt!!!

ik ben er dus wél zelf mee aan de klier gegaan. ik was na een half jaar bang voor een steigerende pony zijn zó zat, dat ik hem gewoon met de longeerzweep tikken (vesta daar niet heel veel onder) heb gegeven. nou, nu hoeft ie niks meer uit te proberen (doet ie ook niet, meneer is een x slim:P) ik weet best dat ik een groot risico heb genomen, maar daar is toch niks meer aan te doen. het is goed afgelopen. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:27

Moet je heel snel voor zijn......... maar als je voelt dat hij wil gaan steigeren zijn neus naar je teen brengen, desnoods met twee handen aan een teugel.... zo kan hij namelijk niet omhoog, maar let wel....... dan moet je sneller zijn dan hij, veel sneller!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 18:32

Zou mij niet lukken Kim...
Ach Levi heeft precies op het goede moment een klap gehad met de longeerzweep. Hij heeft nooit meer gesteigert...

Best raar, ben heel snel bang, maar toen dacht ik alleen maar naar voren moet ie...hoe dan ook!

Pas toen het voorbij was stapte ik af en moest ik flink bijkomen van de schrik Clown

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:01

dit is en blijft een supermoeilijk verhaal. en ja ik heb ook paarden gehad die met uitproberen, begonnen met steigeren. als je er vroeg genoeg bij bent kun je idd die truc met het ei en of de truc met de tik op zijn buik uitproberen maar als ik je verhaal zo lees is dit toch al ietsje langer aan de gang. en als ze het al langer doen werkt dat vaak niet meer.

en in jou geval zou ik hem wel naar een proruiter brengen, hij moet er doorheen maar of je zelf daar het lef voor hebt. ik zou het nu niet meer zelf doen, maar laten doen.

de enigste tip die ik je nog kan geven is. en dit gaat heel erg hard klinken, als hij gaat steigeren, trek hem dan zelf achterover. maar hiervoor moet je ook erg snel zijn. het beste zou zijn dat je een pop op zijn rug zet en van daaruit gaat werken.

ik heb dat 1 keer bij een paard gedaan, en die heeft noooooit meer gesteigert. wel eens een kleine poging van zo'n 10 cm van de grond (huppelen) voor maar echt hoog nee.