tong uitsteken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EquineNature

tong uitsteken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 21:16

Hallo!
Ik weet niet helemaal zeker of mijn vraag op de juiste plaats is, dus sorry daarvoor als dat het geval is!
Het zit zo, mijn pony steekt zijn tong uit aan de rechterkant. Hij legt zijn tong over zijn tanden waardoor je vlak voor het bit aan de zijkant een roze bult ziet. Ik heb hem nu ong. 3 jaar (hij is nu 18) en hij heeft dit altijd gedaan. Ik rij hem met een normale dikke bustrens. Tijdens het rijden is hij lekker los in zijn lichaam maar hij ontspant zijn kaken nauwlijks. Hij kauwt bijna niet op het bit en wanneer ik zijn hoofdstel uit doe moet is vaak lang wachten voordat hij zijn mond open doet en het bit loslaat. Met het hoofdstel omdoen staat hij altijd te popelen, je hoeft het maar voor zijn neus te hangen en hij hapt zo in het bit! Met het longeren gedraagt hij zich net zo. Rechtsom zie ik altijd een roze bult aan de zijkant, en ook dan geen ontspanning in zijn kaak.
Ik trek tijdens het rijden niet aan de teugels, ik heb hoogstens een lichte druk op beide handen. In het begin pakte hij constant het bit vast en ging met zijn neus in de lucht rondrennen. Dat doet hij nu niet meer. Zijn mond is afgelopen zomer gecontrolleerd en electrisch bijgevijld door de V arts en zag er goed uit.
Mijn vraag is: wat kan ik doen om zijn tong in zijn mond te krijgen/houden?
Ik hoop dat jullie wat bruikbare tips hebben!

Shetfan

Re: tong uitsteken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:24

Ik heb er helemaal geen verstand van hoor Clown
Maar misschien zou een dunner bit helpen. Dat er dan meer ruimte ofzo is om zijn tong in zijn mong te houden. Ik weet niet of het klopt maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Anoniem

Re: tong uitsteken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:12

wat voor een paardje heb jij?

ik heb een draver hengst en van hengsten en dravers is het bekend dat ze vaker dan andere met hun tong uit hun mond lopen. eerst reed ik hem met een gebroken trens maar ben over gestapt naar een rubbere stang hen nam daar door wel af. Nu rij ik hem bitloos en is het bijna helemaal over alleen als hij staat te slapen of aan het uitstappen is hangt zijn tong er nog half uit. Haha!