Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

odessa schreef:(..)
en contact houden met de mond is volgens mij ook wel een lichte vorm van trekken... en wat doen jullie dan als jullie willen stoppen met een paard??
Dat is iets heel anders dan trekken, nouja zo moet het zijn dan.

odessa schreef:nou das dan wel een makkelijk paard: ophoudinkje en stil
wat moet je doen als je een totaal verkeerd opgeleerd of gewoon te vievig of een te wild paard wil gaan laten stoppen, en tevens niet reageert op een 'ophoudinkje'??
want niet elk paard is zo simpel als dat, vele paarden vertonen verzet/koppigheid, noem maar op... dus met een 'ophoudinkje' geraak je in principe nergens
Sammiej schreef:Je moet je paard met je zit terug rijden.
Dat heeft niks te maken met makkelijk of moeilijk paard, maar met de belering.
En zoals jij dat zegt doet jou paard dat dus niet.
Of jij weet het niet.
Probeer maar eens jezelf zwaarder te maken.
odessa schreef:achzo, om de hulpen te verfijnen??
nou mag ik dan even zeggen dat je best ook met de normale hiel van ke voet de juiste hulpen kan gebruiken en je daarom niet een paard onnodig moet pijn doen met die stekkers...
en contact houden met de mond is volgens mij ook wel een lichte vorm van trekken... en wat doen jullie dan als jullie willen stoppen met een paard??
odessa schreef:achzo, om de hulpen te verfijnen??
nou mag ik dan even zeggen dat je best ook met de normale hiel van ke voet de juiste hulpen kan gebruiken en je daarom niet een paard onnodig moet pijn doen met die stekkers...
nickyu schreef:odessa schreef:achzo, om de hulpen te verfijnen??
een spoortje is ter verfijning van de beenhulpen , kom je vanzelf achter
als er wat meer knoppen op je paard zitten of wilt hebben dan
stap draf galop en de zijwaartsegangen dus tegen de tijd dat je echt eigenlijk elke pas wenst te bepalen hoe en waar die gezet word
hoe ik mijn paard stop , dan ga je diep zitten en ik zeg whoaoo
soms met een zachte oponthouding en indien echt nodig een harde oponthouding maar dan hebben we het niet meer over een normale situatie
ik stuur hoofdzakelijk met mijn zit en kuiten te teugels zijn terverfijning van de plaatsbepaling ik rij trouwens 99% vd tijd met was lijntjes en gebuik dan dus de teugel druk tegen de hals welke dus minimaal is
sporen gebruik ik overigens niet , heb ik ook niet nodig rij geen hogere dressuur en die dingen voor de sier dragen zie ik het nut niet van in
en een bit gebruik ik ook niet
maar spoortje is dus niet om elke stap tussen de ribben te porren
en dus ook niet bedoelt voor mensen die de hakken niet uitdrukken
of een paardje harder willen laten lopen
als je denkt dit voor die reden op jouw paard wel nodig te hebben
word het tijd m minder doof voor de hulpen te leren te zijn![]()
en teugels zijn er dus ook niet voor om aan te hangen
odessa schreef:ennu, ik kan het niet over mijn hart krijgen om die folterende stekkers 'verfijningen' te noemen, sorry
probeer maar met een ander zachtaardig hulpmiddel een verfijning te zoeken
odessa schreef:zo, als jouw theorie wel daadwerkelijk klopt, en je dus een paard aandrijft met de kuiten, hoe komt het dan dat sporen aan de hielen zitten en niet aan de kuiten????