Wie van jullie gebruikt wel of juist niet dekens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij een deken bij je paard

Alleen bij vies weer en als het vriest op de weide
5 (6%)
Alleen bij vies weer en als het vriest op de weide en op stal
1 (1%)
Heel de winter door op de weide en ook op stal
41 (51%)
Heel de winter door op de weide, maar niet op stal
3 (3%)
Na het rijden, als het paard nog nat is na droog stappen
29 (36%)

Totaal aantal stemmen: 79

Schatjes

Wie van jullie gebruikt wel of juist niet dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:09

Ik was wel eens benieuwd wat jullie van dekens vinden. En wil graag jullie mening hierover te weten komen. Ik ben niet voor, maar ook niet tegen. Als het koud is en vriest en regent leg ik mijn paardje ook het liefst een deken op, maar op stal nooit. Na het rijden als ze erg nat is en niet lang genoeg droog gereden is leg ik haar ook even een deken op om droog te worden en dat is ze dan ook heel snel. Voor de rest probeer ik zo min mogenlijk dekens te gebruiken, en alleen maar als ze het echt koud heeft. Dat ze een lekkere dikkere wintervacht krijgt maakt mij niet uit, hoeft toch geen wedstrijden te lopen. Haha! Dan ben ik nu heel benieuwd naar jullie mening Tong uitsteken

Alytje

Re: Wie van jullie gebruikt wel of juist niet dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:31

mijn bijrijdhaf staat 24/7 buiten en heeft een deken op, omdat hij zelf niet genoeg wintervacht aanmaakt.
Dus hij moet wel een deken op Knipoog
En nu hij die deken op heeft merk ik hoe handig hij eigenlijk is, je hebt nooit meer een vies of nat paard Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:01

Heel de winter dekentje op, geen heel dik deken ofzo.
Maar hierdoor blijft ze vacht wat minder, anders worden het van die lekkere wollige shet-look-a-like-ponnies worden het dan. Leuk gezicht maar niet echt praktisch.
Na het rijden lekker afspoelen of afsponsen, zweetdeken op, als ze droog zijn het normale dek weer op en klaar.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:08

Hier is al een topic over geweest..Het is net zo als bandages, en hulpteugels, je hebt je voorstanders, en je tegenstanders.
Zelf gebruik ik ze wel. Mijn paard is onderaan geschoren, en verder weinig wintervacht, en zo wil ik hem houden. Aan zijn oren te voelen elke keer, heeft hij het wel lekker warm onder zijn deken. Naja, ik denk dat een paard het gewoon fijn vindt, en ook zelf niks meer hoeft te doen (energie verbuiken) om zich warm te houden.

IJskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:49

Mijn paarden hebben hun deken van nature al aan... Knipoog

In de winter pas ik de arbeid aan. Pling

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:53

Ian is geschoren omdat hij heel veel last had van zijn vacht. Hij staat dus zelfs onder 2 dekens momenteel. Verder staat hij eigelijk de hele winter onder deken

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:54

Geen dekens, want je gooit als het ware gewoon "dubbel" vacht op wat die paarden zonder deken zelf kweken.
Als je paard flink heeft gezweet kun je die ook zo buiten zetten, een paard word niet verkouden, of kan een longontsteking krijgen van een koud briesje.

Als ze nat zijn doe ik ze met stro af, goed uitstappen en klaar ermee, heel soms gooi ik een zweetdekentje erop.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 07:10

Ik gebruik eigenlijk nooit dekens. Mijn paard staat 24/7 buiten en heeft een giga wintervacht en dus geen deken nodig. Na het rijden doe ik soms even een zweetdekentje op, maar meestal heb ik hem al goed uitgestapt en is ook dat niet nodig...

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:11

Als het regent gaat een Wheater Beta op. Als het vriest doe ik het nu ook. Ze zat erg dik in haar vacht en toen het ineens warm werd ging ze langzaam in de rui. Nu is haar vacht iets minder dik en als het dan zo gaat vriezen gooi ik overdag ook de Wheater beta op en snachts een simpel fleecedeken.

Als ze nat is van het rijden gooi ik die er ook op, want met stro haar afdoen krijg ik echt niet voor elkaar! Dus hup de deken erop.

Net als vandaag zet ik haar buiten met het regendek want anders wordt ze te nat en heb ik een ontzettend vervelend paard in de wei! Modder en regen....daar kan madame niet tegen...muts! Clown

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:22

ik gebruik het hele jaar door dekens voor mijn merrie Haha! .
swinters scheer ik dr en zomers moet ze de reflective deken van harrys horse op met witte bandages en zon vliegenkap inlc. neus Clown
dit komt omdat ze een zonneallergie heeft en anders moet ze binnen staan in haar 1 tje en dan sloopt ze de stal.
(volgens de dierenartskan ze het best aan hoor Knipoog )

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:43

Charly krijgt een deken om als het regent, een regen deken dus. En wanneer hij erg bezweet is van het buitenspelen, krijgt hij op stal nog even een zweetdekentje om. Maar alleen als het heel erg koud is.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:57

ik gebruik helemaal geen dekens

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:04

Ik gebruik ook geen dekens.

Paarden hebben hun eigen winterjas(wou dat ik ook zo'n jas had).

Een te dunnen wintervacht bestaat echt niet, paarden maken precies aan wat ze nodig hebben. Mijn haflinger heeft bv een dunnere vacht als mijn fjord. En alleen een regen deken opdoen bij regen werkt ook niet .
Met regen is het altijd kouder en als je die deken opgooit boven op zijn wintervachtje kan hij zijn haren niet meer overeind gooien voor isolatie.

Heb het zelf meegemaakt en haalde toen een hevig bibberend paard naar binnen, dat doe ik dus nooit meer.

Het enige wat ik nog wel eens doe is dat als ie na het rijden nog erg nat is een zweetdeken op.
Dan wachten tot de onderlaag droog is en dan huppa naar buiten: nooit ziek@!!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:18

Zomers een zomerdekentje of vliegendeken.

S winters diverse dekens omdat hij geschoren wordt. Haha!

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:01

ik heb voor mij het ideale paard. Vind dekens nl erg onhandig en Jacks komt s'winters niet dik in zijn vacht en blijft korte haren houden. Alleen als hij erg nat is na het rijden en het is erg koud in zijn stal leg ik ongeveer 10 minuten een zweetdeken op.
Echt vies is hij ook niet als hij buiten heeft gestaan omdat zijn haren kort blijven.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:13

Geen dekens...
Paard heeft in kudde ook geen deken op.
Als je je paard scheert dan zou ik wel een deken op doen.
Me paarden worden niet geschoren dus Clown

Ik leer nu de paarden longeren en zijn dus verder niet ingereden, maar Diva zweet erg...
Je kan gewoon een bad ervan maken Clown
Dan doe ik even een deken op.
Niet eens een echte deken!
Gewoon een grote soort van zweetdeken die dan niet dicht kan Knipoog

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:16

Lees ook even het volgende
Dekens

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:18

wij gebruiken normaal geen winterdeken, wel zeweetdekens na het rijden.
maar omdat 1 van onze paardjes ziek was en daardoor redelijk dun was hebben we haar een winterdeken opgelegd zodat ze haar energie niet moest gebruiken om haar warm te houden en ze iets rapper kon genezen en dikker worden.
het hangt dus eigenlijk van de behoefte van het paard af of we een winterdeken gebruiken of niet.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:20

Ik gebruik bijna het hele jaar rond dekens. 's zomers tegen de vliegen etc. want daar reageert ze allergisch op. In het najaar om een dikke vacht tegen te gaan en in de winter een tegen de kou. Dan in het vorjaar weer een dunnere als het warmer wordt en dan zijn we weer rond.

Na het trainen krijgt ze een zweetdeken op voor een minuut of 10/15 en dan is ze weer helemaal droog.

Dat paarden in kuddes geen dekens op hebben dat klopt en als Prisca geen allergie voor vliegen etc en geen bronchitus had, zou het misschien een ander verhaal worden, maar ik vind dekens wel prettig. Zij vindt het niet erg om ze op te hebben (reageert er nooit sjachrijnig op) en mij scheelt het een ziek paard.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:41

Ik heb de volgende opties gekozen:
Heel de winter door op de weide en ook op stal
Na het rijden, als het paard nog nat is na droog stappen

Voor weide geldt in mijn geval paddock.
's Winters en voor- en najaar een of meerdere dekens (zomerdeken of tussendeken of winterdeken soms met onderdeken) op en na het rijden een zweetdeken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:24

Ik mis de optie: "bij vies weer"
Mijn paard krijgt sinds dit winterseizoen bij baggerweer een regendeken op. Ze is nu op een leeftijd dat de stofwisseling niet meer helemaal optimaal is en zo maak ik het haar iets makkelijker. Als ze door en door nat regenen, vaak dan met wind erbij, dan moeten ze wel erg hard de kachel stoken en dat gaat ten koste van de reserves.
Overigens zou zij het liever zonder doen }>

Voor vriesweer in Nederland ga ik van z'n lang zal ze leven geen deken opdoen, die paar graden vorst die je hier hebt stelt niets voor, daar heeft ze haar eigen "jas" voor. Cool

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:33

Ik heb m'n paardje een deken om als het kouder wordt dan ong 10-15 graden. Ik begin altijd met een ongevoerd regendeken, daaran komt daar een 250 grams staldeken onder. Als het rond de 5 graden wordt gaat de regendeken en staldeken eraf en krijgt ze een 350 grams winterdeken om. Als het écht heel streng vriest en waait gaat daar het staldeken weer onder.

Ik ben voorstander van dekens omdat ik niet wil dat m'n paard zich kapot zweet na het werk, en ik wil wel gewoon lekker door kunnen trainen.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:46

Mijn paard staat nu onder 2 dekens, omdat hij geschoren is. Hij kreeg nl zo'n dikke vacht dat het voor hem niet prettig meer was om aan het werk te gaan, hij zweette zich kapot. Nu met die 2 dekens heeft hij het volgens mij helemaal niet koud, en hij lijkt het ook niet erg te vinden. 's zomers doen we niet aan dekens.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:17

Citaat:
Mijn paard krijgt sinds dit winterseizoen bij baggerweer een regendeken op

Gebruik je dan wel een gevoerde deken?
Als je mijn verhaaltje hebt gelezen: Dat was dus een ongevoerde.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:21

Ik gebruik alleen een deken in de winter, als ik gereden heb en m'n paardje is nat dan leg ik z'n deken er een half dagje op en doe het weer af... Mijn paard is niet te vertrouwen met een deken in z'n stal... Clown