Stageplaats: hoe niet-penny overkomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hester

Stageplaats: hoe niet-penny overkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 16:51

Over 'n paar maanden moet ik twee weken een orientatiestage gaan lopen. Natuurlijk wil ik als paardenmeisje in de paardenwereld stage gaan lopen, maar dan vooral bij een handelsstal of hengstenhouderij. Omdat ik dat "als ik later groot ben" ook wil gaan doen. (Ik studeer nu dierwetenschappen, voor 'n masteropleiding Genetica & Fokkerij.)

Maar als ik de eerste de beste hengstenhouderij mail van "goh, mag ik even twee weken achter jullie aan komen lopen?" denken ze ook van ja hoor, tuurlijk. En hoeveel jaar poetservaring heb je? Haha! (Vooral omdat "de eerste de beste" hengstenhouderij die ik tegenkwam Gribaldi, Crack C, Democraat, en nog een hele zooi andere onwijs lekkere gozers hadden staan. Dromen )

Daarnaast zijn de meeste hengstenhouderijen in de uithoeken van Nederland, waar ik er alleen maar echt stage kan lopen als het in de buurt van Wageningen, Bodegraven of Leiden is.

Waarom ik 'n handelsstal zou willen proberen, weet ik eigelijk niet. Lijkt me "gewoon leuk". (Veel verschillende paarden, I guess).

Wat zouden jullie doen? Gewoon een hengstenhouderij/handelsstal zoeken in de buurt, en daar m'n sollicitatie-brief-achtig-iets naartoe mailen? Of gewoon m'n oude manege bellen en hopen dat zij me wel twee weekjes kunnen verdragen?

LadyMadonna

Re: Stageplaats: hoe niet-penny overkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:54

waarom kan je alleen in die omgeving stage lopen? Veel stagaires gaan intern

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 16:59

Omdat ik een poes heb die ik niet alleen kan laten (oppas zoeken is erg lastig), een vriend waar ik niet zonder kan, en eetgewoontes waardoor ik gewoon zelf wil kunnen koken... Ik slaap gewoon liever lekker thuis.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:13

Is het geen idee om een soort van cv te maken waar je inzet dat je studeert (gooit zeker hoge ogen) en wat je ervaringen zijn in de paardensportwereld. Een begeleidende brief erbij waarin je zet waarom je het wilt en bladiebla, een beetje zakelijk overkomen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:49

Krientje, je neemt me de woordenuit de mond!
Als je vermeld dat je studeert word je al snel serieuser genomen.
Er zijn nl ook best veel opleidingen waar je een snuffelstage moet lopen.
Dit zijn OPLEIDINGEN, geen STUDIES.
Veel succes!

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:09

Bij stal de Nieuwe Zandschulp in Overberg (ligt achter Veenendaal) is het wel leuk om stage te lopen.
Het is een dressuur/handelstal. De eigenaresse Lizzy van Hien rijdt ook veel hengsten bij de HH van Leo Langelaar...lijkt mij wel leuk.
Het is iig geen bedrijf die misbruik maakt van stagaires en ze zijn ook nog eens SUPER aardig.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 19:54

Roxje schreef:
Bij stal de Nieuwe Zandschulp in Overberg (ligt achter Veenendaal) is het wel leuk om stage te lopen.
Het is een dressuur/handelstal. De eigenaresse Lizzy van Hien rijdt ook veel hengsten bij de HH van Leo Langelaar...lijkt mij wel leuk.
Het is iig geen bedrijf die misbruik maakt van stagaires en ze zijn ook nog eens SUPER aardig.

Heb je daar al stage gelopen, of wil jij daar stage gaan lopen? Ik snap je niet helemaal Verward ...

Verder ga ik vanavond proberen iets van 'n sollicitatiebrief/cv samen te stellen, ik zet 'm dan wel in dit topic, mogen jullie zeggen of jullie me zouden aannemen Clown .

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:02

Ik les daar met mijn paard. Ik ga daar begin maart een voorstage lopen voor mijn vervolg opleiding.
Lizzy van hien heeft mij verteld hoe de meeste bedrijven te werk gaan met stagaires. Het gebeurd vaak dat er misbruik word gemaakt en de stagaires dus alleen de rotklusjes als WC's schoonmaken, ramen wassen etc.
Bij Stal de Nieuwe Zanschulp is dit niet zo. De stagaires die ik daar mee maakte mogen (als ze goed genoeg zijn) de jonge paarden rijden. Soms paarden op en af zadelen voor beginnende les klanten (ze heeft 1 paard waar ze ook aan mensen die geen eigen paard hebben les op geeft) etc.
Lizzy van Hien is een Grand-prix amazone en kan les geven tot GP niveau.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:20

Voor twee weekjes zou ik ook niet intern gaan hoor.. Haha!
Nou ja, en verder IK heb gewoon heengebeld van Hallo, ik zocht een stage plek, en jullie leken wel intressant blah blah blah.."Sollicitatie brief" zou ik dus echt niet doen. Je beld gewoon of ze misschien een stagiere zoeken, ja is ja en nee is nee, en zo moet het gewoon gaan. Een brief lijkt mij eigenlijk zinloos, het is juist een stageplek, en geen baan. Bellen is vaak genoeg hoor.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:35

wat wil je eigenlijk doen tijdens je stage.
In je afstuderen wil je toch niet 2 weken paarden gaan poetsen Verward

Probeer duidelijk te zijn en wat je wilt en wat je een bedrijf te bieden hebt. 'Lijkt me wel leuk' is geen goede motivatie (en dat zou je toch moeten kunnen bedenken als je een academische opleiding doet...)

meisjes voor het poetsen en uitmesten is niet zo moeilijk aan te komen. Probeer eens iets anders te bedenken waardoor je niet alleen maar 2 weken in de weg komt lopen ergens.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 21:49

Ik kan voor twee weken moeilijk verwachten dat ik paarden mag inrijden en hun wilde hengsten mag temmen. Bij een hengstenhouderij zou ik kunnen zien hoe KI bij paarden in z'n werk gaat, dekken, wat er allemaal bij komt kijken, en natuurlijk met de hengsten omgaan. Bij een handelaar zou ik kunnen zien hoe je een paard nou moet verkopen. En daar kan ik wel wat les in gebruiken, als je kijkt naar hoe m'n Deviltje verkocht is.

Ik denk dat ik bij een handelaar meer kans zou hebben om te rijden dan bij 'n hengstenhouderij of m'n oude manege. Ik zou best wel verbaasd zijn als ze zeggen van "goh, welkom, Gribaldi is even langs om wat sperma te doneren, wil je 'm even rijden? Vind Edward vast niet erg" (maar dan met elke goedgekeurde dekhengst hier in Nederland, Gribaldi is misschien wel een beetje overdreven natuurlijk). En op m'n oude manege zou dat alleen in de zomer/kerstvakantie uitkomen, anders lopen de paarden al genoeg.

Maar ik weet ook niet of ik wel wil rijden, ik heb al 'n half jaar niet meer op 'n paard gezeten, dat wordt spierpijn Clown ... (Goed, ik zou het dus absoluut niet erg vinden Knipoog)
Ik schrijf liever een superuitgebreidde solicitatiebrief dan dat ik een halve minuut aan de telefoon moet hangen Bloos Ik ben misschien een beetje verlegen wat dat betreft...

Ooh en het is trouwens een meeloopstage, dus ik geloof dat ik eerder de hele dag op iemands vingers moet kijken dan iets zelfstandig doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:12

Clitia schreef:
Ik kan voor twee weken moeilijk verwachten dat ik paarden mag inrijden en hun wilde hengsten mag temmen. Bij een hengstenhouderij zou ik kunnen zien hoe KI bij paarden in z'n werk gaat, dekken, wat er allemaal bij komt kijken, en natuurlijk met de hengsten omgaan. Bij een handelaar zou ik kunnen zien hoe je een paard nou moet verkopen. En daar kan ik wel wat les in gebruiken, als je kijkt naar hoe m'n Deviltje verkocht is.

Ik denk dat ik bij een handelaar meer kans zou hebben om te rijden dan bij 'n hengstenhouderij of m'n oude manege. Ik zou best wel verbaasd zijn als ze zeggen van "goh, welkom, Gribaldi is even langs om wat sperma te doneren, wil je 'm even rijden? Vind Edward vast niet erg" (maar dan met elke goedgekeurde dekhengst hier in Nederland, Gribaldi is misschien wel een beetje overdreven natuurlijk). En op m'n oude manege zou dat alleen in de zomer/kerstvakantie uitkomen, anders lopen de paarden al genoeg.

Maar ik weet ook niet of ik wel wil rijden, ik heb al 'n half jaar niet meer op 'n paard gezeten, dat wordt spierpijn Clown ... (Goed, ik zou het dus absoluut niet erg vinden Knipoog)
Ik schrijf liever een superuitgebreidde solicitatiebrief dan dat ik een halve minuut aan de telefoon moet hangen Bloos Ik ben misschien een beetje verlegen wat dat betreft...

Ooh en het is trouwens een meeloopstage, dus ik geloof dat ik eerder de hele dag op iemands vingers moet kijken dan iets zelfstandig doen...

Als ik en stage-adres moet zoeken, geloof me zijn er veel! dan kijk ikmrond op internet lijkt hem me leuk pak ik de telefoon en bel ze op. Soms stuur ik ze ook wel een mailtje en dan leg ik uit welke opleiding ik doe jada jada..
Maar het beste kun je gewoon bellen weet je ook meteen of het kan ja of nee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:42

Clitia schreef:

Als je nu een stage loopt voor een academische opleiding, dan ga je toch niet poetsen en rijden... zou het niet interessanter kunnen zijn ihkv je studie om te kijken hoe een KI-bedrijf organisatorisch in elkaar zit ofzow...

hoe ver ben je eigenlijk met je studie?

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:15

Ik zou gewoon bij de stal langs gaan. Zo is het een stuk persoonlijker en kun jij en de stalhouder meteen kennis maken en zien wat voor een vlees hij/zij in de kuip heeft. Brieven worden zo gauw bij het 'oud papier gegooid'.
Ik denk dat je meer kans hebt door gewoon 'en person' te gaan praten.

Suc6!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:44

Zep schreef:
Clitia schreef:

Als je nu een stage loopt voor een academische opleiding, dan ga je toch niet poetsen en rijden... zou het niet interessanter kunnen zijn ihkv je studie om te kijken hoe een KI-bedrijf organisatorisch in elkaar zit ofzow...

hoe ver ben je eigenlijk met je studie?

Inderdaad, dat is veel interessanter. Ik doe dezelfde opleiding als Clitia, we zitten in het eerste jaar.
Maar het is echt superleuk. Zelf wil ik ook een beetje de kant op die zij op wil, dus ik ben ook al aan het kijken naar hengstenhouders e.d. Wat ik persoonlijk ook (dus naast al die andere dingen) interessant vind, is om echt te zien hoe de planning en de financien daar gaan. Lijkt me ook nogal belangrijk voor mij, want wil later graag zelf een bedrijfje beginnen Lachen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 16:38

Evenals ik dus Knipoog .

Goed, ik ga gewoon mailen naar bedrijven die geschikt zijn, en dan hoop ik gewoon op reactie. Als ik bel weet ik altijd niet snel genoeg wat ik moet zeggen, zeker bij vreemden niet, en ik ben bang dat ik dan mezelf de mist in praat...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 15:21

Mjah best lastig... We willen natuurlijk wel een leuk bedrijf! En als ze me gaan behandelen als penny meisje word ik er ook niet erg blij van!
Iemand nog leuke ideeën voor bedrijven bij Apeldoorn?

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:28

Lorena, misschien kun je het proberen bij HH Brinkman in Twello?

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:50

Consort schreef:
Lorena, misschien kun je het proberen bij HH Brinkman in Twello?

Ja, daar heb ik ook al aan gedacht.
Misschien dat ik die deze week inderdaad even bel. Tnx Lachen

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:09

Misschien kun je het proberen bij de Gebr. van Manen, zitten in Ede bij Wageningen. Zijn echt super aardig! Ik zou gewoon even bellen, en dan langsgaan om het toe te lichten! Succes!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 11:35

Samo schreef:
Misschien kun je het proberen bij de Gebr. van Manen, zitten in Ede bij Wageningen. Zijn echt super aardig! Ik zou gewoon even bellen, en dan langsgaan om het toe te lichten! Succes!

Clitia, dit niet iets voor jou?
Komt me trouwens bekend voor, gebr. van Manen...

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:24

Lorena schreef:
Samo schreef:

Clitia, dit niet iets voor jou?
Komt me trouwens bekend voor, gebr. van Manen...

Dit is in ieder geval hun website:
http://www.gebrvanmanen.com/

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:24

hm, de site is onder constructie, en doet het bij mij niet, helaas Verdrietig