paarden zemelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa67

paarden zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 14:53

mijn haflingen heeft afgelopen weekend zandkoliek gehad
nu heb ik gehoord dat lijnzaad en paarden zemelen een goed middel tegen zandkoliek zijn. Ik weet alleen niet hoe je paarden zemelen moet bereiden. iemand een idee?

EvelienH

Re: paarden zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:04

Zemelen is idd goed als je paard koliek heeft gehad. Maar je moet het niet te vaak geven want het onttrekt kalk uit de botten.
Zemelen moet je gewoon nat maken, met warm of koud water en een tijdje laten staan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:34

Je mag niet meer zemelen voeren als brok (qua gewicht), idd voor de fosfor/calciumverhouding.

Zemelen moet je altijd nat voeren, liever te nat als te droog. Lijnzaad kun je overgieten met kokend water en af laten koelen en dan bij het zemelenpapje gieten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:51

imker schreef:
Lijnzaad kun je overgieten met kokend water en af laten koelen en dan bij het zemelenpapje gieten.

Dat is te kort, lijnzaad moet je een minuut of 10 zachtjes laten koken, het zaad moet open zijn gegaan om te zorgen dat er geen blauwzuur meer in zit. Dan krijg je zo'n lekker snotpapje Vork
Zemelen inderdaad liever te nat dan te droog, het neemt veel vocht op en als dat op een verkeerde plek in het lijf gebeurd heb je feest!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:37

Nee, dat is niet te kort. Als je je lijnzaad met kokend water overgiet, breekt het kapsel en komt de olie vrij. Na een uurtje is het ook een dik papje geworden. Nooit geprobeerd, dan ook niet zeggen dat het niet zo is.

Deze methode komt van de NHB-deurne af, daar zullen ze echt geen paarden dood gaan voeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:43

imker schreef:
Deze methode komt van de NHB-deurne af, daar zullen ze echt geen paarden dood gaan voeren.

Ik zou dat niet zo straf willen beweren. Over de stommiteiten van Deurne kun je probleemloos een boek vullen. Ik heb geen hoge pet op van "Deurne" niet van wat ik ervan hoor en niet van wat ik van die opleiding af zie komen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:06

ikke schreef:
imker schreef:

Ik zou dat niet zo straf willen beweren. Over de stommiteiten van Deurne kun je probleemloos een boek vullen. Ik heb geen hoge pet op van "Deurne" niet van wat ik ervan hoor en niet van wat ik van die opleiding af zie komen.

Ikke, dan hou het maar even op een praktijkgeval. Ik voer mijn paarden al 4 jaar zo en mijn schoonzus 10 jaar en ze zijn nog steeds niet dood neergevallen.
Jeetje, wat een ophef.... als je een normale hoeveelheid voert, een theeglas ongeveer, met 2 theeglazen heet water, dan heeft dat ECHT geen nadelige gevolgen.

Maar goed, ik hou ermee op hiervoor te preken, als jullie in de keuken uren willen gaan staan boven een pan, moeten jullie dat doen.
Let trouwens er wel op, dat als je je prutje meer als 2 dagen in de koelkast of erbuiten laat staan, het blauwzuur gewoon weer terug omgezet wordt. Daar al eens bij nagedacht?