Ik heb een shetlandermerrie en al vanaf ik haar kocht wil ik zo graag een veulentje van haar, maar sinds eergisteren heb ik te horen gekregen dat ze van mei 1986 is
Dat is vrij oud. Nu wil ik graag een lijstje maken met alle voor-en nadelen zodat ik weloverwogen een besluit kan nemen. Ik heb er al met de DA overgehad en hij zij dat het nog makkelijk kon en dat ze tot dr 25 hengstig zijn en gewoon gezond veulenen. Maar aangezien ik toch wel het beste wil voor mijn nu 18 jarige dame
wil ik graag ervaringen uit de praktijk met een oudere merrie. Ze heeft overigens al eerder geveulend, dit maakt de kans makkelijker hoorde ik.Nadelen
* Wie weet is het lichamelijk te zwaar voor dr en kan zij of het veulen er aan doodgaan. Ik weet niet hoe groot de kans hier op is. Maar dit nadeel weeg ontzettend zwaar voor mij, hierdoor zit ik onwijs te twijvelen vooral met haar leeftijd.
* Kans op rhino
* Misschien vindt ze zón veulen opvoeden wel erg zwaar
*Geld en tijd opzij voor veulen > maar vind ik geen nadeel eerder super
* Wie weet pakt het niet bij de hengst en het jaar dr op vindt ik er echt te oud, zodoende zal ik moeten scannen en dr al vroeg heen moeten voor de dekking zodat ze eventueel later in het seizoen ook nog gedekt kan worden.
Voordelen
* Ik wil later tweespan mennen en dan heb ik gelijk een opvolger van Fly en een evt. spangenoot.
* Fly heeft lief karakter zodoende zal ze dit ook overbrengen op het veulen
* Fly is al wat ouder zodoende heb ik altyd mocht zei er niet meer zijn
(alleen de gedachten al) dan heb ik toch een paardje wat op haar lijkt, hoop ik .* Fly is Kroonmerrie zodoende kan ik met het veulen ook mee doen aan keuringen als ik wil.
* Het lijkt me geweldig zelf een veulen op te voeden en er een band op mee te bouwen en te beleren.
* Daarnaast is het de bedoeling dat ik het veulen gewoon zelf hou en niet de verkoop in gaat ofzo, zodoende is de toekomst van het veulen veilig.
* De dracht lijkt me ook onwijs leuk om mee te maken.
* Fly heeft al eerder geveulend zodoende zou dit veulen minder moeite kostten als dat het haar eerste zou zijn op deze leeftijd.
Kortom ik weet niet wat ik moet doen
HELP
) haar 5e veulen.