HELP wel of geen veulen van 18 jarige shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

HELP wel of geen veulen van 18 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 14:17

Ik zit met een groot dilemma.
Ik heb een shetlandermerrie en al vanaf ik haar kocht wil ik zo graag een veulentje van haar, maar sinds eergisteren heb ik te horen gekregen dat ze van mei 1986 is Bloos Dat is vrij oud. Nu wil ik graag een lijstje maken met alle voor-en nadelen zodat ik weloverwogen een besluit kan nemen.

Ik heb er al met de DA overgehad en hij zij dat het nog makkelijk kon en dat ze tot dr 25 hengstig zijn en gewoon gezond veulenen. Maar aangezien ik toch wel het beste wil voor mijn nu 18 jarige dame Tong uitsteken wil ik graag ervaringen uit de praktijk met een oudere merrie. Ze heeft overigens al eerder geveulend, dit maakt de kans makkelijker hoorde ik.

Nadelen
* Wie weet is het lichamelijk te zwaar voor dr en kan zij of het veulen er aan doodgaan. Ik weet niet hoe groot de kans hier op is. Maar dit nadeel weeg ontzettend zwaar voor mij, hierdoor zit ik onwijs te twijvelen vooral met haar leeftijd.
* Kans op rhino
* Misschien vindt ze zón veulen opvoeden wel erg zwaar
*Geld en tijd opzij voor veulen > maar vind ik geen nadeel eerder super
* Wie weet pakt het niet bij de hengst en het jaar dr op vindt ik er echt te oud, zodoende zal ik moeten scannen en dr al vroeg heen moeten voor de dekking zodat ze eventueel later in het seizoen ook nog gedekt kan worden.

Voordelen
* Ik wil later tweespan mennen en dan heb ik gelijk een opvolger van Fly en een evt. spangenoot.
* Fly heeft lief karakter zodoende zal ze dit ook overbrengen op het veulen
* Fly is al wat ouder zodoende heb ik altyd mocht zei er niet meer zijn Huilen (alleen de gedachten al) dan heb ik toch een paardje wat op haar lijkt, hoop ik .
* Fly is Kroonmerrie zodoende kan ik met het veulen ook mee doen aan keuringen als ik wil.
* Het lijkt me geweldig zelf een veulen op te voeden en er een band op mee te bouwen en te beleren.
* Daarnaast is het de bedoeling dat ik het veulen gewoon zelf hou en niet de verkoop in gaat ofzo, zodoende is de toekomst van het veulen veilig.
* De dracht lijkt me ook onwijs leuk om mee te maken.
* Fly heeft al eerder geveulend zodoende zou dit veulen minder moeite kostten als dat het haar eerste zou zijn op deze leeftijd.

Kortom ik weet niet wat ik moet doen Bloos

HELP

Buckje

Re: HELP wel of geen veulen van 18 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:32

Ik denk dat als ik jou was, dat ik een veulentje eruit zou fokken, zoals je al zegt heeft ze eerder geveulent en zou het makkelijker kunnen gaan, en heeft ze papieren en volgens de dierenarts kan het ook, dus waarom niet ?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:38

Het ligt totaal aan de merrie of het nog kan of niet..
Ze loopt in 2-span begrijp ik, dus ze heeft wel conditie..
Er zijn zat fokmerrie's die ouder zijn en nog een veulen krijgen..
En je DA zegt dat het nog wel kan..
Gewoon doen dus! Knipoog

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:41

Bij mijn verzorgshets loopt nu een 25 jarige merrie. Die heeft veel veulens gehad toen ze jong was. Dus toen zij een jaar of 20 was hebben ze er ook nog een veulentje uitgefokt en dat ging zonder problemen! Maar ze had er wel al genoeg gehad en nooit problemen. Je moet een beetje kijken gewoon of het paard gezond is en in conditie ja! EN misschien eens aan de veearts zijn eigen mening vragen!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:47

Gewoon doen!
Als je DA het al zegt... Lachen

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:54

Ik zou het doen!
Zeker als de Da het ook zegt!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:09

Ik zou het gewoon doen, direct dit seizoen.

Fly is in super conditie(ik had haar die leeftijd zeker niet gegeven hoor!), ze is Kroon, heeft eerder veulens gehad en het is jou droom. Wat wil je nog meer?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:57

Bedankt Haha!
Aan haar conditie zal het zeker niet liggen, maar ik ben zo'n zeur Bloos
Ik breng haar dan begin mei al naar de hengst en laat er dan scannen want als het dan niet pakt ken ik later nog eens proberen.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:02

Dennis schreef:
Ik zou het gewoon doen, direct dit seizoen.

Fly is in super conditie(ik had haar die leeftijd zeker niet gegeven hoor!), ze is Kroon, heeft eerder veulens gehad en het is jou droom. Wat wil je nog meer?

Helemaal mee eens.

Veel shetlandmerries krijgen op oudere leeftijd nog veulens hoor. De moeder van Roos die nu bij Dennis staat, was 22 toen ze Roos kreeg.
Onze Femke is 14 en krijgt dit jaar (enigszins onverwachts Clown ) haar 5e veulen.

Heb je al een hengst op het oog? Knipoog

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 10:31

ja hoor de hengst keuze is al helemaal rond Lex liebas wordt het!
Dit is al een oud topic maar ik heb deze link bij een ander topic van mij neergezet.