Lamsvel of schapenbont?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Lamsvel of schapenbont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 10:24

Wie-o-wie heeft ervaringen met lamsvel én schapenbont? Ik vroeg mij namelijk af wat het verschil was (buiten de prijs om Clown ) en welke beter is als onderlegger.
Je ziet namelijk steeds vaken dat mensen een onderlegger gebruiken maar ik vroeg mij dus of of het soort bont nog echt verschil maakt.

co2

Re: Lamsvel of schapenbont?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 10:28

Niemand die er ervaringen mee heeft? Verdrietig

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:38

Ik heb beiden!

De echte, van een heel vel, is een super onderlegger, erg fijn.
Ik gebruik hem op trektochten.
Voor het gewone rijden gebruik ik hem niet meer, want het is een behoorlijke lap onder je zadel. Het absorbeert erg goed!

Voor een andere pony, met wat minder ruimte onder zijn zadel, heb ik een bontje van Chatelaine gekocht. Ik zocht iets extraas, maar wilde niet de hele dikke "echte" bont vel hebben.

ook deze voldoet uitstekend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 12:10

Ik heb een sjabrak van echt schapen/lamsvel en deze bevalt echt super. Ik heb hem al een aantal jaren, iemand heeft de mijne meegebracht uit Nieuw-Zeeland voordat het hier meer bekendheid kreeg. Ze waren daar toen ook stukken goedkoper Haha! 't Barst daar nl van de schapen Knipoog

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 13:19

Maar wat is nou precies het verschil tussen een onderlegger van schapenbont, en een onderlegger van Lamsvel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:39

Enigste wat ik kan bedenken is dat de wol van een lam iets zachter en korter van haar is dan van een schaap??? En misschien de huid ( het leer) wat soepeler??? Zou het anders ook niet weten. Verward

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:08

Ik heb eerst een onderlegger gehad van schapenbont en nu heb ik er eentje van lamsvel.
Wat betreft ligging en wamrteregulering zag ik er geen verschil tussen. Bij beide zie ik op het dekje een droge plek waar de onderlgger ligt.
Maar kwalitatief houdt lamsvel zich veel beter, Schapenwol wordt wat sneller plat en wat pluizig viezig.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:27

Het ene is een vacht.
het andere is losse wol, genaaid op een vacht, dat is dus de goedkopere versie en meestal iets dunner.