happen ? bijten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

happen ? bijten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 00:20

Mijn jonge (3 jaar) welsh hengst, heeft sins een tijdje was nieuws..happen..

hij bijt niet echt, maar hapt meer...overal in..zwepen..longeerlijn..dekens..
noem maar op..
Maar ook in mij..in mijn kleding...haren ect.

Hij is nu nog aan het wisselen...en hij is hengst.
zal het een combinatie zijn van die twee facotoren ?

slaan ben ik niet zo'n voortander van..en het werkt ook niet..
heb negeren werkt ook niet...hij doet mijn geen pijn, dus het negere gaat wel makkelijk..

maar toch blijft het vervelend,.en ik wil niet dat hij me telkens maar 'vast' houd...

Iemand een oplossing voor ?

ik moet wel zeggen dat hij veel minder in mijn hapt, dan in anderen..als iemand anders iets met hem doet, is hij telkens aan het happen,
en bij mij toch niet zo heel vaak..

Winddancer

Re: happen ? bijten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 01:17

Volgens mij is er maar 1 oplossing: afstraffen!

Jonge hengsten doen dit wel vaker. Bijten niet echt, maar happen echt overal in.

Ik gaf ze gewoon iedere (maar dan ook echt iedere) keer een klap op de zijkant van de neus. Nadeel ervan was wel dat sommige nogal schrikachtig reageerden wanneer ik ze bv. gewoon een aai over het hoofd wilde geven.

Maar wanneer je ze maar vaak genoeg aan het hoofd aanraakt wanneer ze niet happen, weten ze snel genoeg het verschil. Happen is pats, niks doen is een aai (beetje raar gezegd, maar ja).

Vooral consequent zijn!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:50

Winddancer schreef:
Volgens mij is er maar 1 oplossing: afstraffen!

Jonge hengsten doen dit wel vaker. Bijten niet echt, maar happen echt overal in.

Ik gaf ze gewoon iedere (maar dan ook echt iedere) keer een klap op de zijkant van de neus. Nadeel ervan was wel dat sommige nogal schrikachtig reageerden wanneer ik ze bv. gewoon een aai over het hoofd wilde geven.

Maar wanneer je ze maar vaak genoeg aan het hoofd aanraakt wanneer ze niet happen, weten ze snel genoeg het verschil. Happen is pats, niks doen is een aai (beetje raar gezegd, maar ja).

Vooral consequent zijn!

ik deel je mening! Pling

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:53

Ik ben het ook eens met de eerder genoemde aanwijzingen, alleen wil ik nog wel iets eraan toevoegen.
Als je je pony een tik op zijn neus geeft, zeg er dan op een strenge manier 'foei' of 'nee' bij. Zo weet hij na een tijdje ook dat als je foei zegt dat het genoeg is. Anders moet je je paard maar blijven tikken en dan is ook niet echt de bedoeling.

succes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:12

Als je hem ervoor wild straffen moet je hem absoluut niet aanraken (dus niet slaan of een tikje geven) maar zeg op een luide boze manier Hee, of Foei ofzo. In de natuur raakt de leider een andere hengst alleen aan als hij het leiderschap wil overgeven, als hij het zonder aanraken niet meer kan. Als jij je paard dus aanraakt als je hem straft zeg je eigelijk: Hier, neem jij het leiderschap maar over! En dat wil je natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:25

waarom bijten of schoppen paarden elkaar in de natuur dan terug?

dat is hetzelfde als een flinke tik van ons.
En dat raad ik je dan ook aan, geen aai, want dat helpt niet, maar een keer een flinke tik, zodat hij echt onthoud dat dit heel ongewenst is tegen de leider.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:58

Inderdaad, gewoon een flinke tik geven. Wij fokken ieder jaar hengsten op, en allemaal krijgen ze vroeg of laat dit gedrag, heel normaal dus. Echt puberen. Alleen als je ze hun gang laat gaan zullen het altijd happers blijven. En mijn ervaring is dat alleen een tik met stemverheffing helpt (en later dan ook alleen de stemverheffing).
Het verhaal van Anouar15 is pure onzin. Leiderschap overgeven? Volgens mij wordt het niet overgegeven maar overgenomen. Met het nodige bijt en trapwerk..... Tja, en als de huidige leider wint, blijft ie gewoon de leiding houden, en hij heeft een andere hengst aangeraakt...nee, pure onzin dat verhaal!

despringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:35

sla hem een eindje boven ze neus of als hij hapt doe dan je armen wijd kan ook helpen en blijf concsequent

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:01

Ben het eens met bovenstaande: tik geven en consequent daarin zijn. Er wordt niet ongevraagd aan jou gefriemeld. Haha!

Wat je wel kunt doen voor zijn sabbelbehoefte is een oud halstertouw of zoiets in zijn stal hangen, waar hij dan wel mee kan klooien. Door het wisselen hebben ze daar wel extra behoefte aan. Of geef hem wat takken om op te kluiven als hij buiten loopt.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:22

als hengstenhouder weet ik hoe irritant het kan zijn als een hengst hapt en de eigenaar doet er niets aan.
1 je moet nooit met je hengst in discussie gaan over wat wel of niet mag. jij bent de leider in de kudde dus jij bent de super hengst een een tik is het eerst wat je geeft .
2 geef je hengst nooit iets te eten uit je hand, aan je hand zitten nl 5 wortels en die wil je graag houden en je hengst ziet niet wat nu je vingers zijn of wat een wortel is.
3 straf je het gedrag van je hengst niet onmiddelijk af is hij de leider en ben jij de ondergeschikte, en iedereen die langs je hengst loopt, loopt de kans om door hem gebeten te worden, met gevolg dat je zomaar iemand bij je aan de deur kan krijgen die een stuk uit zijn wang mist omdat hij per ongeluk te dicht langs je hengst liep.
dus wees consqent met een hengst, laat niets toe wat je niet wil. bestraffen is niet straffen maar hem wat leren en..... bedenk zijn moeder slaat nog harder, dus denk een beetje wat gebeurt er in de natuur met een hengst die zich niet weet te gedragen, er is geen paard die foei roep als hij door een soort genoot wordt gebeten maar hij bijt terug of gooit zijn benen in de strijd en ook daar worden ferme tikken uitgedeelt en daarna lopen ze weer samen te grazen, dus nooit langer kwaad blijven als 2 seconden.
straffen dus of slaan of bijt maar terug ( en dit is geen grap terug bijten in een oor help ook perfect als je er bij kan tenminsten)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:32

amigootje schreef:
Mijn jonge (3 jaar) welsh hengst, heeft sins een tijdje was nieuws..happen..

hij bijt niet echt, maar hapt meer...overal in..zwepen..longeerlijn..dekens..
noem maar op..
Maar ook in mij..in mijn kleding...haren ect.

Hij is nu nog aan het wisselen...en hij is hengst.
zal het een combinatie zijn van die twee facotoren ?

slaan ben ik niet zo'n voortander van..en het werkt ook niet..
heb negeren werkt ook niet...hij doet mijn geen pijn, dus het negere gaat wel makkelijk..

maar toch blijft het vervelend,.en ik wil niet dat hij me telkens maar 'vast' houd...

Iemand een oplossing voor ?

ik moet wel zeggen dat hij veel minder in mijn hapt, dan in anderen..als iemand anders iets met hem doet, is hij telkens aan het happen,
en bij mij toch niet zo heel vaak..

Ook ik zeg: afstraffen en wel onmiddellijk! Als je niet in het begin duidelijk bent wordt dit gedrag van kwaad tot erger.
Vraag me wel af, is dit dier in een groep opgegroeid? Meestal hebben ze het elkaar dan al wel afgeleerd namelijk en heel wat minder zachtzinnig dan wij mensen dat doen.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:50

Terug bijten haha. Neey natuurlijk straffen zoals de meeste hierboven noemen. Ook al is het moeilijk. ik sla paarden liever ook niet.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 19:15

bedankt voor alle reactie's en tips !!
Neem alles goed door, en neem het in overweging !

als hij in mijn hapt, en ik geef hem een tik, alsthans,dat probeer ik, dan deinsd hij achter uit..omdat hij dondersgoed weet dat ik dat gedrag niet acceteer...maar hij wilt steeds mijn grens weer proberen te verleggen..

en bijten,heb ik ook vaak gehoord..maar als ik eenmaal bij ze oor ben om er in de bijten.en hij staat nog stil ook..ben ik al weer 5 minuten veder..

en dan lijkt het mij geen zin meer hebben toch ?!?

Hij is vanaf jongs af aan in een groep opgegroeid.maar ik denk dat hij gewoon mijn grens wil verleggen..

wat hem niet gaat lukken Extreme duivel

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:50

Ben het met iedereen eens, straffen!
Als je paard terug deinsd dan zou ik hem als nog een tik verkopen hoor...
Als ze in het wild leven dan kan een paard z'n soortgenoot ook aardig lang achterna zitten (paar meter maar in stal hoeft dat al niet Knipoog ) om toch nog even een schop te verkopen dus daar zou ik niet over in zitten.
En vergeet niet, een tik van jouw is zachter dan een schop van één van z'n soortgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:27

In de oren bijten is penny meisjes gezever
leuk bij een paard van 1.75 , kun je eerste een trapje halen Haha!

En met een beetje pech gooit hij zijn hoofd omhoog en heb je vroegtijdig een kunstgebit Tong uitsteken

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:47

Dat bijten van mij was beetje als grapje bedoeld. haha. wist niet dat mensen dat deden. al die haren in je mond Haha! Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:44

Haha!

Nou het is hier anders al vaak als echt advies gegeven Pling

lieselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:08

hmm tlijkt me toch niet lekker hoor, zo een paardenoor Haha!

enfin, als ik jou was, zou ik dat bijten toch maar achterwege laten,
ten eerste neem ik aan dat je paard niet elke dag onder de douche gaat Knipoog ten tweede vind ik het nogal gevaarlijk, het is immers nogal hoog, en als je paard dan kwaad wordt heb je niet echt de tijd om weg te komen... nee, ik zou het niet durven Bloos en ten 3e, als je het vaak doet loop je nog kans dat je niet meer aan zn oren mag komen, en hoe wil je dat dan oplossen om bvb het hoofdstel aan te doen?
gewoon een ferme tik, dan leert die het wel rap genoeg af Knipoog
en niet veel kleine tikjes, dat irriteert meer dan dat het afstraft, 1 harde zegt genoeg }>

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:13

hmm SLAAN? tja dat kun je doen!
Maar niet bij zijn gezicht in de buurt nog nooit gehoort dat paarden kopschuw van kunnen worden?
Pak zijn lip vast en knijp er es goed in of bijten desnoods maar slaan liever niet!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 14:29

Wat ik nu merk, is dat ik me slaan niets op los...
En dat als ik hem plots wil aaien deinds hij achteruit..bang dat ik hem sla..

dus ik ben met slaan gestopt... omdat hij mijn niet pijn doet, kan ik hem makkelijk negeren als hij mij 'vast' heeft...na een aantal minuten heeft hij dan in de gaten dat het niet werkt om in me te happen..

en laat hij los..dan beloon ik hem uitbundig..
Nu is eigelijk het happen in mij opgelost..tenminsten..ik merk dat het stukken minder wordt.

Mijn toekomstige bijrijdster daar hapt hij continu in...
daar moeten nog wel aan gaan werken..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:42

Volgens mij is het beter als je hem laat ruinen, want ik heb de indruk dat je te weinig ervaring met hengsten hebt om hier op een juiste wijze mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:47

Oh Verdrietig
Mijn hengstje is net zielig geweest Bloos
Hij hapte voor de eerste keer, niet hard, maar het was een hap
En hij heeft een tik en grote mond van mij gehad en hij schrok zich het lazerus. Haha!
En toch kon ik hem daarna gewoon aaien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:02

runningkawa schreef:
Oh Verdrietig
Mijn hengstje is net zielig geweest Bloos
Hij hapte voor de eerste keer, niet hard, maar het was een hap
En hij heeft een tik en grote mond van mij gehad en hij schrok zich het lazerus. Haha!
En toch kon ik hem daarna gewoon aaien.

Ahhhhhh, gossie toch, zielig hè? Hij zou zomaar eens kunnen opgroeien tot een opgevoed paard....... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:05

Ik hoop het Lachen

Als ik zie wat hij allemaal bij Kawa uitspookt en hoelang hij dat volhoud, krijg ik twijfels Haha!

Ik heb er ook al eens onder gehangen, maar zie die verdomde dingen die je eraf kunt halen nog niet Haha!

Van de zomer toch eens een paardonderling opvoedkundig adresje gaan zoeken Lachen
Grootse probleem, die "oude" witbol kan niet alleen staan, dus daar eerst wat voor vinden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:09

onze 2jarige hengst heeft als veulen van 8 weken van mij ongenadig op zijn lazer gehad (ik heb hem met geen vinger aangeraakt) toen hij me beet en hij haalt het nu nog niet in zijn hoofd. Maar dan moet je ook zo overduidelijk dominant overkomen en daarvoor is wel wat zelfvertrouwen nodig. Is er iemand die je een keer kan helpen?