problemen met manentrekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roeline

problemen met manentrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 22:13

Ik weet dat het geen rijtechnisch probleem is, maar ik weet niet waar ik dit bericht anders neer moet zetten.

Maar zijn er nog meerdere mensen die heel veel moeite hebben met manen trekken?

Mijn paard wordt helemaal panisch, echt panisch als ik ook maar probeer om zijn manen te trekken. We hebben echt alles geprobeerd, met praam, aan zijn oor hangen omdat het zo ook verdoofd. Ik vind het zonde om ze te knippen want dat vindt ik niet mooi. Maar als er echt geen andere manier is dan moet het wel. Ook met zo'n uitdun mesje heb ik het wel geprobeerd, maar als je dan de manen wil invlechten springt het er allemaal uit en dat is toch erg lastig als je bijna elk weekend wedstrijd hebt.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen????

Alle hulp is welkom, ook wil ik wel eens weten of er meerdere mensen hier last van hebben.

Bedankt!

LadyMadonna

Re: problemen met manentrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:44

wat dacht je van vraag maar raak?

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:33

Je hebt ook een mesje waarmee je niet uitdunt maar wel inkort. Zit een heel klein, soort van kammetje aan, met een mesje erachter. Als je deze dan onderaan de pluk zet snij je alsware de manen af op gewenste lengte. Misschien dat je dit kan proberen als je niet kan trekken en niet wilt knippen....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 09:58

dat mesje wat hierboven is beschreven werkt aardig.
heb er ook 1 die het een drama vind.
ben ik spelende wijs mee begonnen.
bij haar is het stuk achter de oren het ergst dus ik begin maar bij de schoft.
als je manen al erg lang zijn kan je ze eerst knippen,iets langer dan je ze wilt hebben en daarna bij werken met het mesje.
niet alles te lang achter elkaar willen doen en het gaat per x wel beter.
succes.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:58

het mesje waar jullie het over hebben, is dan gaan uitdun mesje ?
deze heeft ze nl. al geprobeerd zegt ze Knipoog

Roeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 13:07

Ja volgens mij is dat een uitdun mesje (zeiden ze in de ruitersport winkel tegen mij), die heb ik inderdaad al geprobeerd.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:13

Ik trek nooit de manen, ik gebruik altijd een uitdunschaar en een gewone schaar.
Daar wordt het altijd hardstikke mooi van en je kan het hardstikke goed invlechten, of jij moet de vlechtjes van mijn knollen niet mooi vinden Knipoog (Ik stond achter je, op de 3e plaats afgelopen Koninginnedag/Bestgaand)

Roeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 13:16

Oh echt waar, wie ben jij dan? Wel grappig zeg! Ik heb niet op je knotjes gelet haha... maar springt het er dan niet uit? Want dat is bij mijn haar ook als het in laagjes geknipt is en je wil het in een vlecht doen...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:23

Suzanne, nichtje van Ellen (Mijn achternaam op Internet vindt ik niet zo prettig maar zo zal het ook duidelijk zijn Tong uitsteken )

Het geeft hetzelfde effect als wanneer het getrokken is, als je manen trekt groeien ze weer aan dus heb je ze ook nooit allemaal op dezelfde lengte. Je moet er even wat handigheid in hebben, ik zou het eerst een paar keer proberen op een manege paard/pony, dan krijg je de slag al snel te pakken Knipoog

Roeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 13:28

Ohh ja tuurlijk! Ik weet wie je bent ja. Wat grappig zeg! Maar het probleem is gewoon dat Nikay (mijn paard) panisch wordt als je al aan haar manen komt. Ze weet nu dat als we haar manen invlechten er niks gebeurd maar daar zijn we ook lang mee bezig geweest. Ik denk dat ik eerst eens ga proberen om het te knippen en het dan iets langer te houden en de rest met zo'n uitdun mesje te doen. Het is namelijk nu echt onwijs ongelijk en lelijk... niks aan te doen.

Maar bedankt voor jullie hulp!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:22

hoi,ik weer.[zie boven]
dat mesje is niet om uit te dunnen.
als je de manen geknipt hebt ga je er even de onderste rand mee langs om dat ''getrokken'' effect te krijgen.
dan staat het niet zo bot. je moet alleen ff de slag te pakken krijgen, en je paard heeft snel door dat er niets gebeurd.
het nadeel is wel dat als je paard een dikke bos manen heeft,hij ook een dikke bos zal houden.
[kleinere knotjes?] Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:53

Ik verplaats het even naar VMR.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:58

Hm, ooit geprobeerd ze te touperen en dan te knippen? Zo doe ik het ook. En het geeft ongeveer het "trek" effect!
Zo doet Anky van Grunsven het trouwens ook Haha!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:22

Je kunt het ook knippen, dat zie alleen heel erg.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:34

Mijn vorige paard was ook echt een ramp, die flipte helemaal.
Meestal knipte ik de manen maar hij had vrij dikke manen dus eens in de zoveel tijd moest hij er toch echt aan.
Praam erop, met twee man vasthouden en dan toch maar uittrekken.
Uiteindelijk ging dat wel steeds wat beter.

Mijn Climax was in het begin ook helemaal panisch met uittrekken van man, die komt bij een wedstrijdstal vandaan en daar knipten ze de manen altijd, maar ze waren zo dik dat ik ze niet in vlechten kon krijgen Haha!
Die ging echt rechtop tegen de muur aan.
Ook met praam erop, men vader had haar vastgehouden en ik trekken.
Mijn vader en ik komen er op die manier meestal wel uit Tong uitsteken

Dus een tip: Koop een sterke papa Tong uitsteken

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:22

Mijn paard vind t ook een regelrechte ramp!
Springen, hangen,beuken, met zn hoofd slaan noem maar op, alles doen om er onder uit te komen!
Dus ben ik er maar mee gekapt.
Ik knip ze nu eerst op de gewenste lengte en ga er dan met de uitdunmes/kam door.
Maar wel [/i]aan de onderkant [i] van de manen.
Anders als je gewoon aan de bovenkant doet gaat t onwijs sprieten met vlechten.

Gevolg van mijn werk dat t de eerste paar weken rechtop staat Pling
Maar dat vind ik niet erg.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:34

Er word zo vaak gezegt dat manentrekken pijnloos is, maar waarom vinden paarden het zo vervelend.....juist! het is helemaal niet pijnloos.
Als ik soms zie dat mensen dikke plukken er uit willen trekken dan zou ik als paard ook heftig protesteren en niemand meer in de buurt van mijn manen willen hebben.

Manen trekken doe je met hele kleine plukje niet meer dan een paar haartjes en die trek je er heel snel met een krote ruk eruit. Paarden kunnen dit nog accepteren. Als je al met begint met oren-vast-houden en of praam dan is het hek van de dam en je paard laat het nooit meer toe.

Roeline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:42

Ik ben vandaag toch maar eens met de schaar in de weer geweest en daarna met het uitdun mesje, en het ziet er prima uit! Ik ben er erg tevreden over.

Bedankt voor jullie tips!

Heb er een slotje op gedaan