hulpteugel???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordiezzz

hulpteugel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 17:36

Heey mensen !!!

Even een vraagje en ik hoop op eerlijke antwoorden!!!

Mijn fjord is met buitenritten erg sterk!! Hij is zelfs afgelopen zondag keihard aan de kletter gegaan Huilen niet leuk, hij werd onbestuurbaar en erg sterk, hals gestrekt en neusje naar voren.
Met springen is hij tot de hindernis te houden en daarna jumpt hij er super over maar na de hindernis gaat die neus omhoog en wil hij crossen.
Is hier een geschikte hulpteugel voor zodat ik hem met springen en buitenritten goed kan houden. Met dresuur loopt ie netjes ontspannen aan de teugel dan geen problemen dus.

Moet ik een martingaal / thiedemann o.i.d. proberen ik wil geen slof!!!
Kunnen ze als ze een martingaal / thiedemann omhebben wel aan de lange teugel lopen of kan dat dan helemaal niet meer???

Ik hoop op een paar goede tips etc!!!!

Kom maar op!

Fielychi

Re: hulpteugel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:49

heyhey!

Een martigaal heb je er weinig aan als hij zijn neus naar voren gooit. Een martigaal helpt volgens mij juist alleen als hij z'n hoofd hoog doet. Hij kan zeker zijn hals er wel mee strekken.
Denk eerlijk gezegd niet dat een martigaal gaat helpen, want zo te horen trekt hij gewoon je teugel uit je hand.

Hoe een thiedemann werkt, daar weet ik het fijne niet van.

Succes ermee, hopelijk kunnen anderen je verder vooruit helpen! Haha!

fjordiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 18:43

heeft iemand anders nog een tip???

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:46

ik denk dat een martingaal wel kan helpen!
je moet hem gewoon kort afstellen zodat als hij ervandoor gaat je keihard aan de teugeld kan rukken (ja srry Bloos ) en zo door middel van de teugels door de ringen heen je zijn koppiej bij zijn lijf trekt en iets naar beneden trekt.
ik denk dat dit zeker wel helpt! Haha!

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:53

de meeste gebruikte 'vriendelijke' hulpteugel is de martingaal
maar bij jou loopt ie te vooruit
martinggaal is voor het omhoog gooien van het hoofd
volgens mij ben je der niet veel mee...

voor de rest
idd geen slof...daar voor dient ie niet Knipoog

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:56

Ik dacht altijd dat een martingaal was om te voorkomen dat je paard z'n hoofd omhoog doet. Bij het naar voor steken van z'n hoofd zal het naar mijn mening niet helpen.

Met een thiedemann kan je je paard 'in de krul' trekken als hij zoiets doet. Hoe strakker je hem doet hoe meer je paard met z'n kin op z'n borst moet lopen zegmaar. Ik denk dat dit een betere oplossing is tegen dat naar voor steken van z'n neus, want als je z'n hoofd wat meer bij je hebt kun je hem makkelijker inhouden lijkt mij.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:40

TeamSpirit schreef:
ik denk dat een martingaal wel kan helpen!
je moet hem gewoon kort afstellen zodat als hij ervandoor gaat je keihard aan de teugeld kan rukken (ja srry Bloos ) en zo door middel van de teugels door de ringen heen je zijn koppiej bij zijn lijf trekt en iets naar beneden trekt.
ik denk dat dit zeker wel helpt! Haha!

waarom hang je er dan niet van de eerste keer een slof aan, als het toch maar is om zen neus op zen borst te trekken Frusty

Een martingaal, mits goed afgesteld!!! gaat denk ik het beste helpen.
Als ik me niet vergis, moeten de 2 uiteindes tot aan de schoft komen, dan heeft hij de juiste lengte.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:08

Je kan misschien ook een pessoabit proberen; gewoon de teugel aan de normale ring vastmaken en een tweede teugel aan de andere (onderste) Die tweede teugel haal je door een sporenbandje die je voor aan je zadel vastmaakt. Hier haal je de teugel door heen. Hij hangt nu dus los en kan niet vallen zegmaar. Als nu je fjord ervandoor gaat buiten pak je die tweede teugel op. Door de scherpe inwerking heb je nu meer te zeggen. Je kan ook met een teugel rijden op de onderste ring maar dan heb je kans dat je het bit verkeert gebruikt omdat hij erg scherp is! Succes ermee Knipoog

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 12:23

Dat met dat bit heb ik ook. Olanda is ook een fjord die dr kop naar voren steekt: onderhals erop en ik ben uitgereden, en hoop maar op een boom. Dus ik rij haar buiten met een stang (in de bak ook soms) de onderste teugel hangt los, de bovenste is in contact, als ze nu wegrent pak ik de onderste teugel erbij en moet ze dr hoofd wel weer naar dr borst brengen.
Of een slof teugel. Ik weet niet waarom je ertegen bent, maar die zijn het makkelijkste bij dit soort gevallen is mijn mening, een martingal helpt meer als ie zijn hoofd omhoog doet naar mijn mening.

fjordiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 14:14

een pessoa bit heb ik een tijdje mee buiten gereden maar daar weet hij wel raad mee en helpt op een gegeven moment niet meer.....

Kan je ook springen met een thiedemann??? en kan hij daar ook zijn hals mee strekken??

fjordiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 12:13

verder niemand???

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:22

een martingaal zal idd niet helpen, en ik vind dat je met een martingaal een pony juist niet terugkan "trekken" zoals dat hier zo mooi gezegd word, je ringetjes houden nl je teugels tegen waardoor je niet of nauwelijks nog een fijne inwerking hebt....

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:24

Ik had met Mexx ook het probleem dat hij met springen ging lopen rennen. Hij trok zich zelf helemaal uit elkaar boven de hindernis en ging na de hindernis rennen. Mexx is nogal groot, 1.76 en ook erg kolosaal dus had ik er niet meer veel over te vertellen. Reed al met een martingaal en een pessoa bit.

Toen heeft mijn spring instructeur mijn martingaal anders bevestigd, i.p.v. de teugel door de ringetjes te doen, deed hij de neusriem door de ringetjes. Mexx kon nu nog gewoon met zijn hoofd omhoog lopen, alleen kon hij zich niet meer helemaal uit elkaar trekken boven de sprong en werd hij zo min of meer gedwongen ronder te gaan springen.

Dit had gelijk resultaat, normaal rent hij als een gek door de bak ondertussen de hindernissen meenemen, nu gaat hij gecontroleerder en merk ik dat hij ook echt moet werken om een hindernis te nemen.

Mexx zelf vond het wat minder leuk Ach gut die rende liever Haha!

fjordiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 16:26

heb jij ook een foto van hoe je dat bevestigd hebt??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:47

Wat Debje beschrijft is in feite de staande martingaal, wordt in Groot Brittanie nogal eens toegepast, hier zie je ze eigenlijk nooit. Wordt inderdaad ook toegepast bij paarden die teveel eigen idee hebben over het tempo Haha!
Zou dus inderdaad kunnen werken. (De ringetjes van de martingaal gaan onder de kin vast aan de neusriem. Hij geeft zichzelf dan druk op de neus als hij eruit wil naaien.)
Thiedeman zou ook kunnen werken, begrenst ook het naar voren en naar boven trekken. Als je één van die twee hebt liggen, gebruik dan wat je hebt, ga er niet iets nieuws voor aanschaffen.
Oja, als je ze goed afgesteld hebt, kan het paard probleemloos de hals naar beneden strekken in beide gevallen.

fjordiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:48

ik heb niks liggen behalve een pessoabit ...