hoelang met ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoelang met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 17:29

hoihoi

ik vroeg me af hoe lang jullie met je ijzers doen?
bij mijn pony zitten de voorijzers er nu 4 weken onder maar ze zijn al erg versleten, is dit erg? normaal doe ik er egt 8 weken mee en probeer hier nu ook weer naar te streven Knipoog

fiek

Re: hoelang met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:44

normaal gesproken doe ik (nouja, mijn paard) 6-8 weken met ijzers. Ik weet niet wat erg versleten is... Rijd je veel buiten?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:52

mijn paardje doet met haar ijzers in het wedstrijdseizoen ongeveer 4 weken,gewoon als we geen wedstrijden hebben 5/6 weken

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:53

Normaal gesproken doet mijn paard een week of 8 met zn ijzers. Behalve als ik veel buitenritten gemaakt heb, omdat je bij ons vrij veel over de weg moet slijten de ijzers dan sneller. Als je veel buiten rijd is het misschien een idee om er iets dikkere ijzers onder te laten slaan? En anders gewoon vaker opnieuw laten beslaan.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:17

elke 9 weken nieuwe ijzers

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:20

Sikiley doet over het algemeen best lang met ijzers; ze heeft ze nu al minstens 10 weken onder en nog zijn ze niet erg versleten en zitten ze nog mooi vast. Haar hoeven groeien niet zo snel, dus ik ben er erg blij mee!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:38

De mijne doet er 6-8 weken mee. Maar dan zijn haar hoeven ook echt lang geworden en is het hoog tijd voor de smid. Daarom laat ik hem ong om de 6 weken komen anders struikelt ze over haar eigen hoeven Clown

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 12:49

ik moet best veel over de weg ja, maar rijdt ook heel veel in de berm en de ijzers liggen nog erg ruim om haar hoeven heen maar ze zijn wel dun, weet niet of dit erg is? ook omdat ze met een hoef veel schraapt op stal is die dunner (erg vervelend dat geschraap zucht)

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:18

Momenteel al 4 maanden Wow! Bloos!
Ik rij bijna nooit buiten en als ik buiten rij is het voornamelijk over gras, dus echt slijten doen ze niet. Eigenlijk hoeft de smid nog steeds niet te komen. Haar hoeven lijken op de een of andere manier bijna niet te groeien Verward Terwijl haar manen juist superhard gaan...
Agh lekker goedkoop is het wel Haha!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:34

gemiddeld 9 weken. ik rijd altijd buiten, wel zoveel mogelijk in de berm. ik heb er wel wat dikkere ijzers onder laten staan. ook kun je wideapuntjes er op laten zetten. OP de plek waar de hoefijzers het hards slijten worden dan stalen puntjes gelasd waardoor je ijzers langer meegaan. (mij kost dat 5 euro meer)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:36

8 weken ongeveer

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:45

Nanda schreef:
gemiddeld 9 weken. ik rijd altijd buiten, wel zoveel mogelijk in de berm. ik heb er wel wat dikkere ijzers onder laten staan. ook kun je wideapuntjes er op laten zetten. OP de plek waar de hoefijzers het hards slijten worden dan stalen puntjes gelasd waardoor je ijzers langer meegaan. (mij kost dat 5 euro meer)

Klinkt erg eng dit zou er toch even een smid naar latenkijken. Want de stand van de voeten kan je paard erg meeverpesten laat staan alle gewrichten in zijn lichaam.

Leys doet 4 -5 weken met zijn ijzers ene keer krijgt hij nieuw andere keer zijn ze nog bruikbaar. Ik rij redelijk veel op het harde in de zomer gaat het harder als in de winter.

Urban staan nu ruim4 weken op zijn ijzers voor. Achter heeft hij niet smaar denk wel dat hij er weer opgaat (slijten mij teveel). Denk dat hij er wel ruim 6 weken op kan.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:11

Lisa_Melody schreef:
Momenteel al 4 maanden Wow! Bloos!
Ik rij bijna nooit buiten en als ik buiten rij is het voornamelijk over gras, dus echt slijten doen ze niet. Eigenlijk hoeft de smid nog steeds niet te komen. Haar hoeven lijken op de een of andere manier bijna niet te groeien Verward Terwijl haar manen juist superhard gaan...
Agh lekker goedkoop is het wel Haha!

In de winter groeien de hoeven heel weinig of helemaal niet!
De ijzers van mijn paard zitten er ook 3,5 maand op! Maar ik heb toch de hoefsmid maar gebeld, want ik heb liever dat ze weer beslagen wordt!

Omdat de hoeven niet groeien is het logisch dat de ijzers zo lang blijven zitten!! Ik rij zelf buiten en ook zo veel mogelijk in de bermen!

Als het goed is beginnen de hoeven om deze tijd weer te groeien, in het voorjaar dus...

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:20

Mijn paarden doen 7 weken met hun ijzers.
De pony kan er 9 weken op staan.

Dan zijn en de hoeven te lang en de ijzers versleten.

xSemmiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:27

Mijn paardje doet ongeveer 4 t/m 8 weken met haar ijzers.
Is een beetje verschillend,ligt er natuurlijk ook aan of ik veel heb buitengereden etc.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:51

[quote="Prisca"]Nanda schreef:

Klinkt erg eng dit zou er toch even een smid naar latenkijken. Want de stand van de voeten kan je paard erg meeverpesten laat staan alle gewrichten in zijn lichaam.

Wat is hier eng aan? De puntjes worden door de hoefsmid op de ijzers gelasd en zijn schat ik in totaal 2 milimeter. staal slijt echter minder hard dan ijzer waardoor je ijzers langer meegaan.

De stand van de hoeven wordt niet veranderd!