wat moet ik toch met hem doen ?(lang verhaal)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

wat moet ik toch met hem doen ?(lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 14:10

ik heb mijn paard punk nu een jaar of 7, punk zelf is 9 jaar.
heb al heel wat ellende meegemaakt met hem, ellende zoals de DA en de universiteit.
punk heeft rotstraal in het begin gehad en is afgelopen met hoefkanker!!!

ik ga mijn verhaal in het kort samenvatten, anders wordt het te langdradig.

mijn DA heeft punk 2x aan zijn voeten geopereerd (dit gebeurde op de plek waar punk destijds stond) waarvan 1x aan alle 2 zijn voeten en 1x aan zijn linkervoet!
(zijn rechervoet is geheel genezen).

daarbij is punk 3x in dierenkliniek equinia in noorderwijk of tewel "westerlo"( voor de belgische bokkers) geweest.

als laatste (en had ik dit maar eerder gedaan en niet naar westerlo gegaan) is punk naar de UNIVERSITEIT van GENT gegaan, waar hij 3 maanden is moeten blijven.
daar constateerde ze dat punk aan zijn linkervoet hoefkanker had.
daarbij zagen ze ook nog eens dat hij "VERBENING VAN HET STRAALKRAAKBEEN" heeft, oftewel een soort van artrose!!

ik moet zeggen dat ze punk HEEEEL goed hebben behandeld in de UV.
gelukkig is hij daar "gezon'd" verklaard en mog hij naar huis.

dit alles bij elkaar is een periode van 2½ jaar!!!
de terugkomst van GENT is laatste week van januarie 2004!!!
dus net een jaar geleden.
het kosten plaatje bedraagt zo'n €4000 (niet verzekerd).

ik ben vol goede moet afgelopen zomer weer met hem heerlijk gaan rijden, had een hoefsmid gevonden die punk zijn ijzers deed maken, aan de hand van de maat van zijn voeten.
dus alles leek weer goed te gaan, TOTDAT ik een bewust zondag ben gaan rijden, samen met een kennis.
ik ben onderweg in een galop punk zijn ijzer verloren van zijn voorvoet, geen probleem dacht ik nog, de hoefsmid komt toch woensdag dus dat trekken we nog wel.

in de tijd van die zondag tot woensdag is zodanig zijn voet gaat brokkelen, dat hetijzer niet meer paste.
had als het ware TE KLEINE voeten.
met het gevolg dat punk al vanaf november op de we staat om zijn voeten te kunnen laten groeien!!!
maar in de wintertijd groeit dat natuurlijk niet hoe dat normaal moet groeien!!
dus nu afwachten wanneer er ijzers terug onderkunnen!!!

dit alles maakt de "hobby"erg tegen , je hebt tenslotte een paard om te rijden!!!
krijg meerdere malen te horen dat ik hem maar moet verkopen.......maar kan het niet......!
heb er wel over gedacht, want krijg over enkel jaren te maken met zijn artrose!!
het moet een hobby blijven, maar op deze manier is dat het dus niet, kost me ontzettend veel geld, en ik kan dat niet blijven betalen!!

ik hou ontzettend veel van mijn paard, maar hoop niet dat ik nog eens zoiets moet ondergaan, want dan houdt het voor mij op!.
ik weet wel zeker dat zijn hoefkanker definitief is verdwenen, maar blijft toch altijd een risico!!

maar zeg toch nou eens eerlijk, wie wilt nou zo'n paard kopen?

ik zit met mijn eigen in dubio, moet ik hem houden of verkopen!!!
ik hou ontzettend veel van punk, maar ook mijn potje raakt leeg!!!

Lowara

Re: wat moet ik toch met hem doen ?(lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:29

oei, je zit inderdaad in een lastige situatie. Er zullen natuurlijk wel bokkers gaan zeggen van, "je neemt een paard, dus je moet er gewoon voor zorgen, ook als hij ziek is" maar ja, niet iedereen heeft een onuitputtelijke geldboom, en je hebt er al zoveel ingepompt qua geld en behandeling. Ikzelf zou denk ik op een bepaald moment kijken dat als er weer een grote kosten post komt, en je al bij voorbaat weet dat het met de gezondheid avn je paard tijdelijk is, omdat hij bv die artrose gaat krijgen, je zou kunnen uitkijken naar een fijne plek waar hij als gezelschapspaard in de wei kan staan. Want verkopen.. mm denk dat je of veel geluk moet hebben dat iemand perse jou paard wil houden met al zijn ziektes,of moet weggeven zodat je zeker weet dat hij goed terecht komt.

Maar ja, het is en blijft je maatje, en een vriend doe je ook niet zomaar weg. Ik zou het eerst nog even aankijken, misschien als die hoeven weer zijn aangegroeid kun je weer jaren voorruit. zo niet, dan moet je toch reeel gaan denken wat je nou echt graag wilt, een rijpaard, of een ziek paard.

Andrea_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 14:48

ik vindt het woord "ziektes" iets verschrikkelijks, misschien omdat ik het niet kan accepteren dat het mijn paard is, want zoals je al zei, het is mijn maatje!!

ik zal het natuurlijk afwachten hoe het verder gaat met zijn voet en artrose, maar kom waarschijnlijk toch niet onder de keuze uit, wat ik met hem ga doen, helaas.....!

bedankt voor je medeleven!

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:59

Het antwoord is heel simpel:
als hij pijn heeft afmaken anders lekker laten genieten van de rust

Maar voer het maar eens uit zo'n paard kost wat aan dierenartsen dus dan is het makkelijker om hem te verkopen. Maar das best naar omdat hij altijd je maatje is geweest.

Maar als je hem verkoopt raak je hem ook moeilijk kwijt dus ik denk dan meteen aan een kinder boerderij ofzo maar daar zitten ze ook niet te wachten op een paard wat kosten met zich mee brengt. een rusthuis is ook als zowat voor een paard van 9.

Ik zou hem toch houden omdat er anders bijna geen betere oplossing is om hem af te maken en dat kan ik zelf dus echt niet.

erg erg erg moelijk als me iets te binnen schiet hoor je het...

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:07

wat een vervelende situtie zeg!

om zijn hoeven te doen groeien kan je biotine bijvoeren , dit wil al wel eens helpen !

als het mijn paard zou zijn zou ik rustig afwachten tot zijn hoeven gegroeid zijn en er terug een ijzertje onder kan !

kijk daarna hoe het met je paard gaat , misschien is dit gewoon even een tegenslag en kan je vanaf nu terug jaren met hem rijden zonder problemen !

als je paard toch terug blijkt ziek te worden zou ik hem laten inslapen want als je een paard met gebrek verkoopt is de kans groot dat hij uiteindelijk in de handel terechtkomt !

hou echter de moed erin ,zijn straalkanker is immers verdwenen en artrose kan ook nog jaren op zich laten wachten en intussentijd kan je waarschijnlijk nog goede jaren met je paard beleven !

bij artrose of ter voorkoming ervan wil acupunctuur wel eens helpen !

veel succes en plezier met je paardje

Andrea_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 14:09

bedankt allemaal voor jullie reactie!!

doet je toch goed als mensen met je meeeleven!!!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:13

Toen ik je verhaal leesde kreeg ik echt kippenvel Bloos

Echt erg voor je Huilen
Ik weet ook eigenlijk niej wat je moet doen, srry...

-X-Katinka

Miss_Cally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:36

sterkte.. ik kan helaas niks voor je beslissen Ach gut

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:38

Jemig wat erg zeg voor je. Ik zou hem als ik jou was niet verkopen want dan weet je maar nooit waar ie terecht komt. (en zadel je iemand anders met dit probleem op).
Misschien kan je nog hoefschoenen proberen, een vriendin van mij heeft die van Smit Rijssen en die bevallen heel goed.
Als de kanker weer terugkomt zou ik er zelf voor kiezen om hem in te laten slapen. Heel veel sterkte met hem!