Second opinion: je DA vertellen en meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Second opinion: je DA vertellen en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 13:00

Ik moet morgen terug naar de kliniek. Het gaat niet zo goed met Fitz, ben al een tijd aan het tobben en behandelen en iedere keer wordt er weer wat anders gevonden met hetzelfde resultaat: kreupel.

Morgen wordt er een knoop doorgehakt is de bedoeling.
Als ik me niet in de uitspraak kan vinden, ben ik het zat en wil ik dus naar een andere kliniek voor een second opinion.

Nu zit ik met de volgende vraag: is het verstandig om dat direct tegen je DA te vertellen of kan ik dat beter niet doen en achteraf zeggen?

En als ik dat laat doen, moet je de volgende DA het hele verhaal eerst vertellen of hem er blanco naar laten kijken?

Wat zijn je rechten als je een second opinion laat doen? heb je recht op de foto's en scans die gemaakt zijn?

Nogmaals, misschien is het helemaal niet nodig maar ik wil graag vooraf weten wat me op dat moment te doen staat.

Tinne

Re: Second opinion: je DA vertellen en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:18

Ik denk dat jij goed in je recht staat om ergens anders om een second opinion te vragen. Het ligt eraan of ik het tegen mijn DA zou vertellen, degene die naast me woont, daar zou ik het wel tegen vertellen, maar de DA die Ivanka geinsemeneerd heeft, vond ik echt een *pieeeep* dus daar zou ik het niet tegen vertellen.

Ethelate hier van bokt is nu op wintersport, maar net voordat ze wegging heeft ze foto's laten maken van haar paard en bleek dat die HKO fase 3 heeft. Als ze terug is, gaat ze die foto's ophalen bij die DA en gaat ze naar een andere praktijk voor een second opinion. Die DA had daar helemaal geen problemen mee.

Of ik het tegen de "second opinion"-DA zou vertellen wat een andere DA dacht.. ik weet niet of ik dat zou doen.
Maar stel dat je voor een second opinion wilt gaan, dan moet je dus ook weer nieuwe foto's/scans laten maken als je een blanco oordeel wilt.

Hm, lastig dit!
Succes iig in de kliniek morgen!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:25

Bij on skomt het ook voor dat wij 2nd opinions krijgen of dat klanten van ons juist naar een ander gaan. Al is het maar om zeker te zijn dat de diagnose die jouw arts stelt de juiste is.
Normaal gesproken wordt dat van te voren wel aangekaart bij de arts, je kunt dan meteen vragen om de patientenkaart (kan de andere arts zien wat voor onderzoeken er zijn uitgevoerd en wat de resultaten waren), ook foto's en echo'prints (scans bij paarden) worden meegegeven. Waarom bv opnieuw foto's laten maken als dat net is gebeurt, schelt jezelf alleen maar weer in de portomonnee.

Mijn advies is dus: gewoon eerlijk tegen je arts zeggen dat je naar iemad anders toe wil die nog helemaal fris tegenover het paard staat, maar dat je wel graag alle gegevens meewil. Daar kan/mag hij gewoon geen problemen mee hebben!
Ik denk wel dat je eigen arts het op prijs zal stellen de uiteindelijke diagnose te horen (al is het alleen maar omdat hij daarvan ook weer leert).

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:34

Je hebt gewoon recht op een SO en de foto's en het rapport moet je gewoon mee kunnen krijgen.

Mijn paard was door een andere arts dan mijn eigen gekeurd bijvoorbeeld en ik hem pas gekocht nadat mijn eigen arts ook de foto's had beoordeeld en klinisch nog een keer had gekeurd. Scheelde me veel geld.
Ik zou het gewoon vooraf overleggen en dan de foto's zonder het rapport meenemen naar een anderen kliniek.

Toen ik het paard dat ik daarvoor had verkocht heb ik alle foto's netjes opgevraagd en aan de nieuwe eigenaar gegeven zodat hij bij zijn nieuwe DA een dossier kon maken. Dus die foto's die krijg je wel.

Als je er niet van te voren bij zegt wat de diagnose / behandeling van je eerste arts is kan een tweede arts toch wel objectief kijken. Allemaal nieuwe onderzoeken en nieuwe foto's wordt een dure grap vrees ik. Persoonlijk zou ik heb klinisch na laten kijken en vertellen wat de klachten zijn en de foto's meenemen.

Dan zal een SO arts je zijn mening geven en evtenueel foto's bijschieten of het been helemaal uitverdoven of noem maar iets.
Dan vraag je ook een advies over de behandelmethode.

De diagnose van de aandoening kan wel hetzelfde zijn maar er zit soms verschil in de manier waarop dingen worden behandeld. Ik ben na een SO meteen overgestapt naar mijn huidige arts. Mijn oude arts had een dikke blunder gemaakt en die werd bij een SO meteen ontdekt, de behandeling en begeleiding bij de tweede arts vond ik ook veel fijner, en de resutaten waren erg goed.

Ik zal in de toekomst als ik twijfel toch bij deze arts ook weer een SO vragen, maar tot nu toe zijn alle kwaaltjes succesvol verholpen gelukkig.

Ik iedergeval heel veel succes met je paard

bigtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:28

De foto's/scans die gemaakt zijn mag je altijd meenemen , jij heb er voor betaald dus heb je er recht op. Ik neem de röntgen foto's bijna altijd mee.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:33

Hai

Ik heb toen met Mirage de foto's op kunnen halen op bodegraven, ik wilde ze ook hebben.
De arts waar Miramar haar toen bij liet keuren wilde heel die foto's niet zien inderdaad (was utrecht) hij wilde blanco zonder voorkennis naar het paard kijken.......

Recht op je foto's heb je uberhaupt !!! Die kun je dus gewoon opvragen. Ik heb toen wel gelijk tegen Bart gezegd dat ik er ergens anders naar ging laten kijken, zal hun verder worst zijn.

Ik ben geen bodegraven fan meer, je wordt maar aan het lijntje gehouden tot je een ons weegt. Waarom ga je niet naar van schie ?

Als je de second opinion arts belt kun je met hem overleggen of hij wel of niet de foto's etc wilt zien.
Misschien is een hele nieuwe kijk erop zonder iets te weten wel 'ns heel erg goed........

sterkte !

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:38

Ik werk zelf ook in een dierenkliniek en kan alleen maar beamen wat Riette zegt. Second opinion moet gewoon kunnen.
Voor de arts is het prettiger als jij gewoon eerlijk tegen hem bent, wij krijgen als kliniek zijnde toch altijd een beetje een rare smaak in de mond als wij achteraf te horen krijgen dat de klant achter onze rug om naar een andere arts is geweest. Vertel gewoon eerlijk dat je graag een andere arts nog eens wilt laten kijken, normaalgesproken moet het geen probleem zijn om patientenkaart en foto's e.d. mee te krijgen.

Klanten doen vaak een beetje geheimzinnig over een second opinion alsof het verboden is. Als de andere DA beter bevalt kun je er uiteraard ervoor kiezen om daar te blijven als klant, het is echter vriendelijker en netter om voor evt. verdere behandeling of een ander probleem bij je oude DA te blijven als deze je in het verleden verder goed bevallen is. Eventueel kun je aan de second opinion arts vragen om zijn bevinden en therapie door te geven aan je huidige arts.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:20

Als het om Bodegraven gaat en je hier in de regio woont weet ik ook nog wel een goede arts voor een SO.
Ik ben ook niet entousiast over bedegraven....
Er zijn mensen die er dolgelukkig zijn hoor dus ze doen vast oo heel goede dingen, maar ze hehhen een bepaalde reputaitie, en er gaat al tijden de roddel dat ze alles zo ongeveer inspuiten daar, en die maken ze nog regelamtig waar.

Inhoudelijk heb ik er weinig ervaring mee mar ik vons me daar niet prettig behandeld en vind mijn huidige kliniek een verademing.

Over iedere kliniek zijn goede e nslechte verhalen dus daar gaat het nu niet om.
Ik zou gewoon aangeven dat je een SO wil en dan zelf daar de arts voor kiezen.
Ik wil je per PB wel mijn ervaringen met klinieken hier in de buurt vertellen misschien heb je er iets aan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 08:39

Eerlijk gezegd doet het helemaal niet ter zake welke kliniek het is, het kan nl. bij iedere willekeurige kliniek zijn Knipoog
Bij vage klachten denk ik dat het gewoon niet meevalt om te achterhalen waar het precies vandaan komt.

Iig weet ik dat ik in mijn recht sta om de foto's en scans op te vragen.
Dit scheelt me idd heel wat geld, want ik geloof dat er van mijn paard al van zijn hele lichaam foto's zijn gemaakt.

Het enige wat het nog moeilijk maakt is dat je heel duidelijk ziet dat hij geschoren is aan de onderkant van beide voorbenen dus dat maakt het onderzoek voor een nieuwe arts niet helemaal blanco Haha!