contact maken met schuw veulen/jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

contact maken met schuw veulen/jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:22

Hoi,

gister heeft een kennis van ons zijn shetlanderveulen van vorig jaar bij ons gebracht omdat het nog steeds niet bij zijn moeder weg was geweest. Nou was ik gister carnavallen dus vanmorgen pas voor het eerst gezien, een ontzettend leuk beestje (sprekend zijn vader, onze vorige shet die verkocht is aan circus).
Maar toen ik het (heeft nog geen naam, jullie ideeen? Ik dacht aan eppo ofzo Haha! ) wilde gaan aaien bleek het ontzettend schuw te zijn. Krijg het niet gevangen, kan niet eens in de buurt komen. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Ik heb al een hele tijd in het weitje op de grond gezeten om te kijken of ie nieuwsgierig was maae kwam niet, was echt bang van me. Hoe los ik dit op?

ellepel

Re: contact maken met schuw veulen/jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:32

volhouden!
dat je je klein maakt is al goed, verder een hoop geduld natuurlijk.
op zich zou het voeren ook moeten helpen, geen snoepjes maar gewoon hooi of brok uit een emmer waar je dan bij gaat zitten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:18

Ben het wel met Ellepel eens. Volhouden!
Ik ben met Jewel maanden bezig geweest voordat het hele vertrouwen terug was.
Voordeel voor mij was toen wel dat ze de eerste week op stal heeft gestaan, maar zelfs in een box van 3 bij 3 dook ze helemaal weg de hoek in.
Ik ben iedere dag een half uurtje in de stal gaan zitten, met zeer smakelijke brokjes en rustig tegen d'r zitten praten. Na verloop van tijd werd ze steeds rustiger, maar toen ze het land op mocht was het alweer snel bekeken. Ik heb toen een klein stukje afgezet en ben van daaruit gaan werken. Rust is heel belangrijk, ze kwam later vanzelf naar me toe. Wat aaien, brokjes geven en praten.

Het heeft wel lang geduurd, maar het gaat nu super Lachen

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:21

verder niemand??

Ik kom overigens nog niet bij haar in de buurt, echt te bang.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:30

ik ben het eens met de vorige tips, volhouden. Laten wennen aan je persoontje en elke keer wat lekkers meenemen en lief tegen m praten. Zodra hij bij je komt niet gelijk gaan aaien en knuffelen maar gewoon ontspannen blijven zitten. laat hem jou maar eerst onderzoeken.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:35

Ik zou hem eigenlijk gewoon met rust laten, ga eens een tijdje in het weiland zitten, de paarden die je kennen zullen snel komen.
Dan zal zijn aandacht snel getrokken worden en zal hij enorm gaan twijfelen, laat hem maar..als hij wil komt hij wel.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:59

Gedult hebben, en vooral voorlopig helemaal niets verwachten.

Mijn veulen (Kaya) is ook nog nouwelijks in de hand geweest.
Met haar ben ik ook nog niet verder dan neusje aaien en uit de hand voeren.

Ik heb het eerst 'gemunt' op de moeder. Die kende ik (en zij mij) dus daar ga ik gewoon lekker bij staan/zitten en kroelen.
Na verloop van tijd werd Kaya vanzelf nieuwschierig en kwam steeds een stapje dichter bij.
Soms met wat brokjes de weide in, mamma voeren, en nu komt ze voort al snel vanuit mamma's achterkant even kijken of er ook een brokje voor haar bij is. Dit moet ik haar nog niet ineens aanbieden want dan schiet ze weg. Ze komt zelf steeds een stapje dichterbij.

Sinds vandaag kan ik haar voeren uit de hand en tegelijk zachtjes over haar neusje aaien. We komen er wel!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:09

haike schreef:
Ik kom overigens nog niet bij haar in de buurt, echt te bang.

Heb geduld. Duurt echt lang - spreek uit veel ervaring. Maar geef het niet op, ga dingen doen in zijn buurt, zodat hij aan je aanwezigheid went. (dingen in de tuin/wei/wat dan ook in de buurt)
In de wei zitten is heel slim. Maar wek z'n nieuwsgierigheid, let vooral niet op hem, des te eerder komt hij naar jou toe. Het is koud nu, maar ga lekker op een kleed zitten, boek lezen of huiswerk doen.
Succes! Hou vol he Knipoog