artikel voor onervaren trektochtruiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaya

artikel voor onervaren trektochtruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 11:21

Ik ben een artikel aan het samenstellen met wetenswaardigheden en tips voor ruiters die graag een trektocht te paard willen gaan maken.
Om te voorkomen dat ik de antwoorden op essentiele vragen vergeet, zou ik graag willen vragen aan mensen die van plan zijn een keer een trektocht met hun eigen paard te maken: wat voor informatie zoek jij?
Dingen die aan bod komen:
- soorten kaartmateriaal
- soort bepakking
- zelf maken bepakking
- je zadel
- tent mee of?
- georganiseerd of op de bonne fooi
- luxe of primitief
- wat neem je mee
Heb je dus vragen, stel ze dan hier aub, dan zal ik de antwoorden verwerken in het artikel en stuur ik je dat tzt toe.

Anoniem

Re: artikel voor onervaren trektochtruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:49

Handige tips voor wat mee te nemen, bijv. microfiber oid. handdoeken. Waterkoker bestaand uit krulstang en snoer, beviel heel erg goed. Ook ben ik voornemens om van die opvouwemmers te open, die je dus geheel plat kan duwen. Hadden eerst een kleine plastic, maar die bleek niet praktisch te zijn.

Het belang onderstrepen van een exact gelijke bepakking qua gewicht. Ook van een goed passend zadel enzo, liever geen gelpads, omdat die kunnen verschuiven, maar een simpel sjabrak of pad.

Tips geven voor zadeltassen, dat duurdere beter zijn, dan goedkopere die na een half uur open scheuren. Ik heb zelf hele goede ervaringen met die van Just Western, die grote groene, oerstevig, zitten heel goed vast, en meer dan genoeg ruimte erin.

Het belang aangeven van dat er van te voren eerst geoefend moet worden. Zowel met volle als lege bepakking, ook kijken hoe ze reageren op een galop met volle bepakking, sommigen schrikken dan van het extra gestuiter.

Het belang aangeven van een goede kaart, indien mogelijk het gebied al lichtelijk verkennen. Maar dat ze niet alles exact uitstippelen, want er doen zich altijd omstandigheden voor, daarom is het ook fijn om de geplande eventueel te kunnen inkorten. Zo'n roldingetje voor afstand meten is ook wel fijn.

Tent mee ben ik wel van plan voor een volgende keer, maar had nu alles besproken. Trouwens kan je ook aangeven dat het fijn is om echt een slaapzak en matje zo klein mogelijk te maken is, om mee te nemen, ik had nog een "ouderwetse" slaapzak en mat, en had daardoor een rol van 40 cm hoog achter mijn zadel, da's wennen met opstijgen Clown Haha!

Ik zou aangeven dat als je de overnachtingen wilt vastleggen, dat je die ruim van te voren (zeker twee weken) bespreekt, sommige maneges willen gewoon geen trekkers, en anderen zitten snel erg vol.

Ik zou graag ook je artikel willen lezen Ja Wil je het in je manegekrantje plaatsen ofzo? Zo, volgens mij heb ik nu nog wel een aantal belangrijke punten, misschien heb je er wat aan Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:51

Ik heb zo gauw geen vragen en/of tips, maar ben wel heel geinteresseerd in je uiteindelijke artikel, ik hou me aanbevolen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:37

Is het niet handiger om "bepakt en bezakt" opnieuw uit te brengen? Of draaf ik nou te ver door.

Hotelvepakkingen shampoo en tandpasta (jawel, idee gejat van Gerry en Judith)
Steek wat stro-touwtjes in je zak, kun je in allerei omstandigheden allerlei dingen mee oplossen.
Hang een kaartje met naam en telefoonnummer in de manen, stel dat je paard de kuijerlatten neemt, dan kan een vinder tenminste weten waar ie thuishoort (yep ook dat idee is gejat, weet niet meer van wie)
Zorg voor goed passend tuig, halsterhoofdstellen zijn aan te bevelen boven los hoofdstel en halster (eigen ervaring)

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 12:40

ikke schreef:
Is het niet handiger om "bepakt en bezakt" opnieuw uit te brengen? Of draaf ik nou te ver door.
Hang een kaartje met naam en telefoonnummer in de manen, stel dat je paard de kuijerlatten neemt, dan kan een vinder tenminste weten waar ie thuishoort (yep ook dat idee is gejat, weet niet meer van wie)

Idee gejat van - mij Knipoog)
Bepakt en bezakt is iets anders dan dit artikel, staat los van elkaar. Het is bovendien nogal verouderd.

Het artikel is voor VrijRuiter, het tijdschrift van de nvvr.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:48

Ik zou ook zeker iets over de verkeersmakheid erin plaatsen!
Ik heb gemerkt dat dat erg belangrijk is!
Zoals dat je soms zomaar over een industrieterrein moet om naar de andere ruiterroute te gaan. Daar zie je fabrieken (die stoom oid uitstoten), en veel vrachtwagens en ander verkeer in alle soorten en maten.
Maar ook heel veel en grote tractoren met aanhangers; bijvoorbeeld in het maïskneus-seizoen!
Denk dan ook aan dingen zoals; bruggen, spoorovergangen, tunneltjes.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:56

Citaat:
Hang een kaartje met naam en telefoonnummer in de manen, stel dat je paard de kuijerlatten neemt, dan kan een vinder tenminste weten waar ie thuishoort

ik heb van die adreskokertjes aan zadel en hoofdstel/halster die je aan een hondenhalsband kan hangen, daar staan alle gegevens op Pling Is meteen ook goed waterdicht

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:27

smurf schreef:
Citaat:
Hang een kaartje met naam en telefoonnummer in de manen, stel dat je paard de kuijerlatten neemt, dan kan een vinder tenminste weten waar ie thuishoort

ik heb van die adreskokertjes aan zadel en hoofdstel/halster die je aan een hondenhalsband kan hangen, daar staan alle gegevens op Pling Is meteen ook goed waterdicht

En wat doe je dan als je paard "bloot" de kuierlatten neemt? Dat komt nl. ook voor. Kokertje in de manen dan maar??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:45

Citaat:
En wat doe je dan als je paard "bloot" de kuierlatten neemt? Dat komt nl. ook voor. Kokertje in de manen dan maar??

dat lijkt me wel erg "knap" en onoplettend van de eigenaar...... dat heb ik zelfs in 36 jaar paardrijden nog nooit gepresteerd.... en ik ben behoorlijk onhandig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:50

Hoe krijg je een kokertje in de manen goed vast, blijvend vast, zonder dat je de manen naar zijn mallemoer helpt? Zit volgens mij ook niet lekker, zo'n gewichtje aan een pluk trekkend. En idd, als ie er "bloot" vandoor gaat, dat betekent dat dat ik ernaast stond, dus kan ik erachteraan gaan Haha!

Vergeet trouwens niet te zeggen dat het voornamelijk gaat om plezier te hebben, en dat je relaxt moet zijn, voorbereiding is goed, maar het moet niet exact uitgestippeld zijn, want dan moet het, en is er stress als het niet precies volgens plan verloopt.

Ook kan je voor handige spulletjes aangeven, dat er van die wat zwaardere poncho's zijn. Een waxjas wordt te warm en zwaar in de zomer, maar zo'n poncho kan je zo opvouwen en weg steken, zijn ook best goedkoop, en rijden goed. Dunne plastic dingetjes zijn trouwens niet aan te raden, die scheuren, gaan achterstevoren zitten, en je raakt ermee in de knoop. Ik spreek uit ervaring ja... Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:29

smurf schreef:
Citaat:

dat lijkt me wel erg "knap" en onoplettend van de eigenaar...... dat heb ik zelfs in 36 jaar paardrijden nog nooit gepresteerd.... en ik ben behoorlijk onhandig!

Hoe zou je je voelen als je 's morgens gewekt wordt door je gastheer/vrouw met de mededeling dat de paarden weg zijn?
Kennissen van mij zijn zo eens in de vroege ochtend uit bed getrommeld omdat de paarden 's nachts waren uitgebroken. Het heeft hen, in het pre-mobiele telefoontijdperk, een ochtend gekost voordat ze alle paarden, niet geheel ongeschonden, hadden teruggevonden.

Zo'n kokertje kun je gewoon met een vlecht vastleggen. Kokertje-met-touwtje, touwtje meevlechten en klaar is kees. Gezien het modeverschijnsel bij bepaalden om paarden hele dagen achtereen ingevlochten te laten, zie ik het probleem dus niet zo........

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:38

Er zijn van die honden dingen waar je een papiertje in kan doen en die kan je dan aan het zadel hangen, mocht je er dan buiten afvallen en je paard rend weg (is mij wel eens overkomen, maar hij rende naar stal) Als je ergens op vakantie bent kennen ze je paard niet.

Ik ben wel beniewd naar je artikel, ik wil van de zomer een stuk van de veluwetrail gaan rijden.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:48

Gaaf! Zou je willen laten weten wanneer het artikel uitkomt?
Ik ben namelijk heel erg benieuwd!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:27

En besteed wat aandacht aan de lengte van de tocht. Veel ruiters denken dat 30km op een dag een eitje is. Totdat ze dat 5 dagen achterelkaar moeten doen en ook nog met bepakking.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 13:48

Een soort routelijst met leuke stops en overnachtingen?
Een tip waar je je trailer/ wagen veilig kan parkeren? (ik woon in de verste verte niet bij bos ofzo, namelijk)
Moet je van te voren nog een ruiterbewijs hebben of een toegangsbewijs bestellen om in de gebieden te mogen?
Wat kan ik het beste doen tegen vliegen/ horzels onderweg?
Een rijbroek met of zonder leren zit? (ik heb begrepen dat met warm weer rijbroeken met leren zit gaan doorrijden)