Wat is de functie van wielen in sporen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paal

Wat is de functie van wielen in sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 08:20

Ik kom de laatste tijd regelmatig op dressuurwedstrijden en dan zie ik veel meisjes die sporen om hebben met een tandwiel erin. Het ziet er nogal heftig uit, maar ik hoorde van een meisje dat het erg mee valt. Kan iemand me vertellen waarom die wieltjes in die sporen zitten, wat de functie en toegevoegde waarde ervan is ?

Sizz

Re: Wat is de functie van wielen in sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:56

Het wieltje maakt net dat beetje extra. Het paard wordt er wat beter van aan het been en dat is in de hogere klasses wel nodig.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:13

>;) van die pizzamessen dus... ben dr geen fan van, een paard moet op een normaal spoortje gewoon goed aan het been zijn... juist ook in de hogere klassen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:20

Wielsporen zijn niet alleen maar van die ronde wielen die in het spoor zitten. Je hebt vele variaties van oa grote, grove wielen tot kleine, fijnere (en ook scherpere) sporen of idd ronde wielen. De grote, grove wielen werken het zachtst in (ookal zou je dat niet gelijk denken). Die kleintjes zijn meestal veel scherper. Spoor met wiel wordt gebruikt om idd net even wat 'extra's' aan je spoor te geven zodat je nét dat beetje meer reactie kunt vragen van je paard om hem zo goed aan je been te zetten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:25

ik meende juist gehoord te hebben dat een wielspoor vriedelijker is dan een gewoon spoor(gehoord, dus don't shoot me if I'm wrong Haha! )
Een groot wieltje toch, omdat die een groter oppervlakte inneemt en dus minder druk op een paard inoefent en omdat de wieltjes afrollen Lachen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:26

Kijk even op RT, daar is een heel topic aan de gang over 'gewone of wielsporen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 10:29

ik vind wielsporen vriendelijker.. ze rollen over de buik van je paard ipv een duw tegen zijn ribben, of er moeten scherpe punten aan zitten dan is het niet fijner natuurlijk.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:33

Debo schreef:
ik vind wielsporen vriendelijker.. ze rollen over de buik van je paard ipv een duw tegen zijn ribben, of er moeten scherpe punten aan zitten dan is het niet fijner natuurlijk.

wielsporen zijn inderdaad vriendelijker. Gewone sporen kunnen zelfs bij verkeerd gebruik de huid losmaken van de onderhuid door het porren in de flanken( weet niet of het er zo een beetje duidelijk staat??). Wielsporen rollen meer over de huid en zijn dus diervriendelijker