Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
baroen schreef:Het heeft te maken met het temperament van het paard. Werkpaarden worden koudbloedige paarden genoemd. Dit komt niet doordat het paard kouder is maar juist door dat het paard rustig is en niet snel schrikt. De meeste koudbloed paarden zien er groot en zwaar uit ziet. Een koudbloed paard wordt dan ook vaak gebruikt om wagens te trekken.
Een warmbloed paard is veel feller en schrikt sneller dan een koudbloed paard. Een warmbloed paard is fijner, ziet er veel minder zwaar uit, is veel slanker en vaak ook sneller dan een koudbloed paard.

Citaat:Koudbloeden zijn paarden die afstammen van het trage, primitieve
Europese woudpaard. Het zijn over het algemeen sobere dieren die
toekunnen met relatief weinig verzorging.
Citaat:Volbloeden, zoals de Arabier en de Engelse volbloed, zijn lichte rijpaarden
met een woestijn achtergrond. Deze paarden hebben over het algemeen
meer temperament dan een koudbloed en zijn daardoor heter (drukker).
Citaat:Een warmbloed verenigt elementen van een koudbloed en
een volbloed in zich.
*formaatje tanker*

Nathalie1983 schreef:De term koudbloed heeft te maken met het percentage Arabisch bloed dat je paard voert. Ik weet de percentages niet exact, maar daar heeft het wel mee te maken. Ik zal het eens opzoeken, het staat ergens in een boek, wat ik nu niet kan vinden.
PeruaansePas schreef:Volgens deze beschrijvingen is een Fries een koudbloed![]()
Grove benen (bouw)
Koel in het hoofd
Sobere paarden
Mexx schreef:PeruaansePas schreef:Volgens deze beschrijvingen is een Fries een koudbloed![]()
Grove benen (bouw)
Koel in het hoofd
Sobere paarden
Een Fries is officieel géén koudbloed, alhoewel veel mensen dat wel denken. Ik heb dus echt een warmbloedpaardje
Myra1 schreef:Volgens mij vallen de modernere fjorden, haflingers, mérensen en friesen echt niet meer onder koudbloeden.
De ouderwetse typjes juist weer wel.
Of is dat nou een rare hersenkronkel van mij?