Aansprakelijkheid schop van ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misssixty

Aansprakelijkheid schop van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:06

Hoi allemaal!!
Mijn pony is 3 maand geleden geschopt door een ander paard tijdens het rijden. Terwijl ik gewoon in de manegebak aan het trainen was schopte het paard van een stalgenoot mijn pony 2x volop tegen zijn rechterschouder! Deze trap was echter zo hard dat wij bijna om vielen en mijn pony niet meer op zijn been kon staan. De dierenarts is er direct bij geweest omdat het leek dat zijn been gebroken was, gelukkig was dit dus niet zo! We hebben voor de zekerheid toch nog maar foto's laten maken, maar alles zat goed! Maar helaas loopt mijn pony nog steeds niet goed, zijn laatst weer naar een soort fysio geweest en dat moest helpen, maar nog steeds is het niet helemaal goed, heel vervelend!!!
Maar goed nu mijn vraag:::
De kosten die wij met dit ongeluk hebben gehad willen wij graag laten vergoeden door de eigenaar van het paard dat geschopt heeft, maar deze voelt zicht niet aansprakelijk en de verzekering keert ook niets uit.. Vinden jullie dat een eigenaar van zo'n paard gewoon aansprakelijk is voor zo'n trap en dus de kosten moet vergoeden of hebben jullie misschien tips voor mij?
Alvast bedankt!!!
Groetjes Nina

SummerRemedy

Re: Aansprakelijkheid schop van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:16

Tsja ik vind eigenlijk wel dat je die eigenaar aansprakelijk kan stellen, als jij er echt niks aan kon doen enzo. En moet zo'n pony niet eigenlijk een rood lint in de staart hebben? Maar ja wie ben ik.. Knipoog
Toen een vriendin van mij haar pony kreeg bleek die droes te hebben en had een aantal paarden op haar stal besmet, toen moest ze wel de DA kosten van iedereen betalen...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:41

Ik denk dat het wel een beetje van de situatie afhangt. Bijvoorbeeld als jouw paard bovenop die andere was gedoken waardoor het paard van schrik uitsloeg..... tsja, dan denk ik niet dat je verhaal kunt halen. Als het paard zonder duidelijke aanwijzing begon te slaan en je was ook niet voor dit paard gewaarschuwd, denk ik toch dat de eigenaar van het paard verantwoordelijk is voor de schade.

Ik denk dat getuigen in zo'n geval wel belangrijk zijn... als je er zelf bovenop zit, kun je zo'n situatie maar zelden overzien, het gaat vaak zo snel.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:44

Sosha schreef:
Ik denk dat het wel een beetje van de situatie afhangt. Bijvoorbeeld als jouw paard bovenop die andere was gedoken waardoor het paard van schrik uitsloeg..... tsja, dan denk ik niet dat je verhaal kunt halen. Als het paard zonder duidelijke aanwijzing begon te slaan en je was ook niet voor dit paard gewaarschuwd, denk ik toch dat de eigenaar van het paard verantwoordelijk is voor de schade.

Ik denk dat getuigen in zo'n geval wel belangrijk zijn... als je er zelf bovenop zit, kun je zo'n situatie maar zelden overzien, het gaat vaak zo snel.

Precies!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:51

Op zijn zachts gezegd sneu voor jou, maar de gemaakte kosten moeten toch betaald worden door jou. Je rijdt op eigen risico in de manegebak, dit staat ook vaak aangegeven bij binnenkomst.

Mijn paardje is regelmatig kreupel geslagen door andere paarden. Die kosten moest ik zelf betalen. Doodweg omdat ikzelf heb gezegd dat het paard in de weide mocht.

Mijn paardje heeft droes gekregen (kosten zo´n 400 euro). Een paard van een medestalgenoot had dit virus meegenomen. Maar toch moest ikzelf de kosten betalen. Ik heb op eigen verantwoording mijn paard daar staan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:51

De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Hele lastige zin, maar het komt er dus op neer dat de eigenaar van een paard altijd aansprakelijk is voor schade die een paard aanricht, tenzij een onrechtmatige daad is gepleegd waardoor het paard de schade heeft aangericht. Dan is degene die de onrechtmatige daad pleegde aansprakelijk.

Als jij dus geen onrechtmatige daad hebt gepleegd, is zij aansprakelijk. Een ruiter dient voor de wet zijn paard altijd onder controle te hebben.
Dat jij het risico neemt erbij in de bak te gaan rijden heeft er dus helemaal niets mee te maken.
Op eigen risico in de manegebak rijden heeft er ook niets mee te maken, dat houdt alleen in dat de manegehouder niet aansprakelijk is voor ongevallen in de bak.

Haar paard heeft schade aangericht, jij hebt niets onrechtmatigs gedaan, zij is aansprakelijk Lachen

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 00:18

Nou als het goed is heb ik enig verstand van verzekeren en alhoewel ik het iets anders zou formuleren heeft supertje in essentie wel gelijk.
Op de eigenaar van het paard rust risico-aansprakelijkheid. Dat betekent dat je in beginsel enkel hoeft aan te tonen dat het gebeurd is. Dus iemand die gezien heeft hoe het is gebeurd is handig. Of de eigenaar van het paard dat jouw paard heeft geslagen, moet ongeveer dezelfde lezing van het gebeurde erop na houden.

Maar.... zeker doorzetten. grote kans van slagen dus

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:12

Yuma schreef:
Nou als het goed is heb ik enig verstand van verzekeren en alhoewel ik het iets anders zou formuleren heeft supertje in essentie wel gelijk.
Op de eigenaar van het paard rust risico-aansprakelijkheid. Dat betekent dat je in beginsel enkel hoeft aan te tonen dat het gebeurd is. Dus iemand die gezien heeft hoe het is gebeurd is handig. Of de eigenaar van het paard dat jouw paard heeft geslagen, moet ongeveer dezelfde lezing van het gebeurde erop na houden.

Maar.... zeker doorzetten. grote kans van slagen dus

....en dit soort zaken is ook mijn vak.
Ben het hiermee inderdaad in grote lijnen eens. Wel is het zo dat de bezitter aansprakelijk is voor eigen gedragingen van het dier, maar dat de schadevergoedingsverplichting van de bezitter geheel of gedeeltelijk kan komen te vervallen wanneer er sprake is van eigen schuld aan de zijde van de benadeelde. Of er sprake is hier van eigen schuld en welk percentage je dan aan zou moeten denken is hier met deze gegevens niet te beoordelen, dat ligt nogal complex.