Hoe (sterk) paard door "enge" hoek in de binnenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Hoe (sterk) paard door "enge" hoek in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 19:00

Pffff... Rolleyes In de binnenbak op de stal waar het paard sta waar ik af en toe op rij, lopen af en toe ratten. Ze lopen alleen maar achterin, ze steken dan over en verder zie je ze niet meer.

Nou is dat paard zich daar een week geleden een hoedje van geschrokken. Hij draaide ineens om en denderde naar de andere kant, waar hij pas na een paar rondjes galopperen weer voor rede vatbaar was. Vervolgens is er iemand voor ons uitgelopen, weer die hoek in (eigenlijk de hele achterkant van de bak) en toen wilde hij toch wel geloven dat er niks meer zat.
De keer daarop heb ik ook normaal door de hele bak kunnen rijden.

Gisteren was het drama. Ik ben eerst lopend met hem een paar keer erlangs gelopen. Hij ontspant niet, blijft angstvallig naar de grote deur in het midden kijken en zou het liefst maken dat ie wegkomt. Na een paar keer links en rechtsom vond ik het wel welletjes en ben opgestapt. Ik kwam tot een meter of 8 tot de achterwand. Ik boog dus steeds wat eerder af van de hoefslag. Hij bleef continue naar de buitenkant loeren, wat me na een kwartier toch wel een beetje begon te irriteren Scheve mond Dus ik geef hem een por aan de binnenkant, om zijn aandacht er weer bij te eisen. Ging ie toch een partij aan de kletter! Boos! Echt hard ging het niet eens, maar hij maakt zich enorm lang, recht en sterk en een noodrem zit er dus niet op, is gebleken.
Ik trok hem direct op een hele kleine cirkel, zodat ie in ieder geval zich niet recht kon maken. Want dan ben ik nergens meer. Pas na een paar rondjes op de volte was hij weer voor rede vatbaar. Ik heb hem dus wel vrijwel volledig los moeten laten, het bit ging ie alleen maar harder aan trekken.

Wat kan ik hieraan doen? Ik zal toch die hoek weer eens inmoeten, anders rijden we de rest van de winter bij C op de volte Scheve mond En het feit dat ie zich zo kaarsrechtmaakt en gewoon door het bit heentrekt, vind ik ook niet echt prettig, moet ik eerlijk zeggen. Beetje tempo is leuk, maar het gevoel compleet overgeleverd te zijn aan de grillen van die knol staat me ook niet aan.... ik wil nog 80 worden, als het even kan Knipoog

Ineke2

Re: Hoe (sterk) paard door "enge" hoek in de binne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:05

Misschien eerst achter een ander paard aan, die kant van de bak langs?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 19:10

Ineke2 schreef:
Misschien eerst achter een ander paard aan, die kant van de bak langs?

Da's inderdaad een goeie, maar ik ben heel vaak alleen in de bak, en dan moet ik me ermee redden.. Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:17

Als er iets bij ons in de rijbak is (of Prisca dat in ieder geval denkt }> ) went ik eerst zelf eerder af en ga gewoon rijden zonder die hoek in te gaan. Dan probeer ik iedere ronde een beetje verder te komen. Dit doe ik dan min of meer door haar de hoek in te wijken. Omdat ze dan stelling naar de andere kant heeft, let ze dan minder op. Ze lukt het meestal wel om toch door een lastige hoek heen te komen.

Voor het rijden aan die kant los longeren kan misschien ook wel helpen...

in ieder geval succes!!!

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:18

Ik zou er gewoon rustig heen rijden en tegen je paard blijven praten (doe ik altijd Tong uitsteken ) gewoon zeggen als ie weer een stapje dichter bij is. Zeggen dat ie het goed doet. Zal wel vaak weer een andere kant op gaan maar hou het hoofd naar de richting dat jij op wilt. Als je dan maar rustig blijft... werkt bij mij altijd! Knipoog
suc6!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:32

Niet zo focussen op de "enge hoek".

Eerst ervoor zorgen dat 'ie fijn aan de hulpen en geconcentreerd aan het werk is. Liever eerst de halve bak gebruiken en fijn met hem aan het werk zijn, i.p.v de hele bak te gebruiken, een heel gevecht aan moeten gaan en als een stuurloos projectiel door de bak te sjezen.
Als 'ie eenmaal lekker loopt, en je kunt hem goed aan het werk zetten, dan heb je je paard veel beter onder controle om hem steeds makkelijker door de moeilijke hoek door te kunnen sturen.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:24

Stap eens af en leid je paard eens door de hoek.
Als jij voorgaat is het waarschijnlijk al een stuk minder eng.
Blijf daarbij tegen je paard praten alsof er niets aan de hand is.

Succes Lachen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 18:03

Tinkelbel schreef:
Stap eens af en leid je paard eens door de hoek.
Als jij voorgaat is het waarschijnlijk al een stuk minder eng.
Blijf daarbij tegen je paard praten alsof er niets aan de hand is.

Succes Lachen

Dat heb ik eerder al gedaan en toen werkte het inderdaad prima.
De tweede keer werkte het helaas niet meer.... hij bleef ongerust. Ben er toch maar opgestapt en toen gingen we dus aan de kletter Rolleyes

De tip van PriscaZ heeft vandaag gewerkt Ja Rechtsom was het na verloop van tijd geen probleem meer, ook niet in galop. Toen ik linksom wilde galopperen, vluchtte hij weer. Toen het hele spelletje opnieuw gespeeld (hele kleine cirkels laten lopen in de buurt van die hoek en wijken de hoek in) en uiteindelijk kon ik ook rechtsom daar galopperen. Wat een gezeik zeg.... Gestoord Hij probeert volgens mij gewoon onder het werk uit te komen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:42

[quote="EllesDe tip van PriscaZ heeft vandaag gewerkt Ja Rechtsom was het na verloop van tijd geen probleem meer, ook niet in galop. Toen ik linksom wilde galopperen, vluchtte hij weer. Toen het hele spelletje opnieuw gespeeld (hele kleine cirkels laten lopen in de buurt van die hoek en wijken de hoek in) en uiteindelijk kon ik ook rechtsom daar galopperen. Wat een gezeik zeg.... Gestoord Hij probeert volgens mij gewoon onder het werk uit te komen.[/quote]

Fijn je van hulp te kunnen zijn!

Kan inderdaad best dat je paard het daarom doet. Is bij mijn paard ook altijd het geval als ze zo bezig is. Komt me dus ook erg bekend voor...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:04

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw paard is, maar ik zou juist beter niet kunnen afstappen. Eef zou denk ik zoiets hebben van 'heej, das leuk, als ik gek doe gaan we hier samen lekker rustig in de hoek staan kijken. Das leuk Pling )

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:30

Zodra ik Nes ook maar ergens naar voel loeren, dan rijd ik 'm flink voorwaarts, benen eraan en gaan! In gestrekte draf erlangs en z'n aandacht opeisen! Dat gaat dan vaak eerst nog wel met een boogje, maar dat wordt vanzelf beter.
Vaak ben je geneigd om juist heel erg terug te gaan werken en veel met je handen te doen om 'm ergens langs te sturen en uiteindelijk is de gang er dan helemaal uit en daar pakken ze je op terug, want dan kunnen ze alle kanten op.

hubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:42

Mijn paardje ziet ook bij de E nu al een week of 2 kabouters zitten. Extreme duivel Ze kan er alleen met een enorme bocht omheen. Het is daar reuze eng. Wat helpt is inderdaad eerst via de andere hand langs de letter E want dan is er niets engs aan. Verder even kijken bij de E (kabouter zoeken) en met kleine voltes langs de E. We zijn nu zo ver dat de E wat minder eng is maar dat er een nieuwe kabouter bij de B is gaan zitten Boos! Nou ja, veel geduld en vaak er op verschillende manieren langs en vooral Belonen als het niet erg mis gaat.
Sterkte en blijf vooral creatief en geduldig

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:55

Dat had ik in het begin ook nog wel eens met Opera.
Zo dra ik haar flink aan het werk zette en daar wat figuren reed werd het minder en uit eindelijk liep ze gewoon ontspannen langs dat o zo enge sjabrakje af, wat daar even lag.

Zo als Margreet dus al zegt: gewoon zijn aandacht opeisen, niet de kans geven om te kijken.

Succes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:05

jij erop en dan aan de longe flink vaak door die hoeken laten gaan....