In de binnenbak op de stal waar het paard sta waar ik af en toe op rij, lopen af en toe ratten. Ze lopen alleen maar achterin, ze steken dan over en verder zie je ze niet meer.Nou is dat paard zich daar een week geleden een hoedje van geschrokken. Hij draaide ineens om en denderde naar de andere kant, waar hij pas na een paar rondjes galopperen weer voor rede vatbaar was. Vervolgens is er iemand voor ons uitgelopen, weer die hoek in (eigenlijk de hele achterkant van de bak) en toen wilde hij toch wel geloven dat er niks meer zat.
De keer daarop heb ik ook normaal door de hele bak kunnen rijden.
Gisteren was het drama. Ik ben eerst lopend met hem een paar keer erlangs gelopen. Hij ontspant niet, blijft angstvallig naar de grote deur in het midden kijken en zou het liefst maken dat ie wegkomt. Na een paar keer links en rechtsom vond ik het wel welletjes en ben opgestapt. Ik kwam tot een meter of 8 tot de achterwand. Ik boog dus steeds wat eerder af van de hoefslag. Hij bleef continue naar de buitenkant loeren, wat me na een kwartier toch wel een beetje begon te irriteren
Dus ik geef hem een por aan de binnenkant, om zijn aandacht er weer bij te eisen. Ging ie toch een partij aan de kletter!
Echt hard ging het niet eens, maar hij maakt zich enorm lang, recht en sterk en een noodrem zit er dus niet op, is gebleken. Ik trok hem direct op een hele kleine cirkel, zodat ie in ieder geval zich niet recht kon maken. Want dan ben ik nergens meer. Pas na een paar rondjes op de volte was hij weer voor rede vatbaar. Ik heb hem dus wel vrijwel volledig los moeten laten, het bit ging ie alleen maar harder aan trekken.
Wat kan ik hieraan doen? Ik zal toch die hoek weer eens inmoeten, anders rijden we de rest van de winter bij C op de volte
En het feit dat ie zich zo kaarsrechtmaakt en gewoon door het bit heentrekt, vind ik ook niet echt prettig, moet ik eerlijk zeggen. Beetje tempo is leuk, maar het gevoel compleet overgeleverd te zijn aan de grillen van die knol staat me ook niet aan.... ik wil nog 80 worden, als het even kan
) gewoon zeggen als ie weer een stapje dichter bij is. Zeggen dat ie het goed doet. Zal wel vaak weer een andere kant op gaan maar hou het hoofd naar de richting dat jij op wilt. Als je dan maar rustig blijft... werkt bij mij altijd!
Rechtsom was het na verloop van tijd geen probleem meer, ook niet in galop. Toen ik linksom wilde galopperen, vluchtte hij weer. Toen het hele spelletje opnieuw gespeeld (hele kleine cirkels laten lopen in de buurt van die hoek en wijken de hoek in) en uiteindelijk kon ik ook rechtsom daar galopperen. Wat een gezeik zeg....
Hij probeert volgens mij gewoon onder het werk uit te komen.
)
Ze kan er alleen met een enorme bocht omheen. Het is daar reuze eng. Wat helpt is inderdaad eerst via de andere hand langs de letter E want dan is er niets engs aan. Verder even kijken bij de E (kabouter zoeken) en met kleine voltes langs de E. We zijn nu zo ver dat de E wat minder eng is maar dat er een nieuwe kabouter bij de B is gaan zitten