merrie of ruin???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eleonora

merrie of ruin???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:58

hallo,ik ben op zoek naar een leuk rijpaard voor mijzelf en mijn dochter van 13,maar ik zit te twijfelen tussen een ruin of een merrie.Mijn voorkeur gaat uit naar een ruin,omdat ik denk dat ze braver zijn dan een merrie of is dat onzin?
En omdat dit de eerste keer is dat wij een paardje gaan kopen,twijfel ik ook nog over de leeftijd van zon paard.Mijn dochter rijd 4 jaar en ikzelf nog maar 2 jaar.Onze voorkeur gaat uit naar dressuur.
Wie kan mij een goed advies geven? Pling

Barbara88

Re: merrie of ruin???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:02

Ik zou persoonlijk voor een ruin kiezen omdat merries af en toe heel nukkig kunnen zijn i.v.m. hengstigheid enzo. Verder zou ik denken als ik jullie was aan een paardje met wel wat ervaring een beetje een leerpaard miss van een jaar en 10? Met rijervaring en waar je lekker mee kan oefenen. Suc6 met jullie zoektocht!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:10

Het gedrag van een ruin is over het algemeen meer constant.
Een merrie kan tijdens de hengstigheid anders doen dan normaal maar dat is ook per merrie verschillend.
De leeftijd vind ik moeilijker om daarover een mening te geven.
Wat wil je er mee kunnen doen, wedstrijd of lekker recreatief rijden?
Met recreatief rijden zou ik zelf denken aan een paardje van 8 jaar of iets daarboven maar blijf het moeilijk vinden om daarover een mening te geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:15

Nee hoor, dat verschil is nergens op gebaseert. Beter een brave merrie dan een nukkige ruin. Merries zijn wel iets wisselvaliger, maar ik ken bosjes merries waar je weinig tot niks aan merkt. Ik heb jaren een merrie gehad en ik heb er zelden problemen mee gehad. Ik vind het persoonlijk iets hebben, dat wispeltuirige, zolang het niet te erg is, geeft het persoonlijkheid aan je paard.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:34

Zoals altijd zijn ook hier uitzonderingen op de regel!
In het algemeen zijn ruinen wat meer constant.
Maar dat betekent niet dat alle ruinen geschikt zijn! En er zijn waarschijnlijk een heleboel merries die goed bij jullie zouden passen. De keuze van het geslacht hoeft hierdoor niet bepalend te zijn, toch? Er zijn volop andere elementen die nóg belangrijker of minstens zo belangrijk zijn bij de koop van een paard.
Ben het met bovenstaande berichten eens: kijk eens naar wat je wilt gaan doen met het paard en kijk welk paard hiervoor geschikt zou zijn.

Heb je al een bepaald ras in je hoofd??

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:37

ik heb zelf een merrie maar heb geluk dat ze in de omgang precies een ruin is.
men volgende paardje zal wss toch wel een ruintje worden. zijn gewoon veel makkelijker (meestal toch)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:51

Ik zou ze ook niet op geslacht gaan selecteren, ga gewoon op zoek naar een braaf (leer)paard voor jullie. Aan mijn merrie merk ik bijvoorbeeld helemaal niets als ze hengstig is, maar daarentegen ken ik ook weer een ruin die onwijs vervelend kan zijn.
Zoals ik al zei, niet naar het geslacht kijken, maar naar het karakter Lachen.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:58

Tja, ik denk dat het per paard verschilt en dat je per paard moet kijken hoe hij of zij in de omgang is. Vroeger heb ik een ruin gehad en nu een merrie... ik heb geen voorkeur.

Je zou naar een paar paarden moeten gaan kijken voordat je er een koop en beoordeel ze op dat moment of vraag een zgn. proeftijd.

Het kan ook aan het temperament van het ras(type) liggen, koudbloed, warmbloed etc.

Succes ermee!

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 14:13

hallo,bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Ik twijfel omdat ik nog nooit eerder een eigen paard heb gehad en ik ben daarom een beetje bang om een miskoop te doen.Het is de bedoeling dat mijn dochter er op den duur een dressuurwedstrijdje mee kan rijden.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:15

ik heb een merrie, tja soms is het wel echt een "pis merrie' maar tja ik vind dat persoonlijk niet zo erg.

ruinen zijn over het algemeen wat minder zeurderig.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:39

Ik zou vooral niet op geslacht letten. Karakter is het belangrijkst en een uitzondering bevestigd de regel. Knipoog

Ikzelf ben een mooi voorbeeld. Ik riep jaren dat ik meer fan was van ruinen, maar tot nu toe zijn al mijn verzorgponys merries geweest en heb ik nu mijn derde eigen merrie. Haha!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:40

ikzelf heb het niet zo op merrie's ik heb er zelf ooit één gehad, was mijn eerste eigen pony en daarna heb ik alleen maar 2 ruinen en een hengst gehad en ik moet zeggen dat ikzelf beter op kan schieten met een ruin als met een merrie, maar goed dat is inderdaad persoonlijk.

ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een braaf betrouwbaar en leuk dier wat voor jullie beide geschikt is en of dat dan een merrie of een ruin is maakt dan voor jullie denk ik niet uit.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:45

Ik wilde niets liever dan ruinen, wegens het karakter. Merries zijn vaak nukkiger, maar nu heb ik al weer mijn 2de merrie (heb 3 beesten gehad) en ze zijn netzo kwa karakter als een ruin.
De 1 staat los, de ander kan je hechten zonder iets, de ander merkt niet eens dat ze hengstig is ect ect.

Ligt denk per merrie toch verschillender dan ik dacht.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:47

is wisselend, over het algemeen hebben ruinen een constanter karakter dan merries.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:11

Het verschilt wel per merrie, maar over het algemeen zijn ruinen gewoon constanter in het karakter en merries kunnen gewoon wat nukkiger zijn.
Wel vind ik vaak dat als je een merrie er eenmaal fijn door hebt dat ze net iets extra's kunnen geven (prestaties) dan een ruin.
Die vallen af en toe zo dood Tong uitsteken

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:43

Zoals hier al meer gezegd wordt, zou ik een paard niet (alleen) op geslacht uitzoeken! Ik zou meer naar karakter, uitstraling, ras(type) en 'kunnen' kijken!

Mijn pony was een merrie en daar heb ik echt, echt nooit last met hengstigheid mee gehad. Haha! Mijn paard (ook merrie) daarin tegen heeft de laatste jaren extreem last van hengstigheid! Bloos (eerste jaren niet?!?) Ze is dan niet meer 'normaal' te rijden, wedstrijden lukken dan ook niet Boos! en dat nu we bijna Z dressuur zijn! We zijn al jaren aan het 'dokteren', vanalles geprobeert maar (nog) niks gevonden?! Ik doe haar niet zomaar weg, maar ik weet zeker dat als er ooit een ander paard zou komen, dat het dan een ruin wordt!
Hengstigheid is dus heel erg verschillend per merrie, maar zoiets weet je van te voren niet. Bij mijn paard werd het pas na een aantal jaar 'extreem'.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:03

hoevaak word een merrie hengstig en hoelang duurt zon periode?
De reden dat ik het niet zo op merries heb is het feit dat mijn dochter een paar weken geleden er af is gebokt door en hengstige merrie,gewoon in de stap. Verdrietig Hier heeft ze een gebroken pols aan over gehouden (mazzel) en is nu wat angstig geworden voor deze typetjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:21

eleonora schreef:
hoevaak word een merrie hengstig en hoelang duurt zon periode?
De reden dat ik het niet zo op merries heb is het feit dat mijn dochter een paar weken geleden er af is gebokt door en hengstige merrie,gewoon in de stap. Verdrietig Hier heeft ze een gebroken pols aan over gehouden (mazzel) en is nu wat angstig geworden voor deze typetjes.

Nou, ik ken ook genoeg bokkige ruinen, waar haar precies hetzelfde had kunnen gebeuren.
Merries zijn ongeveer elke vier weken hengstig. In het voorjaar is het vaak wat heftiger dan in de rest van het jaar. De periode duurt vier tot acht dagen. Het blijft erg paard afhankelijk. Mijn paard had een vriendje, die haar ook dekte en als ze dan hebgstig was en we gingen samen rijden, dan waren ze heel plakkerig Haha! Maar als ze het te bont maakten, dan werd er wat van gezegd en dan hielden ze op. Mijn paard was altijd vrij duidelijk hengstig, maar nooit overdreven vervelend en altijd behoorlijk te rijden.
Ik ken niet zo heel veel merries die echt vervelend zijn, meestal zit dat meer tussen de oren van de eigenaar, die het paard niet z'n persoonlijkheid gunt. Kwestie van een beetje geven en nemen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:27

Ik heb ook een merrie, maar als ze hengstig is wordt ze juist heel knuffelig en treuzelig en als ik een buitenrit aan het maken ben moet ze ieder paard dat ze in een land oid ziet staan uitgebreid bekijken enzo Tong uitsteken

Ik denk dat je gewoon lekker om je heen moet kijken en paarden uitproberen en ik zou ook een proeftijd vragen van een paar weken, dan weet je vrijwel zeker wat voor paard je hebt.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:28

Merries kunnen wat kattig zijn maar zijn naar mijn idee wat gevoeliger dan ruinen en soms wat knuffeliger. Ruinen zijn inderdaad wat minder onvoorspelbaar en zijn constant maar ze kunnen ook best stug zijn en in de groep wordt een ruin soms niet geaccepteerd omdat het een "niksje" is (dat heb ik van horen zeggen).

Maar dit zijn mijn ervaringen en het gaat dus lang niet altijd op. Ik zou niet vantevoren bedenken of je een ruin of een merrie wilt. Gewoon op zoek gaan naar een leuk paardje dat jullie vertrouwen en niet teveel op geslacht gaan focusen want vaak zegt dat niet zoveel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:30

Ik ga voor een merrie Haha! !Gewoon omdat ze meer karakter hebben en dan niet karakter in negatieve zin.Ik heb het idee dat je met een merrie veel meer een band opbouwd dan met een ruin,maar het blijft heel persoonlijk natuurlijk Clown .

Trouwens,mijn merrie was een rasechte pismerrie,we hebben er toen een knikker in laten brengen.Ik moet zeggen dat het sindsdien met de hengstigheid over is(dat ze verder nog steeds altijd boos kijkt is bijzaak Vork )

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 23:32

wat ik ga zeggen spoort niet helemaal met mijzelf.
ik ben een echte merrie liefhebber.
toch adviseer ik je om naar een PASSENDE ruin te gaan zoeken.
waarom? om heel veel redenen,1 ervan is dat een merrie idd net iets extras kan geven maar je moet het er wel uit kunnen halen.
merries zijn over het algemeen gevoeliger en sneller beledigd.
je dochter heeft niet veel vertrouwen en wil ook graag een wedstrijdje gaan rijden.
ik raad je aan om een vertroude ervaren ruin te zoeken om mee te beginnen. niet te jong zeker niet jonger dan een jaar of 8,liever nog wat ouder.
mocht je een tijdje verder zijn merk je van zelf wat je wel en niet aan kan voor in de toekomst.
grijp niet te hoog daar krijg je alleen maar spijt van op termijn en dat kan de bedoeling niet zijn toch?
p.s. neem iemand mee die jullie ook goed kent,die kan vast wel helpen adviseren.
succes Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:09

Ik ken meer knuffel ruinen dan knuffel merries.

Ken voldoende mensen in de sport die geen merrie met hun merriestreken willen.

Als je weinig ervaring hebt, lijkt mij een ruin beter, laat meteen al zien wie hij is en hoe er mee om te gaan.

Leuk als je na 2 weken een onhandelbare merrie op stal hebt en de ervaring mist om ermee om te gaan. Ze zeggen niet voor niets, "een merrie met karakter" Zo iets is leuk als je goed ervaren bent en ver de sport in wil, als ze tenminste haar moeilijke dagen niet laat zien.

Voor mij iig altijd een ruin, ken eigenlijk maar 1 merrie die ik meteen, maar meteen zou kopen, maar dat was meer een ruin dan merrie.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 15:34

nou bedankt voor jullie reacties,hier kan ik wel wat mee.Ik zal jullie laten weten wat het is geworden.Eind van de maand zal er toch echt wel wat op stal staan(dat is wel de bedoeling)Jullie horen nog van mij Knipoog

Murru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 17:32

Persoonlijk vind ik ruinen "koeler" in de kop dan merries.
Ik rij nu een merrie die vrij oppervlakkig is als ze hengstig is en vreselijk lief op stal maar zodra je erop stapt gaat het knopje om... en is het een echte trut.
Ik heb altijd ruinen gereden en ik vind ze prettiger in omgang.