inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

niekie_luf

inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 10:35

ik ga waarschijnlijk een welsh a inrijden ze heeft wel al eens iemand op der ruggehad maar niet met zadel enzo

ik weet hoe het moet en ik heb er hulp bij ik rij ongveer 8 jaar dus niet dat ik er niet genoeg ervaring voor hebt maar ik wou wel even weten wat ik precies allemaal kan verwachten bijv dat ze in het begin heel braaf is en daarna echt een monster of andere dingen

Anoniem

Re: inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:48

Daar is nou echt geen zinnig woord op te zeggen Lachen Elk paard reageert er anders op. Mijn pony vond het gelijk allemaal wel best. Ik ken ook paarden die complete rodeo's voor een maand weggaven... Gewoon kijken naar het paard, en altijd met meerdere mensen ermee bezig zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:30

Er zijn volgens mij maar 2 manieren om er achter te komen wateen jong paard gaat doen.

De eerste is om er gewoon mee aan de slag te gaan en te zien wat er komt.

De tweede is een kristallen bol kopen en leren in de toekomst te kijken.

Ik adviseer nummer 1.
Haha!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:23

Ik zou haar/hem als eerste eens longeren oid met zadel erop, of aan de hand wat oefeningetjes! Aangezien je zegt dat ie het zadel nog niet kent.
Er heeft al wel iemand opgezeten zei je... Dus dat zal dan niet meer heel erg vreemd zijn.
Let wel op dat je duidelijk bent tegen je pony, en als hij iets niet snapt, rustig blijven etc.
De gouden regel: Heb veel geduld! Dan kom je 'n eind!

Succes ermee!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:24

En hoe die reageert of wattie doet...
Tja dat is afwachten!
De eerste shet die ik inreed, gaf een grote rodeoshow weg!
Mijn eigen daarentegen deed het beter! haha

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:44

ik vind het heel verstandig dat je zelf toegeeft dat je er niet genoeg ervaring voor zou hebben, en dat je er niet zomaar mee gaat klooien en de pony eventueel gaat verpesten.

Kijk rond op de manege naar oudere en ervaren mensen, die willen vast met alle plezier helpen.
Begin sowieso alstijd met longeren met zadel, als hij vaak bokt en zijn staart intrekt dan kun je hem rustig een week of 3 alleen longeren met zadel (longeer wel grote rondjes anders overbelast je de spieren)

en daarna moet je eigelijk hulp gaan zoeken, de 1e keer dat je gaat hangen enzo heb je toch de hulp van iemand nodig.

Veel su6!!

niekie_luf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:09

hoi hoi

ik krijg wel hulp dus we gaan het samen doen..
en ik denk dat het wel gaat lukken! ze leert snel en kan nu al longeren en een beeetje commando. ik ga het begin zelf doen met een beetje hulp van iemand anders. maar als we echt gaan rijden dan gaan we echt hulp zoeken. want ik kan haar de basis wel leren.

bedankt voor de reacties

Knipoog

niekie_luf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 21:17

ik weet ongveer hoe ik ga inrijden.
ik begin eerst zonder zadel en hoofdtsel alleen met halster en longeer touw enz:P dan ga ik alle commando's leren stap/draf/halt/gallop en ik ben heel duidelijk met miijn stem heb ik even besloten:P

als ie dit goed onder de knie heeft dan doe ik het zadel en hoofdstel erop dan ga ik precies het zelfde doen. wat zouden jullie doen beugels naar beneden zodat ze iedergeval aan iets tegen de beuk kannen wennen? dus ik blijf gewoon dit herhalen die commando's
na een paar weken ga ik even op der hangen aan hele twee de kanten. dan stap ik erop en gewoon longeren door iemand wie mij helpt. en dan zeg ik bijvoorbeeld gallop en dan geef ik op dat moment als ik dat zeg de hulpen en dan elke keer zo herhalen stap gallop draf halt

dan als ze dit goed beheerst met iemand erop ga ik het los doen met hulp van iemand die mij helpt. elke keer met alles goed belonen. en dan rustig aan beginnen te stappen los en dan draven en atuurlijk halt en gallop veel overgangen rijden en figuren. dan later kunnen we bgeinnne met aan de teugel rijden wijken enz..

ben ik nog iets vergetn of is dit gewoon geen goed plan?

groetjes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:28

De eerste keer erop zou ik het alleen bij stappen en eventueel een klein stukje draf houden...
Dan een paar keer gewoon stap en draf (allemaal nog aan de longe, alle 2 de kanten op) ook het halthouden tussendoor doen.

Dan ga je uitstappen zonder lijn...

Gaat dat goed kun je ook een drafje zonder lijn proberen.

Kun je nu stappen, draven en halthouden in je eentje, dan ga je de galop eens proberen

Galoperen kun je beter niet aan de longeerlijn doen, omdat net zadelmakke pony's niet veel evenwicht hebben met een ruiter opzich, de galop is dan op een volte erg moeilijk voor ze.

Zorg ervoor dat er als je gaat galoperen een ander persoon in het midden staat met een longeerzweep. Die moet de pony naar voren krijgen, en roepen galop, terwijl jij de hulpen vanuit het zadel geeft.

Zo ga je verder totdat ze het zonder hulp van de drijvende longeerzweep kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:30

ik heb 1 haf zadelmak gemaakt.....ik ben nu met 1 kwpn-er bezig en in de komende weken nog een haf...ik ga als volgt te werk:

-eerst hoofdstel aandoen (zonder teugels) en in de stal zetten....(om aan hoofdstel te laten wennen)
-dan longeren met hoofdstel aan (het liefst in een 15*15 bak hierin kan het paard/pony moeilijker weg)
-dan longeren met longeer singel met bijzet zodat het paard leert dat ie wat in z´n mond heeft
-dan buiten na het longeren het dekje erop leggen en daarna het zadel de singel wel vast maar niet op het straxte gaatje Knipoog het hoofdstel en de longe er voor de zekerheid aanhouden...zorg ervoor dat je met minstens 2 mensen dit doet
-dan longeren met zadel erop.....inmiddels de teugels er aan en het liefst ook een halstertouw/beulgelriemen om de nek zodat als je er opgaat je altijd een houvast hebt zonder dat je in de mond trekt.
Afbeelding
voorbeeldje....*het is geen passend zadel voor dit paard...dat weet ik Vork

-dan gaat het gebeuren....je gaat op je paard/pony hangen je pakt de rechter beugel vast en die hou je tegen de buik aan als je er bij kunt...(dan heeft het paard al enige druk tegen de buik om aan te wennen)....dan gaat degene die het paard vast heeft voorzichtig stappen met het paard terwijl jij erop hangt en iemand ter hoogte van mee loopt (je bent dan dus met z´n 3e)
-dan kan je erop gaat zitten....dat is al voldoende
-dan ga je er op stappen aan de longe..(op comando van de gene die longeert)
-dan ga je draven aan de longe (op comando van de gene die longeert)
-dan ga je galoperen aan de longe (op comando van de gene die longeert)

-dan ga je stappen draven en galoper op het commando/hulpen van de ruiter aan de longe

-dan kan je gaan proberen los van de longe op eigen hulpen te rijden