wassen met dit weer????....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monaatjuh

wassen met dit weer????....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 22:23

hallo mensen..
ik zit met een GROOOOOT probleem...mijn lieve schimmel is niet bepaald wit meer(eerder geel) en ik heb aankomende zaterdag een wedstrijd.Hij kan opzich wel tege een stootje en zit ook niet meer in de wintervacht...maar heeft een net vachtje...maar nou vraag ik me af of het mogelijk is hem(gedeeltelijk) te wassen.....wand ik wil goed verschijnen op mijn wedstrijd....heb een fleecedeken en een wollendeken met hals en verder ook nog de nodige andere dekens....iemand een tip>?

dikke kus mona

Anoniem

Re: wassen met dit weer????....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:31

Als je warm water hebt, kun je hem sowieso probleemloos wassen. Heb je dat niet, dan zou ik hetvolgende doen:

Eerst de staart en benen goed wassen (gewoon koud) en vervolgens een emmer lauw water pakken, een borstel en goede shampoo. Eerst de gele plekken goed schrobben met genoeg water en shampoo en vervolgens het gehele lijf nat maken en schrobben. Daarna gewoon snel afspoelen onder de slang, maar wel bij de benen beginnen. Goed drogen met zweetmes en inpakken maar.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:37

CCCCorine schreef:
Als je warm water hebt, kun je hem sowieso probleemloos wassen. Heb je dat niet, dan zou ik hetvolgende doen:

Eerst de staart en benen goed wassen (gewoon koud) en vervolgens een emmer lauw water pakken, een borstel en goede shampoo. Eerst de gele plekken goed schrobben met genoeg water en shampoo en vervolgens het gehele lijf nat maken en schrobben. Daarna gewoon snel afspoelen onder de slang, maar wel bij de benen beginnen. Goed drogen met zweetmes en inpakken maar.

Dat lijkt me wel slim, vorige week had ik brabantse kampioenschappen, toen heb ik het ook op deze manier gedaan bij mijn pony.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:19

Ik heb net bij een pony op stal de zijn kont, benen en staart gewassen. Ik heb dit ook gewoon buiten gedaan, een beetje in het zonnetje nog, met warm water. Was goed te doen hoor, heb hem goed afgedroogd enzo in de wei gezet. In de zon droogt het toch sneller dan in de stal.

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:16

ik zou het met warm water doen en alleen plaatsen die nodig zijn en als er een solarium is daar onder droegen anders met een zweetdeken op stal maar absoluut niet op de tocht zetten of in de wind dat is funest

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:34

Lukt het niet met cowboy magic?? Dit is speciaal voor gele en groene vlekken op een licht paard! Het is het proberen waard hoor en met zo'n fles doe je best lang.

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 07:47

waar kan ik dat kopen?ik zit op de manege met water dat ongeveer net zo koud is als het weer:s....en het zonnetje schijnt de laastste dagen amper...als ik hem na het wassen met een fleecedeken op stal zet...lijkt me dit wat weinig ofniet???

gr manon

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 08:40

Ik neem Eli mee naar huis en was hem dan daar met warm water. Dan loop ik weer met hem terug naar de wei. Zo blijft hij in beweging en zal hij het niet zo snel koud krijgen.
Eli was ik eigenlijk nooit in de winter omdat hij een super wintervacht heeft en dat een dag duurt voordat het droog is. Maar je schrijft dat hij al uit zijn wintervacht is dus ik denk dat je het best kan doen. Idd zoals hierboven al geschreven is met een emmertje warm water en daarna snel afspoelen. Dan zou ik lekker een stuk met hem gaan wandelen zodat hij even in beweging blijft.

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 12:53

ik rij winny wel naar mijn huis......was hem daar met warm water en rij hem daarna met fleecedeken trug naar huis....is dat mischien een beetje weinig?zou een wollen deken dan niet beter zijn?tis een half uurtje rijde naar mijn huis...en in het half uurtje trug kan hij dan mooi opdrogen.jullie meningen hierover...

gr manon

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:12

Oh dat ken ik ik heb ook een schimmeltje!!

Ik deed het altijd zo:
Mam ik jat je water koken en alle emmers in huis want ik ga Donna wassen!! Ik alle emmers die ik kon vinden vol met koud water en telkens als ik warm water nogdig had schep water uit de emmer en in de waterkoker verwarmen maar dat is logisch...
Snel inzepen en afspoelen en tijdens het wassen gewoon zoveel mogelijk dekens op laten als dat mogelijk is.
Wij zijn niet zo luxe dus we hebben geen was plaats maar ik gebruikte altijd de stal omdat daar een putje in zit waar het water fatsoenlijk in weg kan lopen (bij ons dan)
Nadat ik klaar was met wassen fohnde ik hem altijd een beetje en dat deed ik dan met zon rubberen rosborstel zodat zn haren overeind gingen zodat ze droog konden worden. Als je dat doet moet je uitkijken dat je niet heel lang op 1 plek doet want dat word erg heet maar dat gebeurt bij jou ook als je je haar fohnt.
Als ik dan klaar was en hij was redelijk droog zette ik haar met een hals deken aan in haar stal waar ik veel schoon stro in had gedaan.
Zorg vooral dat ze niet op de tocht staat en dat ze goed ingepakt is.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:09

De fohn heb ik idd ook weleens over gedacht die te gebruiken, lijkt me wel een oplossing (als je paard niet te groot is Tong uitsteken )
Ik was het de laatste keer vergeten maar ga het volgende keer zeker uitproberen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:23

Bij elke goeie ruitersportzaak verkopen ze volgens mij wel cowboy magic hoor. Van Rijs in Zevenhuizen heeft het in ieder geval.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:30

Ik heb trouwens ook wel eens in de paard&sport ofzo gelezen dat sommige mensen talkpoeder over hun paard strooien maar dan denk ik altijd als je een rondje hebt gegaloppeerd is alles eraf gewaait. Maar je zou het kunnne proberen?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:40

Ik heb ook geen stromend warm water, althans niet op een plek waar ik het paard er mee kan wassen. De dag voor concours, na het rijden, pak ik een emmer warm water en borstel dan gewoon de plekken af die 'dof' of bezweet zijn. Niet met zeep ofzo, want dat gaat weer zo lastig met afspoelen, maar dit werkt ook goed. Doe het wel op een plek uit de wind/tocht en daarna een (hals)deken op en nog even stappen. Benen (tot de knie/sprong) kun je gewoon met koud water doen, de staart ook wel, al vinden ze koud water op de staartwortel niet echt fijn, dus die probeer ik altijd te 'ontzien'. Dosis Equistar erover en het lijkt net of je je paard flinkt gesopt hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:54

Ik heb haar pas nog op een wat warmere dag gewassen.

eerst de staart, toen benen (witte sokken...)
toen de manen en de rest. toen met zweetmes goed bewerkt en toen een wollen en fleece over elkaar erop.

en wandelen maar, dan vatten ze geen kou.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 11:43

ik heb romy vorige week gewassen.. was niet heel erg warm, graad of 6. ik heb geen warm water. ik heb haar aan de ene kant nagespoten, gewassen snel afgespoeld en zo droog mogelijk getrokken. toen de andere kant. daarna nog beide kanten met zweetmes droogtrekken. ik heb haar ook met handoeken nog verder afgedroogd.
daarna ingepakt onder 2 dekens met hals (1 van wol en 1 van fleece) en zo een paar uur op stal gezet. toen 1 deken afgehaald en nog een uur laten staan. toen was ze zo goed als droog en kon ze haar gewone dekentje weer op.

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 16:03

ik denk dat ik win maar gewoon snel was overdag...als het ietsjes warmer is.....dan goed drogen met zweetmes en handdoeken....wollendeken met hals en fleece erop...en dan maar gewoon op stal....>>>goed ideetje?opzich staat hij ook wel eens buiten in de regen..als het niet zow heel warm is..dus opzich moet het wel kunne....toch?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:19

Maak hem niet overal nat als dat niet nodig is en gebruik lauwwarm water, tegen het koude aan. Als het water koud is, krijgt je paard het eerder warm dan wanneer je warm water neemt. Dit komt doordat de poriën sluiten bij koud water en je paard dus binnen no-time warm is als hij onder dek staat, als je met warm water wast gaan zijn poriën open, verliest al zijn warmte als hij schoon is en vaak staan ze dan na een half uurtje met een koud lijf onder hun dekentje. Je moet niet ijskoud water nemen, maar wel iets kouder dan wat voor jouw lekker voelt.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:43

Ik vond je eerdere idee om hem thuis met lauw water te wassen en daarna met die halsdeken naar huis te rijden eigenlijk wel een superidee als je hem wilt wassen Ja Tenminste als dit goed te doen is.

En paard wat in de regen staat is niet te vergelijken met een paard die gewassen wordt. In de regen blijft het water op de haren liggen, bij het wassen wordt de huid ook nat.

Ik zelf begin niet aan wassen met dit weer, ik ben als de dood dat ze ziek worden. Ze staan dag en nacht buiten en kunnen wel tegen een stootje. Maar de staart was ik pas boven de 10 graden en het hele lijf boven de 20 graden Bloos Ben ik blij dat mijn paarden donkerbruin en zwart zijn.

Succes met je wedstrijd zaterdag Knipoog