Paard met vakantie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Paard met vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 20:29

Ik heb een vraag n.a.v. een gesprek daarnet op msn.
Ik had net een gesprek met een vriendin van me over mijn paardje.

Iedere zomervakantie gaan we een paar weekjes naar de camping.
Sinds september heb ik dus een paard hier en zaten we laatst een beetje te discussiëren wat we van de zomer doen...

Heb met mijn ouders afgesproken dat we 3 weekjes naar de camping gaan en dan iedere week een á twee daagjes naar huis komen om naar Auky te gaan en even lekker te kroelen en te poetsen.

Ik ben van mening dat drie weekjes vakantie geen kwaad kunnen voor hem.

Daarbij komt dat iedere dag een man hem voert die hem heel goed kent.
Dit doet hij nu ook 's ochtends en van de zomer komt hij dus ook voeren.

Nu zei die vriendin dat ik een verzorgster voor hem moet zoeken voor die drie weken, omdat hij anders aandacht tekort komt.
Ze vind dat hij niet drie weken zonder verzorging de wei op kan.

De man die hem voert, heeft niet 100% verstand van paarden (hij kan namelijk o.a. niet opzadelen Knipoog ) maar hij weet dus wel wat het dier moet eten.
Ook helpt hij altijd met de hoefsmid, dus een paar keer per week hoefjes uitkrabben en controleren kan hij wel.

Nu vraag ik, wat vinden jullie?
Moet hij inderdaad om de dag/iedere dag gepoetst worden of kan hij wel drie weekjes af zonder iedere dag een poetsbeurt te krijgen?
Ben wel benieuwd..

This_is_me

Re: Paard met vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:38

Als het een ruime grote wei is en er is voor hem genoeg te doen, eten/spelen met andere vriendjes enz enz. Dan kunnen drie weekjes echt geen kwaad. Bij mijn oude stal kwam het wel eens voor dat er paarden rond april gebracht werden en die werden dan rond september weer opgehaald. Die mensen kwamen 1x in de zoveel tijd eens kijken en deden er verder niets nee. Ik denk dat het juist lekker is voor je paardje. Effe helemaal niets te hoeven doen en lekker genieten van het gras.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 20:44

Tsja, als hij op deze weide blijft staan (is allemaal geen zekerheid over de laatste tijd, of het nu eindelijk verbouwd kan worden of dat we toch naar een ander landje gaan, heel lastig allemaal) dan heeft hij dus niet veel gras. Het grondje is helemaal stukgelopen, waardoor er alleen nog op sommige plekken gras groeit.

Hij staat zijn hele leven al zonder andere paarden (helaas) en er zou een vriendinnetje voor hem komen , maar dit gaat dus waarschijnlijk niet meer door.

Hij krijgt wel een heleboel hooi, dus als hij heeft wel lekker wat te knabbelen.

Heb het idee dat je nu van mening veranderd.
Word het dan toch een verzorgster?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:51

haha ja beetje wel... Als er niet zo veel gras staat en er verder niets voor hem te doen is, lijkt het mij dat hij zich gaat vervelen. Nou weet ik niet hoe jou paardje daar op reageerd, maar Maris blijft dan net zolang bij het hek staan turen tot er iemand aan komt die hem aandacht geeft. Als dat het geval is zou ik zeggen: kijk idd eens naar een verzorgster.. DIe hem dan lekker poetst en kan berijden.. Heb je geen vriend(in) die het leuk lijkt om te doen en toevallig nog verstand van paarden heeft ook??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:53

Als hij buiten kan zijn met vriendjes is dat helemaal geen probleem, maar je moet hem niet 3 weken in een stal laten staan. In de natuur staan ze ook buiten en krabben ze echt niet hun eigen hoeven uit of pakken een poestkoffer en gaan zichzelf poetsen Clown

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:56

Ik zou het zelf niet doen, zo zonder vrienden en dan ook nog zijn baasje weg.
3 weken vakantie geen probleem, zal hij vast alleen maar lekker vinden, maar alleen op een wei waar weinig te doen is zal hij zich toch wel vervelen denk ik.
Kun je geen land zoeken waar hij van de zomer een paar weekjes mag staan met andere paarden erbij?

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 21:11

Hij staat heel zijn leven al buiten in de wei, helaas inderdaad zonder vriendjes.
Zonder mij staat hij niet heel de tijd aan het hek hoor, hij staat altijd lekker aan zijn hooi te knabbelen als ik eraan kom.
Hij heeft er geen moeite mee naar mijn idee.

Hij is niet gewend met andere paarden te staan en zou eigenlijk ook niet weten hoe hij daarop zou reageren, dus bij vreemde paarden op het land zo lijkt me niet zo'n strak plan.

Het is niet de bedoeling dat hij in die drie weken bereden/gelongeerd e.d. wordt, dat moet hij al het hele jaar, dus drie weekjes niksen mag wel vind ik.
Hier gaat mijn vraag dus ook niet om, alleen om het feit of hij wel drie weekjes zonder echt een paar uur aandacht per dag kan Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 21:55

Als hij geen vriendjes heeft, vind ik dat je hem niet alleen kan laten. Een paard is een sociaal dier die je niet drie weken in z'n eentje kan laten staan. Maar dat is natuurlijk mijn mening.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 22:03

Heb hier dus (nog) helemaal geen ervaring mee en vind het dus wel fijn om verschillende meningen te horen.

Er kan in de tussentijd nog vanalles veranderen (er is sprake van misschien een tweede paard, een ander weiland e.d.) maar ik denk dat het dan toch een verzorgster gaat worden.

Eerlijk gezegd ben ik hier niet zo'n fan van,om verschillende redenen, maar als dat het beste voor Auk is, dan moet het maar Knipoog

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:56

Waar ik voorgaande jaren stond met mijn pony deed iedereen dit tijdens de vakantie, we pasten om beurten op elkaars paardje! Kan echt geen kwaad als ze dag en nacht op de wei staan, als er elke dag maar iemand langs komt om hem even na te kijken op wondjes e.d. Bij ons ging dit altijd goed en de paardjes vinden het heerlijk om samen op de wei te staan Lachen