DE bitloze optoming ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

DE bitloze optoming ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 19:13

Hoi,

Wat is nu de allerbeste bitloze optoming ? ik ben een beetje aan het rondkijken, maar er is zoveel keus ! De sidepull, de bosal, de nat.hackamore, de mech.hackamore, de bitless bridle ( die klinkt wel goed >......?), bitloze hoofdstel van Emiel Voest etc.

Wie heeft er ervaring ?

Groetjes,

Maris

Vippie

Re: DE bitloze optoming ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:26

Koop de nieuwste bit, daar staat een groot artikel in over bitloos rijden.
Ik ben zelf nog immer (al 4 jaar) fan van het hoofdstel van emiel voest, zeer paardvriendelijk en lekker om mee te rijden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:40

Ik heb zelf een Nobit hoofdstel (hetzelfde principe als een bitless bridle, zie http://www.paardenservice.nl) en sinds kort ook een imitatie Voest-hoofdstel. Het verschil is dat er bij de Nobit riempjes kruiselings onder de kaak doorlopen die het Voest-hoofdstel niet heeft. Om mee te beginnen vond ik de Nobit een "veiliger" idee, omdat ik daarvan het idee kreeg dat je wat meer in je handen hebt, iets meer controle over je paard. Inmiddels rij ik met het Voest-hoofdstel (vond ik toch mooier), maar ik moet erbij zeggen dat ik misschienniet ineens van een bit hierop over had moeten stappen, omdat ik toch beter op mijn zit ben gaan rijden in de tussentijd, waarschijnlijk was ineens een te grote stap geweest. Mijn paard reageert op allebei in ieder geval erg goed, is een stuk beter ontspannen dan met bit. Ik kon er eigenlijk zo mee wegrijden. Mocht je trouwens interesse hebben in de Nobit, ik vind het zonde om deze in de kast te laten liggen, dus ik ga hem waarschijnlijk wegdoen...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:16

Zelf rijd ik af en toe mijn tinker buiten op een zacht leren halster, de teugels maak ik met clips vast aan de zijkant, zodat de werking overeen komt met een side pull. Dit bevalt mij prima, ik heb genoeg te vertellen.

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:52

Op mijn verzorgpony's rijd ik altijd met een redelijk dik touwhalter. Ik kan daar gewoon alles mee sturen en ben sinds een paar weken ook met wijken bezig. Het inhouden vind ik zelf nog makkelijker gaan dan met bit (1 pony houd nogal van racen).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:43

Ik rij die van mij met een s-hackamore. Hij kan nogal heet zijn, en ik wil er wel zeker van zijn dat er nog een rem op zit Haha! Hij bevalt erg goed, ik rij er liever mee als met bit.

Afbeelding

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:01

hoi,
ik rijd sinds kort met een bitloos hoofdstel die een brede neusriem heeft en zacht gevoerd is.
onder de kin lopen de bandjes gekruist waardoor je als je naar links wilt vanuit de rechterkant drukt krijgt en hij dan naar links gaat.
het wijken voor druk principe.
ik ben hier meer dan tevreden over.
ik heb zelf weinig ervaring met rijden en ik heb een grote sterke ruin van bijna 6 jaar.
hij houd niet zo van een bit door problemen eerder.
hij kan wel met bit gereden worden hoor want degene die hem ook rijd rijd gewoon met bit.
zij durft hem niet bitloos te rijden aangezien ze bang is dat ze niks over hem te zeggen heeft.
echter ik vind juist dat je veel meer over hem te zeggen hebt.
hij kan geen bit vastpakken hij kan niet achter het bit gaan lopen niet hangen.
dat zijn allemaal trucjes wat nu niet meer mogelijk is.
ik ben dus zeer tevreden over het bitloze rijden op mijn manier.
vriendelijk voor het paard en hij reageert er echt super op.
ik kan hem fijn rijden en er zit ook nog een rem op.
terwijl hij zeer heet kan zijn.
nu loopt hij ook een stuk ontspannender.
deze manier is volgens mij wel het vriendelijkst voor een paardje.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:26

Ik rij altijd met touwhalster/natural hackamore. Ideaal als het warm is. Geen zweetplekken onder het "hoofdstel", lekker zachte touwteugels die niet glijden.
Een extra leadrope eraan om als je onderweg even rust je paard vast te kunnen houden. Mij bevalt het prima.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 19:51

Leuk alle reacties !

De mech. hackamore staat als niet zo vriendelijk bekend, dus die valt voor mij af. touwhalster , ik weet het niet. Ik ben bezig met parellien ( bijna klaar met level 1 ), maar ik heb nog niet gereden met het touwhalster. Moet eerlijk zeggen dat ik er zelf niet zoveel vertrouwen in heb, en das niet zo'n goed begin natuurlijk. Heb je echt zoveel controle met het touwhalster ?

En een nadeel van het touwhalster is dat je je paard er niet nageefelijk mee kan rijden. Ik ben een beetje bang voor stijfheid van de rug van je paard daardoor.

Hoe werkt het hoofdstel van emiel ? Kan je je paard daarmee wel nageefelijk rijden ? en met b.v. de bitlees bridle ?

Met alleen een halster ga ik echt niet naar buiten, dat wordt niets. Wel knap hoor als je dat kan !

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 19:55

Hoi Scoobydoo,

Volgens mij rijd jij dus nu met een bitless bridle, toch ? Het lijkt mij een heel fijn bitloos hoofdstel. weet je nog waar je het hebt gekocht ?
En kan je je paard er ook nageefelijk mee rijden ? Of terwijl kan je er mee een dressuurles rijden ?

Groetjes,

Maris

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:23

hoi,
ik heb geen idee hoe dit hoofdstel heet eigenlijk.
ik heb ook al gehoord dat het een imitatie van emiel voest is maar daar heb ik nog geen afbeelding van gezien.
verder rijd ik nu alleen maar met dit hoofdstel ik wil eigenljik niks anders mee.
of je hem nageeflijk krijgt hm moeilijk te zeggen.
ik kan hem aardig met z'n hooffie naar beneden rijden zonder hem in de krul te trekken.
want of dat lukt denk ik niet maar lijkt mij ook de bedoeling niet echt hiervan en zeer zeker ook niet van mij.
doordat mijn paard nu een heel stuk ontspannender loopt gaat hij vanzelf naar beneden lopen.
je kan er gewoon mee dressuuren hoor alhoewel ik niet weet hoe dat gaat als je op echt hoger niveau dat gaat proberen.
op wedstrijden mag het niet maar thuis kun je het uiteraard wel proberen.
ik vind het echt super maar ja iedereen rijd anders en wil iets anders dus ik denk niet dat het voor iedereen geschikt is hier.
degene die mijn paard erbij rijd heeft het nu een keer geprobeerd maar zij vind het niet fijn.
ik denk ook door het idee dat je alleen maar iets te vertellen hebt als hij een bit in heeft.
bij mijn paard denk ik juist het tegen over gestelde.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:02

Maris schreef:
Ik ben bezig met parellien ( bijna klaar met level 1 ), maar ik heb nog niet gereden met het touwhalster. Moet eerlijk zeggen dat ik er zelf niet zoveel vertrouwen in heb, en das niet zo'n goed begin natuurlijk. Heb je echt zoveel controle met het touwhalster ?

Ja, in L1 misschien nog niet. Waarom zou je het niet eens proberen met touwjhaster. In een omheinde omgeving kan er weinig gebeuren nietwaar.

Citaat:
En een nadeel van het touwhalster is dat je je paard er niet nageefelijk mee kan rijden. Ik ben een beetje bang voor stijfheid van de rug van je paard daardoor.

Jawel hoor, tuurlijk kan dat. Alleen is de neus minder gevoelig als de mond van je paard dus wil hij wijken voor druk van touwhalster op zijn neus dan moet het wijken voor druk principe wel al goed gaan.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:22

Ik rij nu met hetzelfde hoofdstel als waar ScoobyDoo het over heeft (reed eerst met een nobit bitless bridle). Ik krijg mijn paardje er prima mee aan de teugel hoor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 00:02

Speedster schreef:
Ik heb zelf een Nobit hoofdstel (hetzelfde principe als een bitless bridle, zie http://www.paardenservice.nl) en sinds kort ook een imitatie Voest-hoofdstel. Het verschil is dat er bij de Nobit riempjes kruiselings onder de kaak doorlopen die het Voest-hoofdstel niet heeft. Om mee te beginnen vond ik de Nobit een "veiliger" idee, omdat ik daarvan het idee kreeg dat je wat meer in je handen hebt, iets meer controle over je paard. Inmiddels rij ik met het Voest-hoofdstel (vond ik toch mooier), maar ik moet erbij zeggen dat ik misschienniet ineens van een bit hierop over had moeten stappen, omdat ik toch beter op mijn zit ben gaan rijden in de tussentijd, waarschijnlijk was ineens een te grote stap geweest. Mijn paard reageert op allebei in ieder geval erg goed, is een stuk beter ontspannen dan met bit. Ik kon er eigenlijk zo mee wegrijden. Mocht je trouwens interesse hebben in de Nobit, ik vind het zonde om deze in de kast te laten liggen, dus ik ga hem waarschijnlijk wegdoen...

kun je mij een fototje sturen en wat je er voor hebben wilt ?
ik rij nu met hack maar zo'n hoofdstel lijkt me wel wat

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 08:18

Ik zelf vindt persoonlijk de Hackamore het fijnst... (bij mijn paardje). Lekker geen bit in het smoeltje, als het niet moet raark ik de teugels niet aan, maar mocht ze gaan flippen zit er wel een stevige rem op, omdat hij redelijk scherp kan inwerken. Ik wil wel controle houden, met enkel een touwhalster van emielvoest had ik de controle niet 100%.

Al had ik eigenlijk nooit nodig gehad om de hackamore echt stevig in te laten werken.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:16

nageeflijk rijden met touwhalster gaat prima hoor.
Ter illustratie:
Afbeelding
en
Afbeelding

maarre, dit ben ik niet hoor... Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 19:21

Wouw mooie foto's !!! Maarre deze combinatie is vast ietsje (??????) verder als level 1 !
En ik ben dus nog maar level 1, maar heb wel een paard wat stijf wordt van alleen aan de lange teugel lopen. Dan zou ik dus touwhalster en gewoon hoofdstel met bit moeten afwisselen. Kan dat wel ?

Groetjes,

Maris

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:30

ik rijd vaak met een bosal, en bevalt me erg goed! OK dan!