Zeewier??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Zeewier??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 18:10

Wie geeft zijn paard dit, en waar is het goed voor?

Melanie

Re: Zeewier??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:13

Dit heb ik even voor je gekopieerd van de Paardendrogist:

Zeewier
Zeewier is één van de rijkste natuurproducten als het gaat om het brede scala aan mineralen, sporenelementen, vitaminen en aminozuren. Al eeuwenlang oogst men overal ter wereld zeewier (zee-groente) om als voedsel te gebruiken. In zeewier worden tijdens de groei anorganische mineralen uit het zeewater omgezet in organische mineraalzouten en aminozuren. Zeewier wordt niet voor niets gebruikt als natuurlijke meststof in de land- en tuinbouw.

Goede stofwisseling
Zeewier bevat vele sporenelementen die belangrijk zijn voor een goede stofwisseling, zoals kobalt, koper, chroom, mangaan, selenium en zink. Daarnaast helpt zeewier bij de omzetting en afvoer van gifstoffen en ondersteunt hiermee het lichamelijke immuunsysteem. Zeewier draagt bij aan een uitstekende basisconditie en heeft een direct effect op de vitaliteit, uitstraling en prestaties.

Natuurlijke aanvulling van mineralen
Zeewier bevat alle noodzakelijke mineralen, zoals onder andere jodium, kalk, fosfor, magnesium en zwavel. Deze stoffen zijn erg belangrijk voor de hoeven, de vacht, de botten, het zenuwstelsel en de spieren. De meest voorkomende en zichtbare signalen van een mogelijk te kort aan mineralen zijn onder andere beginnen met zandeten of het likken aan voorwerpen. Onze ervaring is dat paarden met dit gedrag erg gebaat kunnen zijn bij de toevoeging van zeewier aan het voer.

Bron van aminozuren
Aminozuren zijn belangrijke bouwstenen van het lichaam. Als één van de aminozuren in onvoldoende mate of kwaliteit aanwezig is, worden ook de andere aminozuren niet optimaal aangemaakt en gebruikt. Dit kan leiden tot een verstoring van diverse lichaamsprocessen. Juist daarom is het zo belangrijk dat uw paard voldoende aminozuren krijgt. Zeewier bevat 20 verschillende aminozuren.

Diepe glans
Zeewier biedt stoffen die belangrijk zijn voor een goede haarstructuur en lijkt een gunstig effect te hebben op de pigmentatie van de vacht. Vooral bij paarden met een donkere vacht kan zeewier bijdragen aan een diepe kleur en stralende glans.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 18:14

Thnx...heb k cker wat aan!! Ja Pling

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:18

ik geef mijn paard dit wel eens
Jaren geleden gaf de springruiter hem dit om hem wat vlugger te maken
maar toen kwamen we er achter dat de uitloop die hij in de winter altijd had na intensieve arbeid hiermee wegbleef

Het is goed voor de bloedsomloop en de spijsverteren zeggen ze
maar de mensen gebruiken het om de meest uiteenlopende redenen

Heb ook al gehoord dat iemand het gebruikte om zijn paard rustiger te krijgen
Ja en ik moest het geven voor mijn paard wat actiever te krijgen
Mijn vriendin gebruikte het ook maar in de winter werdt haar paard er te heet van

Het is dus gewoon uitproberen wat het met jou paard doet

Maar mag ik vragen waarom je dit wil gaan geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:29

Bij mij krijgen ze ook zeewier door hun brokken. Er zitten veel vitaminen en mineralen in, en als ik het ze niet geef eten ze hun eigen mest op. En dit helpt er prima voor en ze vinden het ook nog eens lekker.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:40

Een van mijn bijrijdpaarden krijgt het ook, omdat er extra vitaminen en mineralen inzitten. Die ze vooral in de zomer er sneller uitzweten. En juist die mineralen en vitamines hebben ze na het rijden nodig om zich weer op te bouwen !

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 19:49

goldwing schreef:
ik geef mijn paard dit wel eens
Jaren geleden gaf de springruiter hem dit om hem wat vlugger te maken
maar toen kwamen we er achter dat de uitloop die hij in de winter altijd had na intensieve arbeid hiermee wegbleef

Het is goed voor de bloedsomloop en de spijsverteren zeggen ze
maar de mensen gebruiken het om de meest uiteenlopende redenen

Heb ook al gehoord dat iemand het gebruikte om zijn paard rustiger te krijgen
Ja en ik moest het geven voor mijn paard wat actiever te krijgen
Mijn vriendin gebruikte het ook maar in de winter werdt haar paard er te heet van

Het is dus gewoon uitproberen wat het met jou paard doet

Maar mag ik vragen waarom je dit wil gaan geven

Ik wil het geven omdat k verschillende verhalen hoorde waar het goed voor was maar ik wist niet zeker of dat waar was...zoals het eten van zand en knabbelen aan andere dingen (komt niet door wormen of iets dergelijks dus wie weet helpt dit) en iemand vertelde me ook dat paarden er soms rustiger van worden...en jah aangezien die van mij heel erg druk is in de winter...en in de zomer is ie haast niet vooruit te branden...

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:54

wij hebben het een tijd gegeven om mineralen aan te vullen enzo.
maar hij liet het altijd over in z'n voerbak, dus we zijn er maar mee gestopt en hebben een liksteen opgehangen voor als hij behoefte zou hebben aan zout.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 22:49

Die van mij likt nooit aan zijn liksteen...hij schuurt alleen tegenaan met zijn kont waardoor dat ding er dus steeds uitvalt en kapot gaat Haha!

dus maar es zeewier proberen denk k!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:08

Ik gebruik zeewier om het stro eten van mijn merrie te verminderen en daarbij likte ze heel vaak aan de staldeur en likte ze buiten aan de grond Vork . Stro eten en likken doen ze vaak als ze mineralen tekort hebben en zeewier vult deze tekorten aan. Bovendien zuiverd het het bloed heb ik mij laten vertellen.

Edit: Het helpt trouwens écht! Op meerdere paarden getest...