Mijn fjord doet vervelend..!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ddorine

Mijn fjord doet vervelend..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 17:07

Hoi,
Ben via een vriendin aan deze site gekomen, dus ik dacht: Leuk!!! Ga ik ook ff kijken.
Ik heb gelijk al wat te plaatsen..

Ik heb een fjordje (ruin) van 3 jaar. Het is een onwijs lief beestje, maar gedurende de laatste 3-4 weken is hij heel vervelend. Dit deed hij ook toen ik hem net kreeg, toen was hij net bereden. Maar dat was na een paar privélessen en tips van iedereen al snel over.
Hij doet nu vooral raar als je hem een tik geeft met de zweep (op zn kont), dan krijg je een bok(je) terug, hij trapt als het ware naar de zweep toe. Zodra je dan straft met een tik op zn kont, geeft ie weer een bok en zo kun je doorgaan. Of hij vliegt er ineens vandoor.
Van het zadel (of van zn deken, ik weet het niet) heeft hij ook een paar schuurplekken op zn rug. Kan het zijn dat zn zadel hem zeer doet? Ik denk dat je dat al eerder had moeten merken..
Ik heb al wat mensen van de manege gevraagd (hij staat op pension) wat zij ervan vonden: Hij probeert je uit, gewoon aanpakken.
Zulk soort dingen.

Dus ik vraag het ook maar hier: Waarom doet hij dit en wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt.>!

Zamora

Re: Mijn fjord doet vervelend..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:13

Ddorine schreef:
Hoi,
Ben via een vriendin aan deze site gekomen, dus ik dacht: Leuk!!! Ga ik ook ff kijken.
Ik heb gelijk al wat te plaatsen..

Ik heb een fjordje (ruin) van 3 jaar. Het is een onwijs lief beestje, maar gedurende de laatste 3-4 weken is hij heel vervelend. Dit deed hij ook toen ik hem net kreeg, toen was hij net bereden. Maar dat was na een paar privélessen en tips van iedereen al snel over.
Hij doet nu vooral raar als je hem een tik geeft met de zweep (op zn kont), dan krijg je een bok(je) terug, hij trapt als het ware naar de zweep toe. Zodra je dan straft met een tik op zn kont, geeft ie weer een bok en zo kun je doorgaan. Of hij vliegt er ineens vandoor.
Van het zadel (of van zn deken, ik weet het niet) heeft hij ook een paar schuurplekken op zn rug. Kan het zijn dat zn zadel hem zeer doet? Ik denk dat je dat al eerder had moeten merken..
Ik heb al wat mensen van de manege gevraagd (hij staat op pension) wat zij ervan vonden: Hij probeert je uit, gewoon aanpakken.
Zulk soort dingen.

Dus ik vraag het ook maar hier: Waarom doet hij dit en wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt.>!

het kan idd zo zijn dat hij je uitprobeerd, heb ik ook gehad mijn mijn 3 jarige fjorden ruin.
Misschien kan het zijn dat hij vervelende ervaringen heeft opgedaan tijdens het beleren ofzo.

De zweep is er als hulpmiddel niet als strafmiddel, jij wilt dat je paard erop reageerd als je met zweep hem een hulp geeft(bv harder). Maar als je hem op de zelfde plek een tik geeft als straf dan snapt hij dat niet meer(hij moet als jong paard nog steeds alles leren) en daarom gaat hij zich verzetten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:09

Het kan idd zijn dat hij je uitprobeerd, maar ik zou toch eerst laten controleren of het zadel nog past.
Omdat jou fjordje nog niet zo lang onder het zadel is wordt hij steeds gespierder van de trainingen, hierdoor kan het zijn dat het zadel niet meer goed past.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:32

Lieke schreef:
Het kan idd zijn dat hij je uitprobeerd, maar ik zou toch eerst laten controleren of het zadel nog past.
Omdat jou fjordje nog niet zo lang onder het zadel is wordt hij steeds gespierder van de trainingen, hierdoor kan het zijn dat het zadel niet meer goed past.

Ik ga hier helemaal in mee, niet meteen er vanuit gaan dattie je uitprobeert maar controleer eerst je harnachement (ook je bit ed).
Ga geen wedstrijdje met je zweep aan, dit verlies je toch, probeer het te negeren dan is het het snelste over en geef alleen ene tikje als het ook echt op het juiste moment is, dan accepteren ze de hulp veel sneller.
Zorg voor goede instructie, dan leren jullie elkaar het snelste begrijpen.
Veel succes, en bedenk, er is niks leukers dan je eigen paard beleren. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:45

er van uit gaand dat het zadel en hoofdstel gewoon goed passen is en blijft het een jonge pony. alles is nieuw en moeilijk. Je zult vaak moeilijkere periodes gaan krijgen, lees verzetten e.d
Rijd je niet te vaak of te eentonig? Probeer eens wat afwisseling, hier is mijn jonge pony ook erg van opgeknapt. Knipoog

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:52

ik denk dat het uitproberen is maar kan natuurlijk ook andere dingen zijn.

veel succes ermee

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:09

hij kan natuurlijk ook aan rust periode toe zijn, alle info die hij verkregen heb de laatste tijd, inrijden enzo. misschien een poosje op de wei (okey nu niet echt het beste weer type ervoor) Gewoon voor de verwerking, van alles, helpt soms ook hoor.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:14

3 jaar vind ik persoonlijk veelste vroeg om in te rijden, je pony is nog volop in de groei. Kan goed dat ze groei pijn heeft, kijk eerst het zadel en hoofdstel goed na, misschien moeten de kussens opnieuw worden gevuld. Hoe vaak rij je, je fjord per week, je moet niet ze vaak rijden 2x 30 minuten rijden per week is vaak zat, je kan dan ook nog 2x 15 minuten longeren in de week. Je moet rustig aan beginnen.
Sluit eerst medische redene uit voordat ze haar op haar donker gaat geven.
Succes

Iloveyuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:17

Ik denk ook dat hij je uit probeert
misschien wordt je er gek
van maar daardoor moet je juist door gaan
als je snel opgeeft
weet je pony dat je makkelijk bent.
Het kan natuurlijk ook liggen aan andere dingen
zo als veel mensen in deze topic zeggen
veel succes!