Bietenpulp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 12:02

Ik herinner mij dat er een topic over pulp liep maar ik kan het niet terugvinden, en aangezien de zoekfunctie het nog niet doet (of kijk ik er over?) stel ik maar een nieuwe vraag: Hoe veel water doen jullie op hoeveel pulp en hoe lang laten jullie het staan?
Alvast dank!

Morrie

Re: Bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:29

wij maakten het altijd in een grote speciekuip, dan ging er 1 hele zak bietenpulp in en er moest een handbreedte water boven staan, dat lieten we dan 12 uur staan om te wellen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:58

Wij gebruiken dagelijks bietenpulp. Bij een halve schep doen we iets minder dan 2 liter water (Heet water uit de kraan overgens, dan weekt de pulp sneller, en is het na een half uur/ drie kwartier genoeg geweekt om het te voeren).
Bij een kwart schep doe ik iets minder dan een liter.

Over de tijd. Als je koud water gebruikt moet het echt een paar uur weken, maar als je heet water gebruikt hoeft het maar een uurtje. (die kwart schep is zelfs na een kwartiertje al klaar)
Je kunt heel goed zien wanneer het genoeg geweekt is, want dan mag je geen brok meer zien zitten. Alles moet dan uitgezet hebben.

horsePicasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:14

Wij doen gewoon altijd lekker nat, dan weet je zeker dat het genoeg is uitgezet, BETER TE NAT DAN TE DROOG!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 13:44

Dus, als ik het goed begrijp: vanaf dat er geen brokken meer inzitten, maar dat het echte "pap" geworden is, mag ik het voeren?

horsePicasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:48

wij laten het altijd een nacht of een dag staan.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:08

Memuska schreef:
Dus, als ik het goed begrijp: vanaf dat er geen brokken meer inzitten, maar dat het echte "pap" geworden is, mag ik het voeren?

Tja een pap, lastig uit te leggen. De brokken moeten helemaal uit elkaar vallen. Kan wel ff foto´s maken vanavond, kan ik je het laten zien!

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:47

ik voer het ook. bij ons staat het altijd een dag. en dan een voerschep vol op een halve emmer water.