Verstandig om nu nog mijn fjord te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreetje

Verstandig om nu nog mijn fjord te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 11:34

Zoals de titel al zegt: Is het nu nog verstandig om mijn fjord te scheren?

Onze chago fjord (ze heeft altijd haar oren in d'r nek, vandaar Bloos ) zit nu nog helemaal in d'r wintervacht en ik vraag me eigenlijk af hoe lang het duurt voordat ze daar weer vanaf is.
We willen op 20 maart meedoen met de endurance maar als ze nu een uur heeft gelopen dan is ze zeikie nat. Is het dan aan te raden om haar nu nog te scheren of heeft dat geen zin meer?

Heeft er iemand ervaring met het scheren van een fjord? Scheer je alles weg of scheer je een bepaald model?

Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt! Haha!

Groetjes,
Margreet

cobiie

Re: Verstandig om nu nog mijn fjord te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:35

Bij mij beginnen ze nu allemaal hun wintervacht te verliezen, als je ze nu gaat scheren heb je kans dat de zomervacht er erg lelijk uit gaat zien.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:48

Ik heb een Welsh Cob (ook zo'n bontjas-beest) en scheer nu gewoon nog gedeeltelijk. Het model kan je zien in het topic in m'n onderschrift. Vorig jaar heb ik dat begin maart nog gedaan en toen de winterharen eruit waren kon je daar echt niets meer van zien. Dat was wel met de haren mee geschoren, ik denk dat je de onderliggende zomervacht dan nauwelijks aanraakt.

Ik heb zaterdag dus geschoren en doe het half maart nog een keer voor Kootwijkerbroek.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 11:57

Bedankt voor de reacties!

Leuke foto's trouwens van je knollie, Arwen, ziet er erg stoer uit.
Vienna (zo heet ze dus) is nu nog helemaal niet aan het verharen. Ik heb haar nu sinds een week maar een staldeken op gedaan zodat het misschien wat versneld word, maar helaas, het helpt geen bal. Huilen

Tja, nog meer suggesties iemand?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:56

Rowan verhaart ook pas in Mei hoor, da's helemaal niet raar.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:23

Ik heb altijd begrepen dat als je zo laat scheert de zomervacht niet helemaal mooi wordt.
Misschien is een idee om alleen de borst te scheren, daar zweten ze vaak het meest.
Ik geloof dat een aantal bokkers hun paarden zo geschoren hebben, weet niet wie (ik dacht Dennis van Dennis, maar dat weet ik niet zeker).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:07

Mijn uploadsite doet het even niet, anders had ik een voorbeeld kunnen geven van een handig scheermodelletje.
Je kunt je paard best nu nog scheren hoor. Ik ken mensen uit de endurance die hun Fjord en IJslanders ook pas rond deze tijd scheren en die zomervacht wordt prima.

Mijn eigen paard heeft alleen de onderhals plus borst geschoren zeg maar. Je kunt ook een racestreep (= met streep over de zijkant van de buik) doen. Scheelt al een hoop warmte.
Zodra ik voorbeeld kan plaatsen zien jullie het wel Knipoog

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:38

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:30

Mijn merrie is ook geschoren maar is aan het verharen en de zomervacht komt er al aardig doorheen en meestal is mijn fjord in maart wel door al haar winterhaar heen.
Als je fjord goed aan het verharen is zou ik hem niet scheren maar iedere dag goed poetsen zo komt ie natuurlijk door zijn haar heen.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 10:12

Onze fjord is nog helemaal niet aan het verharen, d'r komt nog helemaal niks vanaf, vandaar het probleem. We hebben zeker weer een aparte fjord Knipoog
Gisteren ook weer een buitenrit gemaakt en ze was weer zeikie nat, heb nog niet besloten wat te gaan doen Verdrietig

Groetjes,
Margreet

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:39

Ja dat is heel lastig misschien dan scheren op die plekken waar hij het meeste zweet onderkant hals enz.