Twijfels amazone M1 ruin (lease)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Twijfels amazone M1 ruin (lease)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 10:34

Sinds december vorig jaar ver-lease ik mijn ruin aan een amazone van 23.
Ik was al langere tijd op zoek naar iemand die mijn ruin na verloop van tijd helemaal zou kunnen overnemen omdat ik zelf niet verder met hem de sport in kan omwille van een chronische blessure van het paard.
Het leek erop dat ik iemand had gevonden. Het was nog niet zo makkelijk want ik stelde een leuk paard voor 100% ter beschikking maar had wel enkele voorwaarden.
* het paard blijft staan op de pensionstal waar ik hem wil hebben (bij mijn instructrice), hij gaat niet mee verhuizen in ieder geval;
* je neemt, indien mogelijk, elke week les;
* het is de bedoeling om het paard deze zomer wederom uit te brengen in de B dressuur door een nieuwe amazone;
* er mogen geen andere mensen op rijden zonder mijn medeweten om.
Dit waren ongeveer wel de voorwaarden.
Ze rijdt hem nu al bijna 3 maanden maar ik moet helaas bekennen dat ik weinig progressie zie en hoor ( ik overleg ook wekelijks over de vooruitgang in de lessen).
Ik rijd hem zelf nu toch weer een 3-tal keer per week om te voorkomen dat ze hem vast rijdt.
Ze laat hem telkens uit de galop vallen en gaat dan vervolgens stappen Ach gut Zo lost ze natuurlijk niks op! Maar we krijgen het ook niet aan haar verstand dat ze moet blijven rijden. Elke keer als mijn ruin iets verkeerd doet zoekt ze de fout bij hem en niet bij zichzelf.
Ik heb dit paard helemaal zelf van groen naar M1 wedstrijdniveau gereden en alleen maar omdat hij hoger niet aankan in de ring wordt hij alleen maar in de M1 gestart. Bijna alle knoppen van de M2-Z1 zitten erop, changementen en appuyementen in draf en galop.
Het doet me dus wel een beetje pijn als ik zie dat de galop hulp er al danig is afgereden en dat stelling en buiging ver te zoeken is.
Zij rijdt haar voltes met buiten stelling en zelfs na herhaaldelijk erop hameren dat ze dat niet moet doen (ze krijgt verdorie les van een ZZ-licht amazone) corrigeert ze zichzelf niet.
Ik baal er van want het ergste is nog wel dat ze zelf vindt dat het super gaat!
Het is een super goeie meid want qua verzorging is het altijd top! Maar het rijden op een praktisch Z1 paard is niet helemaal wat ik had verwacht.
Mijn ruin is echt geen moeilijke, daar hoef je bij wijze maar op te gaan zitten en die loopt wel.
Ik wil het nog wel een tijdje aankijken want ze is helemaal gek met mijn ruin maar ik ga haar er denk ik wel eens op aanspreken dat ik wel verwacht iets meer progressie te zien dan er nu is en dat ik er erg van baal dat de dagen dat ik er weer op ga zitten de knoppen voor 75% zijn verdwenen.
Ik start hem tenslotte ook nog in de M1 en moet over 4 weken weer met hem weg, het zou fijn zijn als ik hem dan in ieder geval met de juiste stelling en buiging kon rondsturen.
Iemand nog tips/adviezen hoe ik dit beter zou kunnen aanpakken en begeleiden.

paars

Re: Twijfels amazone M1 ruin (lease)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:18

Tja, ik ben daarin misschien vrij simpel. Het gaat er om dat je paard het goed heeft, toch? Jij zoekt een andere ruiter voor hem omdat jij er niet verder mee kan komen i.v.m. een blessure aan zijn kant. Verkopen wil je niet. Als ze eens per week les houd en het paard wordt er naar jouw idee slechter van, dan moet je met haar stoppen, anders krijgt hij er straks misschien nog een blessure bij. Als het paard er niet slechter van zou worden zou ik blij zijn met iemand die op die voorwaarden mijn paard zou willen doen (verplicht iedere week les, starten enzo, dat moet zij meen ik aan zelf betalen? En ze zou het paard 100% ter beschikking krijgen, maar nu rij je zelf weer 3x per week én gaat straks starten!!). Al is het qua rijden misschien niet wat je hoopte, zolang ze goed voor m'n paard zou zorgen zou ik me daar verder niet zo druk om maken. Ze rijdt hem sinds december vorig jaar. Dat is dus helemaal nog niet zo lang! Het kost tijd om een combinatie te worden.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 11:47

Zij betaalt mij een vast bedrag(je) per maand als bijdrage in de kosten en aanvragen startkaart e.d. is geheel voor mijn rekening.
Ze moet alleen zelf voor vervoer zorgen van en naar de wedstrijden.
Verkopen zou ik wel willen maar kan simpelweg niet meer, het paard is in feite afgekeurd.
Verder betaal ik ook alles zoals smid, veearts, spullen zoals dekjes en verzorgingsspullen. Wat ze mij betaalt is een heel klein bedrag en daar kan je echt geen eigen paard van houden.
Dat ik hem eerst zelf ook nog rijd is ook en deel van de afspraak en zeker nu het nog niet zo goed gaat kan ik haar nog niet aan haar lot overlaten. Als ik haar vanaf nu alles alleen laat doen, dan gaat het mis.
Zelf wil ze ook graag dat ik hem nog een tijdje erbij rijd dat geeft haar wat meer vertrouwen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:58

Nou, dat is netjes geregeld! Misschien kan je haar zelf wat gaan begeleiden bij het rijden? Zo te horen kunnen jullie het goed met elkaar vinden en als het op zich klikt met het paard, dan toch maar proberen haar de juiste manier van het rijden op jouw paard aan te leren. Ze ziet zelf dus ook in dat het nog niet zo goed gaat en dat is een goed uitgangspunt. Als ze zou denken dat ze de sterren van de hemel rijdt heb je een heel ander probleem.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:27

Ik kan mij jouw frustratie heel goed voorstellen maar wellicht ben je niet helemaal duidelijk geweest met de vertaling van je verwachtingen? Je zocht iemand die hem van de zomer uit wil gaan brengen in de B. Dan neem ik aan dat je op zoek bent gegaan naar een persoon die nog niet of nauwelijks wedstrijdervaring heeft? Als dat zo is dan is het toch ook niet verwonderlijk dat ze mischien minder interesse in het dressuurmatig rijden heeft gehad en dat ze dus gewoon niet weet hoe het werkt.
Wat dan wel vervelend is, is dat ze wat eigenwijs is (als ik je post goed begrepen heb). Daarop kan je haar mijn inziens gewoon aanspreken.
Je moet heel duidelijk aangeven wat jij verwacht en ook dat ze kritisch naar zichzelf moet kijken.
Spreek daarin gewoon een termijn af. Is de progressie er niet of onvoldoende dan moet je afscheid nemen.
Het is wel de bedoeling dat alle partijen (Dus het paard, de verzorger en jij) er beter van worden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:35

Lestria schreef:
Wat dan wel vervelend is, is dat ze wat eigenwijs is (als ik je post goed begrepen heb). Daarop kan je haar mijn inziens gewoon aanspreken.
Je moet heel duidelijk aangeven wat jij verwacht en ook dat ze kritisch naar zichzelf moet kijken.
Spreek daarin gewoon een termijn af. Is de progressie er niet of onvoldoende dan moet je afscheid nemen.
Het is wel de bedoeling dat alle partijen (Dus het paard, de verzorger en jij) er beter van worden.

Inderdaad, je schreef dat ze de fout bij het paard zoekt en niet bij haarzelf (soms lees ik te snel......). Dat is wel een vervelende eigenschap. Misschien kan je haar eens op de video zetten? Dan kan het zichzelf eens zien rijden. Verder lijkt me het "plan van aanpak" van Lestria een goed idee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:14

Ben je er al eens bij geweest als ze les heeft dan? Als je les krijgt van een ZZ instructrice, die weet toch wel hoe het paard moet lopen, en niet uit de galop laten vallen in stap... Verward

Maar verder is het een behoorlijk vervelende situatie. Als ik jou was, zou ik tegen haar zeggen dat als ze zo blijft rijden, je op zoek moet gaan naar een andere bijrijdster, omdat zij hem dus verknoeid. En aangezien jij er nog wedstrijden mee rijdt, het handig is om iemand te hebben die op dezelfde manier rijdt als jij dat doet. Het is tenslotte jouw paard..

December vorig jaar, bedoel je daar afgelopen december mee, of december 2003 ? Dat scheelt nogal namelijk Haha!
Als het december 2004 is, moet ze misschien nog gewoon wennen aan het paard. Maar als hij zo "makkelijk" is als je zegt, geen rare rodeo praktijken etc. Dan snap ik niet waar ze "bang" voor is, anders zou ze hem ook wel aan kunnen pakken. Want volgens mij leer je al bij de eerste keer galopperen dat je daarna niet gelijk terug moet vallen naar de stap, maar in ieder geval eerst in draf moet overgaan...
En misschien zou je haar les kunnen geven, onder de voorwaarde dat ze ook doet wat jij zegt! Je gaat heus geen belachelijke dingen van haar vragen, ze hoeft natuurlijk ook niet gelijk een appuyement te kunnen, maar het begin zit toch wel in nette overgangen.
Wil ze dit ook niet, dan moet je haar vertellen dat je dan op zoek gaat naar iemand anders om je ruin te rijden, want zo ben jij geërgerd als je op hem gaat rijden, omdat er een groot aantal dingen niet meer lukt. Je ruin is boos, omdat elke keer dat jij op hem stapt je allemaal dingen van hem vraagt die hij nooit bij haar hoeft te doen, en waarschijnlijk ook meer je eigen zin door zet. En voor je bijrijdster is de lol er ook wel vanaf als de eigenaresse "alleen maar kritiek" op haar heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:40

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet je probleem snap.

Je verteld dat het paard is afgekeurd voor de sport en niet meer met jouw de sport in kan. Het paard wil verkopen naar een goed adres. Dus in feite ga je afscheid van dit paard nemen en wordt hij niet door een amazone gereden om er commercieel beter van te worden.

Ik proef uit je bericht dat dit meisje met jouw, best wel zware, eisen akkoord gaat, maar ze dus niet zo goed rijdt als je had verwacht.

Ze is netjes, goed met het paard, netjes met je spullen, betrouwbaar??? Tja wat wil je? Een afgekeurd paard snel met een blitsende amazone die meebetaald hem naar het Z rijdt en dan vet verkopen? Of een fijne betrouwbare amazone die de moeite neemt mee te betalen, netjes te zijn, netjes betrouwbaar met je paard en nog de moeite neemt euris voor een dure instruktie? Zij vind het misschien goed gaan, maar toch wel iets van tekortkoming ervaart, maar wat niet is kan nog komen. je bent misschien ook wel wat te kritisch wat haar minder laat presteren.

Liever iemand die iets minder vraagt van een paard wat het niet allemaal vanwege een chronische blessure meer aankan, dan iemand die hem steeds over de klippen heen jaagt en dit niet snapt.

Mocht jij dit paard ooit verkopen aan iemand die hem keigoed verzorgt en stapelverliefd is maar stukken minder rijdt dan jijzelf, wat denk je dan? Jammer hij is nog steeds geen ZI ? Zie je ik snap je dus niet.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:07

Om heel eerlijk te zijn snap ik het ook niet helemaal.
Ik lees dat je paard is afgekeurd wegens een blessure.
Dat je hierdoor niet verder komt dan de m.
Waarom toch het dwangmatige (?) idee om starten?
Waarom niet iemand laten rijden die goed voor je paard is en waar het paard gezond bij blijft?
Ik ben zelf bang dat je de lat te hoog legt. Het paard is immers afgekeurd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:14

Ligt er aan waardoor hij is afgekeurd.....

mn pony werd op spat&HKO fase 4 afgekeurd en we werden met gemak M1 dres + L spr toen ging ik over naar de paarden, maar pony kon nogmeer!

Paard is inmiddels afgekeurd, maar met een holistisch DA die hem 2x heeft behandeld gata het zo goed, dat we weer naar ons oude niveau (Z1) toe kunnen gaan trainen.
Uitbrengen mag ik hem niet meer , omdat de verzekering me heeft uitbetaald ivm het afkeuren, maar mocht ik toestemming krijgen om hem weer te starte, of om een ander hem te laten starten, dan zou ik zeker te weten ook willen dat hij goed wordt gereden en dat hij niet achteruit gaat!
Ook al is ie afgekeurd, ik wil juist dat ie dan goed wordt gereden, dan blijft hij sterker en gezonder.

Dus ja ik snap Zwelgje wel Ja

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:33

ik kan me het goed voorstellen.
Ik zou toch een keer het gesprek aan gaan, dat je fijn zijn vinden dat ze wat concequenter zou rijden, noem daarbij wat voorbeelden op.
zo weet die bijrijdster ook wat er speelt, en dat je je eraan ergert...

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:54

Ik zie het misschien heel zwart-wit, maar: ben je niet tevreden? Dan zoek je een ander. Kan of wil je geen ander vinden? Dan moet je niet zeuren... Of hem gewoon zelf blijven rijden. Zoals je verhaal klinkt lijkt het me namelijk niet erg waarschijnlijk dat je bijrijder een andere rijstijl zal gaan aanmeten om jou een plezier te doen.

Verder vraag ik me hetzelfde af als Kiara, waarom wil je zo graag dat het paard in de wedstrijdsport actief blijft? En hoe kan het dat hij op wedstrijdniveau niet verder dan M1 kan, maar dat hij thuis wel Z oefeningen kan lopen?

Murru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:24

Is het niet zo dat ze bang is dat ze iets fout doet of te veel aan hem vraagt.
Ik had dat namelijk in het begin ook met mijn verzorgpaardje... tot ze een keer zo met me liep te draken dat bij mij ineens de knop om ging en ik zelf ineens ging rijden ipv afwachten wat zij zou doen....
Nu gaat het in mijn idee heel goed.

Anders praat je er een keertje met haar over... misschien heeft ze het zelf niet door.....

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 20:43

Ik zal e.e.a. nog even wat duidelijker uitleggen. Ten eerste wordt het paard niet verkocht omdat ik het niemand aan kan doen om een paard aan te smeren wat een chronisch probleem heeft.
Hij is afgekeurd, maar dat wil niet zeggen dat hij geen wedstrijden meer kan lopen! Het enige wat dat paard vreselijk graag doet is voor je werken! En op concours gaan vindt ie prachtig.
De reden waarom ik hem niet hoger start idan M1 is dat hij net iets te onregelmatig wordt als ik bijvoorbeeld een hele Z proef aan mekaar moet rijden binnen 7 minuten. Losse onderdelen zijn geen probleem. Ik wil niet kost wat kost een Z proef er uit kunnen persen...ik heb de luxe dat ik nog genoeg andere paarden tot mijn beschikking heb, nu en in de toekomst.
De reden dat ik een ruiter zoek die ambities heeft om wedstrijden te rijden lijkt me evident. Het paard kan de niveau's tot en met het M makkelijk aan en ik moet verder met andere paarden waar ik wel mee in het Z kan starten!
Ik bied iemand de mogelijkheid om met zo'n fijn paard als mijn ruin alles te leren en lekker alle ervaringen op te doen die hij/zij nodig heeft!
Het is nou eenmaal geen recreatie paard. En afgekeurd of niet, dit paard moet lopen en getraind worden. En misschien leg ik de lat te hoog, maar dat doe ik bij mezelf ook. Ik heb ook geen paarden om alleen mee in het bos te rijden. En dat is mijn ruin ook niet!
Iemand die alleen recreatief wil rijden is dan aan het verkeerde adres.
En als je aangeeft dat allemaal te willen en je krijgt bovendien ook nog eens een paard wat het allemaal kan plus de juiste begeleiding...dan verwacht ik ook wel iets.
Dus nogmaals; dit paard kan nog makkelijk in de sport lopen afgekeurd of niet.
Alleen ben ik nu eenmaal het niveau van het paard overstegen en moet ik verder met andere opties.
Maar ik denk dat vele meiden jaloers zouden zijn als ze zo'n paard tot hun beschikking hadden en mochten rijden.
Maar ik ga van de week eens even een gesprekje aan met haar om e.e.a. door te praten.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 20:51

russel schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet je probleem snap.

Je verteld dat het paard is afgekeurd voor de sport en niet meer met jouw de sport in kan. Het paard wil verkopen naar een goed adres. Dus in feite ga je afscheid van dit paard nemen en wordt hij niet door een amazone gereden om er commercieel beter van te worden.

Het paard kan nog WEL met mij in de sport, dat doe ik nu ook nog!
Ik ga GEEN afscheid nemen van het paard, het wordt NIET verkocht!

Ik proef uit je bericht dat dit meisje met jouw, best wel zware, eisen akkoord gaat, maar ze dus niet zo goed rijdt als je had verwacht.

Ik vind de eisen wel meevallen maar je hebt gelijk dat ik het niveau momenteel wat vindt tegenvallen. Maar misschien ben ik daar ook niety helemaal eerlijk in, ik kan alleen mezelf maar als vergelijk nemen!

Ze is netjes, goed met het paard, netjes met je spullen, betrouwbaar??? Tja wat wil je? Een afgekeurd paard snel met een blitsende amazone die meebetaald hem naar het Z rijdt en dan vet verkopen? Of een fijne betrouwbare amazone die de moeite neemt mee te betalen, netjes te zijn, netjes betrouwbaar met je paard en nog de moeite neemt euris voor een dure instruktie? Zij vind het misschien goed gaan, maar toch wel iets van tekortkoming ervaart, maar wat niet is kan nog komen. je bent misschien ook wel wat te kritisch wat haar minder laat presteren.

Nogmaals, ik wil helemaal niet dat dit paard naar het Z wordt gereden. Dit paard biedt juist een onervarenn ruiter de mogelijkheid om te leren omdat alle knoppen er al op zitten en als ze er B en L mee gaat rijden vind ik het al lang goed. Maar voorop staat wel dat ze het paard wel op een bepaald niveau blijft rijden!

Liever iemand die iets minder vraagt van een paard wat het niet allemaal vanwege een chronische blessure meer aankan, dan iemand die hem steeds over de klippen heen jaagt en dit niet snapt.

Ondanks zijn chronische aandoening loopt hij nog beter dan menig paard wat geen probleem heeft!

Mocht jij dit paard ooit verkopen aan iemand die hem keigoed verzorgt en stapelverliefd is maar stukken minder rijdt dan jijzelf, wat denk je dan? Jammer hij is nog steeds geen ZI ? Zie je ik snap je dus niet.

Ik zal nooit denken dat hij nog geen Z1 is want dat zal niet gebeuren!
Hij wordt namelijk NIET verkocht!

Dan heb je e.e.a. niet goed begrepen of ik heb het niet duidelijk uitgelegd! Zie ook mijn laatste post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 21:56

Ik snap dat je de lat hoog legt, dat ben je immers van jezelf ook gewend. Maar je moet je bijrijdster wel de kans geven een combinatie te worden met je ruin. Omdat je zelf meerdere paarden rijdt (begrijp ik uit je verhaal) zou je dat toch zelf ook moeten weten. En als ze les heeft van een ZZ-l amazone, zou ze toch langzamerhand beter moeten worden, misschien moet je zelf wat meer geduld hebben, zodat de lessen op den duur hun effect zullen hebben. Misschien kun je met de instructrice overleggen dat ze misschien wat strenger wordt in de les, zodat je bijrijdster bij die overgangen bijvoorbeeld gaat nadenken, dat ze hem niet te snel zijn zin geeft.

Nou ja, al met al denk ik dat je gewoon ietsje meer geduld moet hebben en een fatsoenlijk gesprekje met haar kan natuurlijk nooit kwaad. Succes!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:16

Tsja .. een dillemma. Voor een bijrijder of leaser spelen voor mij meerdere dingen mee. Ik heb dan een bijrijder voor mijn (sport)paard ze zit ook hier op bokt. Ze moet nog veel leren, maar ja ik ook en wie niet. Ze heeft een goede basis rijstijl en rijd mijn paard niet in de kreukels maar echt ermee trainen kan ze ook weer niet.
we weten allebij dat ze een paar houdingfoutjes heeft waar echt aan gewerkt moet worden, en ze is soms veel te lief voor mijn paard.

maar aan de andere kant, ze is supernetjes met mijn spullen (netter dan ik Bloos), ze heeft me nog nooit laten zitten, al moet ik om 8 uur in de ochtend starten ze is altijd, bij iedere (oefen)wedstrijd om te lezen en te groomen. Ik vergeet rustig mijn wedsrijdjasje mee te memen en dat haalt ze lachend en zonder mokken voor me op. Ze is dol op mijn paard en hoewel die twee rijtechnisch nog niet helemaal op elkaar zijn afgestemd is mijn paard geduldig met haar en als ik zie hoe mijn paard op haar reageert weet ik dat ze bij haar echt niks te kort komt.

Dat is ook wat waard voor mij. Mijn bijrijdster heeft les en gaat erg lekker vooruit de laatste tijd en ze komt er ook wel.

Naast de capaciteiten die een meid heeft om je paard te rijden vind ik betrouwbaarheid, verzorging en de band die ze samen hebben ook heel belangrijk. Als het echt niet klikt met ruiter en paard dan moet je wel ingrijpen, maar er is voor mij meer dan alleen capaciteiten en dat is dat ik wat verzorging van mijn paard zonder zorgen thuis zit als mijn bijrijder mijn paard rijdt.

We doen nu bijna 1,5 jaar mijn paard samen en ik ben heel blij dat ik die meid een kans heb gegeven want ik zou me zonder haar geen raad weten.

Dus misschien is 3 maanden nog iets kort, als het een eerlijke meid is die goed is voor je paard moet je het misschien een kans geven.
Aan de andere kant het is jou paard en als het je echt niet lekker zit en je kan niet met een gerust gevoel thuis zitten dan moet je er wel mee stoppen.

maar blijft moelijk hoor .. Succes!

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:37

Hoe ervaren is je amazone?
ik bedoel, jij rijdt waarschijnlijk al jaren paard en hebt ook al de nodige wedstrijdervaring met verschillende paarden waardoor bepaalde dingen voor jou heel logisch zijn. Maar heeft je amazone zelf ook die inzichten? Welke progressie kun je in drie maanden tijd met de ervaringen die zij heeft verwachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:06

Zwelgje schreef:
Ten eerste wordt het paard niet verkocht omdat ik het niemand aan kan doen om een paard aan te smeren wat een chronisch probleem heeft.
Hij is afgekeurd, maar dat wil niet zeggen dat hij geen wedstrijden meer kan lopen!

Idd best wel vaag, je verteld dus niet wat voor chronische blessure, kennelijk ernstig genoeg om niet te verkopen, maar goed genoeg om dikke M proeven ten alle tijde te oefenen en uit te voeren ???

Zwelgje schreef:
Ik was al langere tijd op zoek naar iemand die mijn ruin na verloop van tijd helemaal zou kunnen overnemen omdat ik zelf niet verder met hem de sport in kan omwille van een chronische blessure van het paard.
Het leek erop dat ik iemand had gevonden. Het was nog niet zo makkelijk want ik stelde een leuk paard voor 100% ter beschikking maar had wel enkele voorwaarden. Verward

Kijk, hier vertel je het zelf, vandaar mijn reaktie.

Zwelgje schreef:
Het is nou eenmaal geen recreatie paard. En afgekeurd of niet, dit paard moet lopen en getraind worden. En misschien leg ik de lat te hoog, maar dat doe ik bij mezelf ook. Ik heb ook geen paarden om alleen mee in het bos te rijden. En dat is mijn ruin ook niet!
Iemand die alleen recreatief wil rijden is dan aan het verkeerde adres.

Dit komt toch helemaal niet ter sprake? Je praat erover of het iets vies is, paarden kun je uitstekend in de bossen trainen, als je weet wat je doet nog beter dan in een bak. Alleen de bak heb je nodig om je proef te oefenen.

Zwelgje schreef:
k start hem tenslotte ook nog in de M1 en moet over 4 weken weer met hem weg, het zou fijn zijn als ik hem dan in ieder geval met de juiste stelling en buiging kon rondsturen.

Ik ga ervan uit dat je je paard zelf ook nog regelmatig rijdt? Buiging en stelling zijn niet zomaar ineens weg hoor, dan moet het wel heel belabberd zijn.

Misschien heb je haar wel te voorzichtig gemaakt. Enerzijds die blessure die je (terecht) serieus neemt, anderzijds moet hij lopen en trainen alsof er niets aan de hand is.

Zwelgje schreef:
En als je aangeeft dat allemaal te willen en je krijgt bovendien ook nog eens een paard wat het allemaal kan plus de juiste begeleiding...dan verwacht ik ook wel iets.

Ik dacht dat ze zelf mee moest betalen in de kosten??? Zag dat iig in een van je post staan.

Zwelgje schreef:
Maar ik denk dat vele meiden jaloers zouden zijn als ze zo'n paard tot hun beschikking hadden en mochten rijden.

Dit vind ik dus ook nergens op slaan. Is ze niet jaloers genoeg? Ik ken genoeg paarden van dat niveau die heel erg graag een bijrijder kunnen gebruiken omdat de eigenaren niet voldoende tijd hebben. Maar zie maar eens aan die meiden te komen. Gratis en voor niets kunnen ze rijden. Heb er een bij mij op stal in de aanbieding....

Ik reageer op je omdat ik vind dat je heel erg veeleisend bent. Een afgekeurd sportpaard dat beter loopt dan menig ander paard maar niet om die reden verkocht kan worden, maar wel nog net zo getraind moet worden. Als je een betalende bijrijder neemt kun je afspreken hoe het moet zijn. Dan heb je het makkelijker.

Misschien oordeel ik te hard over je, maar soms Lips are sealed ontmoet ik dressuurmeiden die zo hard en veeleisend met hun paard zijn, het beste paard in de omgeving (vinden we allemaal van onze paarden). Die paarden hebben zo een groot hart tov hun eigenaren omdat het moet. Hij heeft toch iets?

Ik hoop dat je mijn boodschap kan vatten, succes verder met je horsie.

(PS hoeft niet in rood hoor, komt zo boos en aggrie over)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:11

Hoi!

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar zoals ik het lees denk ik dus dat de amazone nog niet goed rijdt, maar dat ze in die 3 maanden ook bijna niet verder is gekomen omdat ze niet goed luistert naar haar instructrise?
Nou heb ik helemaal geen zicht op de situatie omdat ik de lessen nooit gezien heb ofzo, maar ik zou idd wel is met de bijrijderster gaan praten. Misschien snapt ze niet wat de zz instructrice uitlegt en durft ze dat niet te zeggen, miss is ze idd bang om het paard wat aan te doen, of whatever....
Maar als jij echt het gevoel hebt dat het daarna ook niet beter gaat, is het misschien banketstaaf maar moet je denkik wel opzoek naar een andere bijrijdster die meer jou ideeen deelt?
Ik vindt het opzich aan de andere kant wel raar dat het paardje niet het bos inmag ofzo, dat is toch lekker voor t paardje? En echt verplicht op wedstrijden vindt ik ook wel vreemd, kijk dat je het graag wilt snap ik maar waarom het ook echt verplicht stellen, als je die proefjes gewoon oefent onderhoud je training toch ook wel? Maar dat is jou keuze, het is immers jouw paard. Maar misschien is de bijrijdster gewoon niet zown ruiter en dan denk ik dat je beter opzoek kan gaan naar iemand anders....
maar in ieder geval zou ik is gaan praten, maar dan niet negatief of boos ofzo, want ik denk dat je dan weinig aan het gesprek hebt...

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 13:01

Pfff, nogmaals... het paard mag gerust lekker in het bos getraind worden maar neem dan wel op zijn minst de basisregels in acht.
Het lijkt alsof de simpelste regeltjes niet tot d'r doordringen.
En ter verduidelijking van de blessure; dit paard heeft osteo artritis in zijn linkersprong. Dat komt nooit meer goed maar met goed rijden en de juiste medische begeleiding kan hij er nog een heel eind mee komen, alleen helaas niet meer met mij... .
Ik beweer helemaal niet dat dit HET toppaard is maar zelfs MET een dergelijke aandoening slagen we er vaak in om ogenschijnlijk "correcte" paarden voorbij te streven. De aandoening is dus in die mate ernstig dat het nooit meer beter wordt en zelfs na verloop van tijd een permanente kreupelheid kan veroorzaken. Of dat ooit zal gebeuren weet niemand. Zo niet dan heeft ie nog een heel leven voor zich! En dat gun ik hem van harte!
Ik ben een veeleisend persoon maar dat ben ik ook naar mezelf toe en naar mijn andere paarden. Ik doe het goed of ik doe het niet. En ik rijd ook elke week in het bos hoor! Lekker verstand op nul en gaan!
Ik heb nog steeds de indruk dat russel me niet helemaal begrijpt maar dat kan ook aan mij liggen. Je kent namelijk niet alle ins en outs.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:05

Heb jij je eigen eisen nog wel eens nagelezen?

Zwelgje schreef:
* het paard blijft staan op de pensionstal waar ik hem wil hebben (bij mijn instructrice), hij gaat niet mee verhuizen in ieder geval;
* je neemt, indien mogelijk, elke week les;
* het is de bedoeling om het paard deze zomer wederom uit te brengen in de B dressuur door een nieuwe amazone;
* er mogen geen andere mensen op rijden zonder mijn medeweten om.
Dit waren ongeveer wel de voorwaarden.

Sorry, maar als ik dit zo eens lees, en de rest van het topic ook lees, dan voldoet zij toch prima aan jou eisen?
Alleen, jij wil dat het paard M1 blijft lopen met jou, maar ondertussen * het is de bedoeling om het paard deze zomer wederom uit te brengen in de B dressuur door een nieuwe amazone;
Dat rijmt toch niet helemaal met elkaar.
Als zij hem in de B dressuur nog moet starten, zal zij samen met het paard nog moeten groeien naar het niveau wat jij met je paard hebt. Dat gaat niet zomaar met 3 maanden.
Het enige probleem hier, is dat zij niet goed luistert naar de instructrice. Waarschijnlijk komt dat, zoals eerder hier gezegd, doordat ze niet alles begrijpt maar dit niet zo snel zegt.
Ga eens rustig met haar praten en vraag ook eens wat zij ervan vind hoe het nu gaat, en of zij vind dat ze al veel vooruit is gegaan. Op die manier neem je waarschijnlijk veel ergenissen weg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:57

Dit is een uitleg waar ik wat mee kan.

Om de sfeer in je topic niet te verpesten en er steeds op in te gaan, denk ik dat je best wel goed kan zeggen wat je wilt.

Het zou naar zijn als dat meisje op bokt meeleest of zelfs bokker is, zonder dat je dat weet.

Je kunt haar duidelijk maken dat met het oog op de gezondheid van je paard ze net nog niet zo rijdt, waardoor ze jouw hulp is. Vraag haar hoe het komt dat je het idee hebt en kunt zien aan haar rijden dat ze niet luistert.

Maak een video van de les en kijk die samen met haar. Laat haar er eentje zien van een goede proef of een les van je zelf en bespreek de verschillen. Vraag haar of ze denkt dit niveau snel te kunnen bijspijkeren omdat het kwartje is gevallen. Zo niet, dan zeg je haar meteen dat je een ander gaat zoeken. Ze mag blijven totdat je een ander hebt, of misschien wil ze meteen stoppen. Aan jouw de keuze.

Voila, alle misverstanden in een notendop, nu zijn jullie gesprekspartners geworden waarbij allebei een keuze hebben. Alleen jij maakt de uiteindelijke beslissing.

Het is een dier en geen fiets, we zijn er zuinig op......

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:04

Als je het paard zelf nog wil blijven starten in de M1 en als de rijstijl van de bijrijder verhindert dat de training/wedstrijden makkelijk gaat, zal je daar zelf je conclussie uit moeten trekken.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:22

Het zal wel aan mij liggen maar die bijrijder zou er toch gewoon in de B mee mogen starten..

Als je paard goed verzorgt is en niet de kreukels in gereden wordt waarom moet het paard dan persé op M niveau blijven lopen als het al een blessure heeft.
Misschien als je echt besluit het paard fulltime te verleasen dat je moet accepteren dat die nieuwe berijden op haar manier van het paard kan leren.

Dat paard vind het vast niet erg als het voor die meid een leuke B proef moet kunnen neerzeten en dan weer langzaam opbouwen.
In mijn ogen denk je vrij veel vanuit jezelf en wat jij wil dat het paard moet kunnen en op wat voor niveau het moet lopen.

Als jij een betrouwbare vriendelijke ruiter heeft die keurig betaalt en haar afspraken nakomt kan je je handjes dichtknijpen. Hier zoek je je blauw naar zoiemand die met leifde en plezier je paard rijd.
Als een recreatiepaard of een B paard je te min is kan je misschien wel niemand vinden die hem in jou ogen goed genoeg rijd.

Maar denk dan gewoon aan het paard. Als ze het paard niet in de weg zit en een nette basis kan of wil leren rijden dan zou ik niet te hard mopperen.
Ik zou naar het welzijn van het paard kijken en niet perse zo naar het africhtingsniveau. Hij kan toch niet hoger in de sport dus wat is nou precies het probleem??