Fjordenkeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mobick

Fjordenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 08:47

Hallo,

Ik heb wat informatie nodig en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn vriendin is vorige maand overleden en ze had een van haar Fjordenveulens al ingeschreven voor een keuring. Haar vader heeft mij gevraagd om deze toch te laten doen.
Nu heb ik geen verstand van Fjorden en keuringen.
Kan iemand mij helpen hiermee?
Ik heb vragen als:

* Hoe moet moeder en zoon getoilleteerd worden?
* Waar op te letten?
* Wat is verstandig qua castratie?
* We hebben DNA zakjes gekregen en een chipspuit, moet deze op de keuring worden in gebracht of moeten we van te voren een DA laten komen.

Ik hoor graag van jullie

ikkemetwikke

Re: Fjordenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:54

ga even naar www.fjordenwereld.nl
daar kunnenze je heel goed helpen met dit soort vragen!!
en nog een gezellig forum ook!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:11

* Hoe moet moeder en zoon getoilleteerd worden?--> Beiden behoren schoon te zijn, overtollig haar (baard ed) netjes bijgewerkt. Manen in een nette en natuurlijke boog geknipt --> www.janinebalk.nl onder toiletteren staat het uitgelegd! Bezoek desnoods een keer een Knip & Voorbrengdag (23 april houden wij er op Stal Suder Hiddinghe in Tuk weer een, meer info op fjordenwereld.nl)

* Waar op te letten?
--> Het stamboek ziet graag gevulde fjorden (uiteraard niet zo dik dat ze zichzelf in de weg zitten, maar stevig), daarnaast gaan ze voor ruime gangen, goed beenwerk en liefst goed alert. Maar voor de keuring krijg je als het goed is ook een keuringsboekje, waar ook in vermeld wordt hoe men graag een fjord voorgebracht ziet worden. Lees dat gewoon een keer goed door en oefen wat.

* Wat is verstandig qua castratie?

--> Het is maar wat je zelf wil...icm keuringen is het niet toegstaan een hengstenveulen van een jaar of ouder op een 'gewone' keuring voor te brengen, hiervoor zijn speciale hengstenkeuringen, maar deze zijn alleen nuttig indien je voor een dekhengst gaat (en dan nog 9 vd 10 worden afgekeurd, dekhengsten kun je ook pas beste op 3jr leeftijd voorbrengen). Verder periode van castreren werd ons aangeraden vanaf maart ongeveer te doen, zodat ze lekker op het land konden verblijven.

* We hebben DNA zakjes gekregen en een chipspuit, moet deze op de keuring worden in gebracht of moeten we van te voren een DA laten komen.--> Op de keuring wordt bij alle veulens DNA afgenomen (plukje haar uitgetrokken) en indien men wil kunnen ze hun veulen laten chippen. Maar aangezien jij het thuis gekregen hebt, weet ik niet wat de bedoeling is. Voor het chippen zou ik persoonlijk de DA even vragen, DNA zou opzich zelf gedaan kunnen worden. Maarja...als je keuring gaat lopen, kunnen ze het ook daar doen!

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 12:34

Kijk hier heb ik wat aan! Bedankt voor jullie reacties, mag ik jullie pben indien ik ergens niet uitkom?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:02

ff off topic,maar ik vind je onderschrift echt geweldig leuk!!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:18

Altijd Mobick!!!...en blijf je nog steeds aanraden ook even een kijkje te nemen op fjordenwereld.nl!!