nieuwe stallen, wat heb ik nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein

nieuwe stallen, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 00:11

Het begint er nu heel erg op te lijken dat ik binnen 4 maanden ga verhuizen (huis is al verkocht), ailin komt dan bij huis te staan en ik ben me nu aan t orienteren op wat we allemaal nodig hebben. Het huis waar we nu naar kijken heeft 2 hectare grond en er staat al een schuur waar ooit kleinvee heeft gestaan.
Wat ik graag zo willen is stallen voor 4 tot 6 paarden, een was plaats, een buitenbak (verlichting heb ik waarschijnlijk al iemand voor Doei! ) en een goede weideomheining.
Heeft iemand sites of tips, hoe ik dit t goedkoopst kan regelen, wat handig is, wat absoluut niet.

waarschijnlijk zijn er al eindeloos veel topics over maar de zoekfunctie werkt niet en ik zit niet op een plek waar ik regelmatig toegang heb op internet.

Ruud_O

Re: nieuwe stallen, wat heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:25

Wat je ook doet, denk er bij na dat je het zo handig en praktisch mogelijk inricht.
Zaken die je vaak moet doen (stallen mesten bijvoorbeeld) moeten gewoonweg efficient kunnen worden uitgevoerd.
Bijvoorbeeld het gebruik van rubbertegels (Grovaflex) in combinatie met een betonnenvloer onder afschot. Uiteraard hoort hierbij ook een goede afwatering.
Verder hebben wij in de stalwanden gekozen voor kunststof planken ipv hout. Dit rot nooit en te nimmer en is beresterk. (onze stalwanden zijn van Raco in Nederweert). Alleen de onderkant is dicht. De bovenzijde is voorzien van spijlen, zodat de paarden elkaar gewoon kunnen zien. De deuren zijn uitgerust met luiken, altijd gezellig op stal als die koppies naar buiten steken.

Voer vlak bij de stallen opslaan in voerkisten of stevige kunststof vaten, zodat muizen en ongedierte er niet bij kunnen.
In de stallen hebben we gegalvaniseerde voerbakken, met een afwaterplug erin, zodat je ze ook gewoon kunt schoonmaken zonder van de muur te hoeven halen.

De stalwanden zijn deels van beton en deels van betonmultiplex. Deze laatste is heel sterk en ook met een hogedruk reiniger schoon te maken. Alle randen waar de paarden bij kunnen zijn met metalenstrips afgeschermd, denk daarbij ook weer aan het afwerken van scherpe randen.

En uiteraard met de stal goed geventileerd zijn. Wij hebben een pannendak zonder verdere isolatie. Hierdoor kan lucht gewoon tussen de pannen door en ruikt het in de stal nooit naar ammoniak.
Een grote schuifdeur aan de buitenkant is altijd makkelijker dan een scharnierdeur.

Ga verder overal eens kijken en doe op die manier ideeën op.

Voor weide omheining kun je het beste dik koord gebruiken. Lint staat wel leuk, maar kun je vaak ieder jaar vervangen omdat het gaat uitlubberen onder invloed van zon en wind. Wijzelf hebben 6 tot 8 mm wit koord, paarden zien het goed en respecteren het.
Het beste is eigenlijk frans prikkeldraad. Dat breekt zodra je het aanraakt Haha!

Verlichting van de bak, vooral even kijken wat het bestemmingsplan zegt. Hier in Epe is een hetze ontstaan tegen rijbakken pas dus op.
Maar voor verlichting zou je ook kunnen kijken bij Rijkswaterstaat. Vaak hebben die oude lantaarnpalen. Deze geven heel goed licht en verbruiken veel minderstroom dan de 500watt bouwspots.

Tja hier moet je het maar even mee doen.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 09:42

Je kunt wel lint gebruiken maar dan moet je goed lint gebruiken bijv. van Veevoedersbedrijf Langwerden uit Hengelo GLD t is wat verder weg maar wij doen er al erg lang mee en het is nog steeds goed. Ze hebben daar ook een erg goed schrikdraad apparaat. Je kan er zelfs oflifanten mee binnen de omheining houden. En daarvan is het voordeel dat je paarden er maar 1 keer aan zitten en dat het gras wat tegen het lint zit wegbrand dus je hebt ook geen problemen met dat het apparaat het niet doet. Het mooist is natuulijk een houten hek maar het is ook mooi duur poeh! Die mensen zullen haast slapend rijk worden.

Het is ook handig om eens een Agradi boek aan te vragen. Daarin kun je alles voor om het huis bestellen en natuurlijk voor je paardjes. kijk maar eens op www.agradi.nl en het mooiste is nog dat ze het ook thuis bezorgen dus niks geen gesjouw en in de auto want dat past vaak ook nog niet eens.

Stallen vind ik altijd kun je nog het best laten bouwen door een goed stalbouw bedrijf. Vooral als je van plan bent om er wat grotere en dus sterkere paarden in te zetten. Wij hebben tuis ook 2 stallen van weideafrasterings hout gemaakt dat geeft zo'n kerststal effect heel gezellig maar er staan dan ook 2 brave pony's in die goed met elkaar kunnen opschieten want gedonder in zoiets kun je dus echt niet hebben. Oh en zorgen dat je de staldeur tot onderaan gesloten kunt doen want als je paard op wat voor een manier dan ook met een been tussen de deur en het randje van de stal stapt kan hij zn been breken. Voor afvoer heb ik geen tips daar heb ik niet zo'n verstand van in de stal.

Voor de wasplaats: Neem zo'n mengkraan die je ook op de douch/bad hebt is heel fijn. en het lijkt me het beste dat je daar beton kunt (laten) storten dan loopt het water makkelijker weg en je kunt het beter schuin laten lopen naar het putje zonder dat je per ongeluk een opstaand randje hebt van een tegel die omhoog is gekomen.

Vloer is trouwens heel belangrijk!!! Als je een paard met ijzers hebt kan het zijn dat je op sommige tegels je paard zo vooruit kunt duwen zo glad kunnen ze zijn. Dus als je paard schrikt ligt die zo op zn kont of heeft die een spier verrekt.

Probeer van af het begin niks met uitstekende spijkers of schroeven te doen later alles eruithalen is zo'n rotklus!

Een waterbak voor in de weilanden. Wij hebben gewoon zo'n badkuip weet je wel. Mijn vader had weer een goed idee: Maak er een bak omheen met een lamp erin die goed weel warmte geeft zo bevriest in de winter het water minder snel. (en het helpt echt!!!) Je kan dan moeilijk de bak omkiepen om het vieze water eruit te laten lopen maar dan moet je dat met de bezem eruit vegen maar dat is wel ff oefenen hoor!

Voor een bak heb ik eigelijk geen tips we rijden zelf gewoon in de wei. Ik heb er al wel over zitten denken maar het is gewoon duur.

Voerbakken ik zal een hoekbak nemen ik stoot me altijd aan die bakken die midden in de stal ergens hangen dus je paard ook en het neemt minder ruimte in. Hangbakken die je ook weer weg kan halen zijn ook fijn alleen moet je altijd bij je paard blijven tot ze het op hebben want als de bak op de grond valt en je paard gaat in 1 van die punten staan heb je een probleem.

De onderhoud van de weilanden dat is een ramp als je het niet bijhoud zeg! Oh verdeel alles in wat kleindere stukken zodat de paarden altijd een schoon stuk hebben das ook weer goed tegen wormen. Mollen meteen bestrijden met de ouder wetse mollenklemmen en de paarden dan maar even in een ander gedeelte. Gras dat snel te lang groeit omdat er te weinig paarden zijn die het opeten ja dan kun je het beste van iemand vragen of je de schapen even mag lenen die eten alles tot de grond toe af.

Een (soort) trekkertje zou ook handig zijn voor het weide onderhoud: beetje gelijk slepen ja en ook in de bak want een bak harken dat is me een werk! Moet je maar eens in de omgeving een boer vragen naar een boek voor 2e hands trekkers en andere apparaten daar vind je vast wat in.

stalbedekking is ook zo'n ramp zie maar eens goedkoop spul te vinden dat fijn is uit te mesten (niet te zwaar) en lang mee gaat. Nou ik heb de oplossing: gewoon uiderwets stro en dat hakselen met de grasmaaier door de stal. het is wel stoffig maar dan kun je een ventilator in de stal plaatsen als die er niet meer zit (volgens mij zit dat wel in de meeste kleinvee stallen) aan de ene kant de ventilater en daan de andere kant de deur open en dan weg met dat stof.

Tralies voor de ramen maar dat is natuurlijk logisch.

In de wei is het voor de paarden ook fijn als ze in de zomer onder een boom in de schaduw kunnen staan lekker koel. Als er geen boom staat en je wil er een planten ofzo: NEEM GEEN EIKENBOOM!!!!!! daar komen nl horzels op af en ze zeggen dat eikels giftig zijn. (maar mijn pony eet ze alsof het brokken zijn en ze is zo gezond als een vis in de herfst)

En ja brokken in tonnen doen of voerkisten.

Dekens dat is een ramp leg je ze ergens keurig opgevouwen neer kruipen er muizen in koop je zo'n prachtig deken rek ben je veel geld kwijt. Ga eens op zoek naar een kapotte diepvries daar kun je ook de brokken in doen.

Eigen hooi is ook altijd fijn! Kost minder en je weet zeker of het goed is voor advies kun je een loonbedrijf bellen die weten er alles van en kunnen je veel tips geven. Als je niet weet wanneer je het gras los moet maaien moet je eens kijken wanneer je ziet dat veel boeren aan het maaien zijn die hebben het nl meestal wel goed. EN op de dag dat je het hooi in balen wil doen bel dan vast 'smorgens want meestal wil iedereen het op die dag en kom je pas tegen een uur of 11 's avonds aan de beurt als je 's middags belt en tegen die tijd is je hooi al weer vochtig.

Stro kun je het beste bij een loonbedrijf bestellen die zijn meestal het goedkoopst. Maar je krijgt ze wel in grote balen meestal!!

Hooi en stro zal ik opslaan in een apart gebouw als dat mogelijk is ivm al het stof enz o.

Kijk vooral bij alle aanschaf in verschillende boeken wat het goedkoopst is een tip is echt www.agradi.nl

succes en als me iets te binnen schiet zal ik het ff laten weten.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 20:10

dankjullie wel! lekker uitgebreide info.
Zit nu in Nieuw Zeeland dus t is erg moeilijk om zelf dingen op te zoeken. Moet alles aan mn ouders overlaten. Als ik thuis kom heb ik nog een maand voordat we erin kunnen maar het is wle handig om alvast dingen op een rijtje te hebben

(ik hoop natuurlijk op meer reactie's)
heeft iemand ook sites waar ik prijslijsten op aankan vragen?

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 21:54

www.schuurman-ho.nl kun je omheining bestellen voor bijv. bak is heel goed spul wat we zelf ook om een gedeelte van de wei hebben!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:58

Ook wij hebben eindelijk een huis gekocht waar de paarden aan huis komen te staan, dus dit is voor mij ook een interessant topic Lachen .

Het huis wat wij hebben gekocht, heeft al een stal met 9 grote boxen. Het geheel staat al een tijdje leeg, maar de verkoopster verzekerde mij, dat er in al die jaren dat er paarden in stonden, in de winter nog nooit een drinkbak was bevroren.
Ik ben best bereid om dit uit te testen, maar de eerst-beste-dag dat er toch een bak bevriesd, komen er iig verwarmde drinkbakken Ja ! (ik ben het nl. kots-beu om iedere dag met rond de 200 liter water te moeten slepen Lips are sealed !)
Ook laten wij een geul naar de wei/paddock graven, waarin we een waterleiding verleggen, zodat ik ook daar naartoe niet meer met water hoef te zeulen.

Als het mogelijk is, kan ik je aanraden om naar de Equitana in Essen te gaan. (eind Feb-begin Mrt.) Een groot voordeel is, dat er op zo´n grote beurs ook heel veel bedrijven zijn, die verschillende systemen hekwerk aanbieden, verschillende mogelijkheden voor binnen-/buitenbakken, drinksystemen enz. enz.
Je kan dan veel verschillende informatie krijgen en prijzen vergelijken. Als je met konkrete maten komt, kan je vaak ter plekke een offerte krijgen en anders heb je het binnen een week in huis.
Ook hebben ze vaak gunstige aanbiedingen, wat natuurlijk niet verkeerd is, vooral als je toch al weet wat je graag wilt hebben Knipoog .

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 01:56

Ik wil wel naar de equitana, maar zit een beetje uit de richting op dit moment en kom pas op 30 maart terug...
anders was het idd ideaal geweest. misschien dat ik een vriendinnetje zo gek kan krijgen om wat foldertjes voor mij mee te slepen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 07:05

Marjo, ik ga ook naar de Equitana voor foldermateriaal e.d. dus ik wil alles wel in 2-voud meenemen Knipoog