Hoe moet je die gpg beugels instellen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Hoe moet je die gpg beugels instellen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 21:04

Hey,

Ik heb nou die gpg beugels maar ik weet niet hoe je ze moet instellen. Ja het staat op de doos, maar de uitleg is bestemd voor het "oude" model en dus niet voor het nieuwe. Je meot ze ook controleren of was dit alleen bij die oude? Ik zou ze graag nog wat meer laten veren omdat het toch nog wel belastend is voor mijn knieen. Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen aan deze informatie!

Alvast bedankt groetjes nancy

Fredt

Re: Hoe moet je die gpg beugels instellen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:03

Ik heb ze gister ook gekocht, en bij mij zaten ook het nieuwe model in een oude doos. Dus aan die omschrijving heb je ook nix .
Wat ze mij vertelde in de winkel, is dat je gewoon aan het bovenste stukje moet draaien. Er is een draai baar stuk aan de boven kant.
Mij is verteld dat je daaar aan moet draaien om het te verstellen.
Dus je zou ze aan je zadel moet hangen, en dan beetje moeten kijken welke stand het prettigst is denk ik .

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:19

Volgens mij moet je aan de onderkant het zwarte dopje eraf halen. Daaronder zit een borgmoer (een moer die zichzelf niet los kan draaien) die je strakker en losser kan draaien. Een geschikte sleutel vinden is misschien wel lastig aangezien de moer er ín zit.
Wanneer je te veel heen en weer hebt moeten draaien zou ik er een andere moer in doen aangezien de borg van de moer dan mogelijk niet meer werkt.
Door diezelfde borg is het dus niet mogelijk om vanaf de bovenkant de vering in te stellen.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:27

ik heb hetzelfde probleem , nieuw model in oude doos! maar welke kant moet je opdraaien aan de bovenkant Verward

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:09

Inca schreef:
Volgens mij moet je aan de onderkant het zwarte dopje eraf halen. Daaronder zit een borgmoer (een moer die zichzelf niet los kan draaien) die je strakker en losser kan draaien. Een geschikte sleutel vinden is misschien wel lastig aangezien de moer er ín zit.
Wanneer je te veel heen en weer hebt moeten draaien zou ik er een andere moer in doen aangezien de borg van de moer dan mogelijk niet meer werkt.
Door diezelfde borg is het dus niet mogelijk om vanaf de bovenkant de vering in te stellen.

Weet je dit zeker ? Want ik ben bang dat ik ze anders sloop. Toch wel zonde voor zoveel geld !

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:40

Fredt schreef:
Inca schreef:

Weet je dit zeker ? Want ik ben bang dat ik ze anders sloop. Toch wel zonde voor zoveel geld !

Uhhm ... ik denk dat ik dat niet probeer , mijn ‘zwarte dop’ zit nogal ernstig vast en ik heb echt het gevoel dat het strax helemaal kapot is Tong uitsteken ...dus nee niet voor mij !

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:27

Ik denk dat het toch het handigste is om even naar de ruiterzaak te bellen. Daar zullen ze het toch wel moeten weten Verward

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:33

De enige oplossing is toch écht het zwarte dopje verwijderen. Ik heb laatst de veer moeten vervangen omdat deze gebroken was.
Inderdaad zit het dopje heel strak bevestigd, maar alleen door die te verwijderen kun je de veer stellen. Ja, het dopje beschadigt dan ietwat, maar dat zie je niet als ie er weer op zit hoor!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:45

Dus zover ik nu begrijp;

Moet je het zwarte dopje eraf halen. En dan zit daar een soort van schoef die je kan verstellen ?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:57

Fredt schreef:
Dus zover ik nu begrijp;

Moet je het zwarte dopje eraf halen. En dan zit daar een soort van schoef die je kan verstellen ?

Ja

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:00

Je moet idd de zwarte dop eraf haen. Zit heeeeel strak en kan wat beschadigen. Da´s eigenlijk het enige nadeel van die beuels.

grt Barbara

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:12

Goed 3 mensen die het bevestigen Haha!

Nog 1 vraag voordat ik die dop eraf ga slopen.. Dat verstellen kan gewoon met een sleutel (goede maat ) ?
En de zwarte dop met een tang eraf halen ofzo ?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:59

Fredt schreef:
Goed 3 mensen die het bevestigen Haha!

Nog 1 vraag voordat ik die dop eraf ga slopen.. Dat verstellen kan gewoon met een sleutel (goede maat ) ?
En de zwarte dop met een tang eraf halen ofzo ?

Met een tangetje of een schroevedraaier lukt het wel met enig geduld.
Het verstellen kan idd met een sleutel.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:10

Wij hadden vorig jaar dus het zelfde probleem. Zijn ermee naar de winkel terug gegaan, omdat na 1 keer proberen die zwarte dop al erg beschadigde.
Daar hebben ze met een nijptang die dop er af gehaald, is nu dus evengoed beschadigd, maar daar kom je niet onderuit. Was wel een nijptang met lange "armen" (hoe heten die dingen?) anders kom je niet om de beugelzooltjes heen.
Ik geloof dat je een dopsleutel maat 17 nodig hebt om 'm te verstellen. Daarna die zwarte dop er weer op duwen.
Vind het trouwens een goedkoop uitziend doppie voor zulke dure beugels. Je moet ze er toch af en toe af halen om het binnenwerk te "smeren", en iedere keer beschadigen ze dus meer.
Verder zijn ze een aanrader, die beugels, veel minder last van zere knieën.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:06

Je moet inderdaad die zwarte dop eraf halen, verder is dan de procedure hetzelfde als op de 'oude' doos wordt vermeld, alleen moet je de plaatjes op zijn kop denken.

Je moet de veer ongeveer zo strak zetten, dat hij 1 cm uitveert tijdens het lichtrijden, maar als je lossen of strakker fijner vindt mag dat natuurlijk ook.
Pas op dat er geen zand in het mechanisme komt!

Het heeft geen zin om aan de bovenkant (ophangbeugeltje) te draaien, dat is alleen maar bedoeld om de beugel recht te laten hangen, zonder dat de beugelriemen meedraaien.

Alle onderdelen (ook de afdekdop) zijn via de ruitersportzaak los bij te bestellen!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:23

Ben ik nou die scheitert dat mn beugels kapot gaan Vork

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:20

Soraya92 schreef:
Ben ik nou die scheitert dat mn beugels kapot gaan Vork

Nee hoor. Ik had dat ook.
Na een hele hoop heen en weer ge-pbt te hebben met Fabienne heb ik de stap gewaagd. En het is helemaal goed gekomen.

Je moet wel wat voor je beugels over hebben hoor. Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:30

hier ook nog een vraag, als je licht bent, neem ik aan dat je ervoor moet zorgen dat hij losser
komt?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:07

Topic uit 2005