hoe leer je iemand dat "gevoel"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

hoe leer je iemand dat "gevoel"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:16

Mijn nichtje komt vaak op mijn shetje rijden. Natuurlijk eerst even poetsen, rossen, knuffelen. Maar ondanks dat ik haar echt les geef en ook als ze er niet op zit voortdurend aanwijzingen geef je kan iemand het paarden"gevoel" niet leren.

Ik bedoel dus dat ze steeds van "heej" , "doe niet" zit te zeggen tijdens het poetsen. Je hebt gewoon een bepaald gevoel nodig om met paarden om te gaan. Ook bijv als ze in de stal staan en er moet eentje uit. Ik denk : "geen gemiep, gewoon meekomen en ze draait makkelijk voor de wateremmer langs". Maar mijn nichtje weet gewoon niet hoe ze zoiets aan moet pakken. Ook als ze "om" moet, ik heb haar al zo vaak uitegelegd hoe je dat moet doen maar het lukt gewoon niet.

Ik denk dat het ook komt omdat ze nogal eigenwijs is. Ze legt de schuld altijd bij de pony. Ik wordt wel eens een beetje boos of ik vraag aan haar: "waarom wordt je nou boos?" "ze is irritant!!!". Terwijl het gewoon helemaal niet zo is.

Oke, ze kan nog genoeg leren. Ze is tenslotte nog maar elf (al voelt ze zichzelf wat ouder Nagelbijten / Gniffelen (maar dat terzake Tong uitsteken). Maar ik heb toch het idee dat zij dat "paardengevoel" niet heeft. Je kan veel aan iemand leren maar het gaat in dit geval om van die kleine dingetjes die zo'n groot verschil maken. 'k hoop dat ik het een beetje uit heb kunnen leggen Bloos.

Mijn vraag dus, wie er tips heeft om haar wat beter met ze om te leren gaan? Zou het helpen als ze vaker komt? (meer dan 1 keer in de week).

(dit is niet om mijn nichtje af te kraken hoor Clown maar ik vind het soms gewoon zo jammer dat het allemaal niet zo makkelijk gaat)

Fielychi

Re: hoe leer je iemand dat "gevoel"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:32

Ik zou zeker zeggen: vaker langs laten komen!
Oefenen kan nooit kwaad.

Daarnaast denk ik dan dat je wel iets strenger dan mag zijn. Als ze zegt: ze is irritant, dan zeg jij: neej, jij bent irritant voor haar, omdat....? Daarom doet ze het niet/fout/half.
Iedere x weer uitleggen en zorgen dat ze naar je luistert!
Dingen herhalen, herhalen, herhalen, oefenen, oefenen, oefenen!
En veel dingen doen, longeerlijn, buitenrijden, gymen, erop, eraf springen, zonder handen/teugels, zonder beugels.

Kan eigenlijk weinig anders bedenken dan te oefenen, oefenen, oefenen! En misschien is het gewoon geen paardenmeisje... dan haakt ze vanzelf af...

Groetjes en succes! Haha!

Fredt

Re: hoe leer je iemand dat "gevoel"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:07

Ik denk dat iedereen wel een beetje zo is in het begin!
MIsschien was je zelf ook zo, maar weet je dat nu niet meer.

Het beste is gewoon dat ze er veel komt, veel met pony's omgaat. Het "gevoel" moet toch op een gegeven moment vanzelf komen. Dat kan je niet aanleren!