Shets moeten geschoren worden, dus welke dikte winterdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astridvh

Shets moeten geschoren worden, dus welke dikte winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 19:33

Vandaag is er geconstateerd dat mijn verzorgshetlanders luis hebben en dat betekent dat ze helemaal kaal geschoren moeten worden.

Nu ben ik dus alvast ter voorbereiding op naar winterdekens voor ze, maar nu vraag ik me dus wat dus warm genoeg is voor deze tijd van het jaar en vooral in de kleine maatjes die mijn verzorgponies nodig hebben (onderlengte 105 en 125 cm) is het erg moeilijk zoeken.

Nu heb ik 2 winterdekens voor ze gevonden van 340 grams, het is vrij warm maar zou dit te warm zijn voor deze tijd van het jaar tot aan de het voorjaar wanneer de dekens weer af gaan?

Ze staan het gehele jaar buiten en op dit moment hebben ze bij slecht weer een regendeken om. Als het droog is zoals nu hebben ze niks om.

M_aaike

Re: Shets moeten geschoren worden, dus welke dikte winterdek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:37

tja..mijn shet is ook geschoren maar die staat maar 2 uur per dag met mooi weer buiten. ze staat op dit moment met een 360 grams deken op. ze zweet niet en ze voelt ook niet koud aan .

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:43

Onze shet had vorig jaar ook luizen, maar hij hoefde niet geschoren te worden!

Wij moesten hem van de dierenarts een paar keer (om de zoveel dagen) wassen met een anti-luizen middel voor honden. En het heeft gewerkt! Na 3 x wassen waren ze verdwenen!

Misschien kun je dat eerst proberen? Als het bij jouw pony's helpt, ben je goedkopen uit dan als je dekens moet kopen!

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 22:49

Ze worden ook nog wel gewassen. Ik hoop dat het werkt maar ze hebben zo'n dikke vacht dat ik bang ben dat je het er niet helemaal weg mee zult krijgen. Ik hoop er natuurlijk wel op.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 09:06

Mijn paard is ook geschoren en die heeft 2 dekens om.

Hij staat nu tijdelijk met een 3e deken(fleece) omdat hij van een binnen naar een openstal is gegaan.

Als de vorst aan het einde van de week weer voorbij is gaat de fleece eronder vandaan.

Ik zou ze 2 dekens opdoen en als de temperatuur weer hoger wordt zou ik er 1 onder vandaan halen als ze klam of erg warm aanvoelen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:07

Brrr als ik het woord luis hoor begin ik weer te bibberen, mijn pony heeft vorig jaar last gehad van luis en ik heb allerlei middels geprobeerd. Zelfs de DA was op het laatst ten einde raad!
Ik heb hem ook kaal geschoren, maar dit was in juni, dus niet zo koud, hij kon zo met zn blote kont de wei in.
Ik heb voor hem voor de winter een 350 grams regendek, maar die is er meer voor als het weer gebeurt of als hij ziek wordt b.v, dan dat ik 'm echt volop gebruik nu.
Mijn dek komt uit zweden, dus niet echt naast de deur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:17

Ik zou eerst proberen of het met wassen weg te krijgen is. Zijn je shetjes dag en nacht buiten? Dan denk ik dat een 340 grams aan de krappe kant gaat zijn. Zijn de dekens waterdicht? Als ze binnen staan kunnen ze er nog een onderdeken onder hebben, maar dat zou ik niet doen als ze 24h per dag buiten staan. Stel dat de onderdeken nat wordt, dan zijn ze in no-time ziek.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:22

Dennis had een 370 grams op(toen hij vorig jaar januari geschoren werd). Daar stond hij hele dagen mee buiten.

Ik denk wel dat je (zeker als ze dag en nacht buiten staan) rond die 300 gram moet gaan zitten. Wel met een reserve deken voorals die ene nat regend!

Je kan dan wel weer redelijk flot weer vacht laten kweken door met mooi weer ff een uurtje zonder te zetten. Ik heb ook een pony lopen die geschoren was(komt bij iemand anders vandaan), maar die loopt nu ook 24/7 zonder buiten(net als mijn andere pony's).

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 11:37

De shetjes staan allebei 24/7 buiten maakt niet uit wat voor weer het is.
Ze kunnen een beetje shuilen onder een afdakje maar dat beschermt niet echt tegen de wind.
De dekens die ik heb gevonden zijn waterdicht.
Voor de kleinste shet, Marengo heb ik ook een zweetdeken die ik er eventueel nog onder kan doen maar voor de andere shet, Therresa heb ik dat niet omdat ze nog maar een jaarling of intussen nu bijna een twenter is en dat gewoon niet nodig heeft.

Als het echt te koud voor ze gaat worden dan kunnen ze wel op stal in een buitenbox.