Paard tikt regelmatig voorhoeven aan.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diegomarije

Paard tikt regelmatig voorhoeven aan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 18:15

Jaja, hij heeft weer wat nieuws......In twee weken tijd kapotte "hoefballen" en een afgetrapt ijzer. Dit is beide waarschijnlijk gebeurd in een mulle buitenbak terwijl hij losstond, maakt een rare sprong en tikt met zijn achterhoeven de achterkant van zijn voorhoeven aan.
Tijdens het rijden gebeurt het ook steeds vaker dat ik het hoor. Waarschijnlijk wordt hij achter wat sneller en ruimer en is hij voor net even te langzaam. Dit moet vanzelf beter worden maar toch, wat doe je er aan...Springschoenen heeft hij nu al om, maar toch krijgt hij er een ijzer af, iemand toevallig tips? Ben bang dat ik anders elke dag de hoefsmid op het pad heb......(en een kreupel paard)

Barco

Re: Paard tikt regelmatig voorhoeven aan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:20

Als hij het doet met rijden zou ik denken dat hij teveel op de voorhand loopt. Dus meer van achteren naar voren rijden.
Als hij los loopt zou ik hem met springschoenen los gooien.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:23

Springschoenen aan doen

diegomarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 19:28

diegomarije schreef:
Springschoenen heeft hij nu al om, maar toch krijgt hij er een ijzer af

Leuke tips, maar die heeft hij al om Haha! En ook dan krijgt hij het voor elkaar, knap paard he? Ach gut

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:57

Mijn paard doet het omdat hij zijn achterbeen niet genoeg buigt. Misschien kan dat bij jouw paard ook het geval zijn. We oefenen nu om z'n achterbeen wat actiever te krijgen. En tot die tijd springschoenen.
Die beschermers van kavalkade is misschien wel een oplosing voor jouw als springschoenen niet werken.

diegomarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:13

Welke beschermers zijn dat van Kavalkade? Ik heb nu springschoenen van kieffer, tijdens het rijden gaat het met die schoenen wel beter, los in de buitenbak is vooral het probleem.
Ik heb het idee dat het bij mijn paard tijdens het rijden komt omdat hij meer vanuit achteren gaat lopen en daardoor ruimer en sneller in het achterbeen wordt. Voor is hij nog wat langzaam en onvoldoende ontwikkeld om dit volledig op te vangen, dat zal met training vanzelf beter worden. En in de buitenbak loopt hij gewoon gek te doen, niet losgooien is geen optie (hij moet toch ook af en toe even zijn benen kunnen strekken, buiten het werk om) dus daar zal ik toch wat op moeten verzinnen. Ben wel benieuwd naar die beschermers van kavalkade........

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:21

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:22

bij ons op de manege doen enkele friezen het, het kan ook een weke kootstand zijn dat ik weet valt hier nix aan te doen

diegomarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:27

Weke kootstand heeft hij niet(gelukkig), ik weet wel wat het is, maar moet alleen een oplossing zien te vinden dat ik niet steeds ijzers moet gaan zoeken...
Die beschermers zien er wel goed uit, heb je enig idee wat de kosten hiervan zijn?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:41

Heb even in de divozagids gekeken. Maar ze zijn wel een beetje duur: 96 euro Bloos!

diegomarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 18:24

Ja dat is pittig inderdaad Lips are sealed

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 21:57

Je kunt ook aan de smid vragen of ie het achterijzer wat meer naar achter wil leggen dit kan ook helpen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:19

Ik heb met mijn paard hetzelfde, Prisca is ook nog teveel op de voorhand en tikt daarom ook vaak (wordt wel al veel minder) Ik heb op aanraden van mijn instructice gevraagd aan mijn hoefsmid of hij haar voor "rond" wil beslaan en achter inderdaad wat naar achteren. Het scheelt al een stuk. verder springschoenen aan en oefenen dat ze meer achterhand gaat gebruiken en sneller wordt met haar voorbenen. Dat laatste duurt alleen wel even...

diegomarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 13:48

Het gaat gelukkig al wat beter, tijdens het rijden hoor ik het steeds minder en de springschoenen helpen goed. Alleen in de buitenbak blijft een probleem, daar loopt hij regelmatig even gek te doen en door het mulle zand gaat dat niet altijd goed. Ik hoop dat dat straks wat beter wordt als de bak minder zwaar is....

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:20

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:24

wat ook wel wil helpen is achter zwaardere ijzers dan voor.
de voorhoeven bij de toon wat ronder maken zodat zijn voor hoeven vlugger afrollen. Pling