Help, heeft iemand tips om een paard te laten afvallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dakota

Help, heeft iemand tips om een paard te laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 18:07

Ik merkte al dat mijn paard dikker geworden was met het aansingelen, maar gister had ik foto's gemaakt en daarop valt het heel erg op dat
mn paardje te dik is.
Hij krijgt 's ochtends 1 kilo (1 schep) bix en kuilgras, 's middags krijgt hij weer 1 bix en (nat) hooi. Tussendoor krijgt hij peentjes.

Elke dag staat hij ongeveer 45 minuten in de stapmolen. Hij wordt ongeveer 5 keer in de week een uur gereden. De overige dagen wordt hij gelongeerd of losgegooid.

Deze foto is van gister
Afbeelding

Zo was hij in juli van 2003 (toen had ik hem ruim 2 jaar)
Afbeelding

Wat zouden jullie hieraan doen?

LPtjuh

Re: Help, heeft iemand tips om een paard te laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:10

minder energie rijk voer en meer/ zwaarder laten bewegen

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 18:17

zou het helpen als ik het kuilgras in de ochtend vervang voor hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:19

kuilgras idd vervangen door hooi....en toch wat meer (en harder) laten werken....en goed door rijden....

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 18:27

Ja, ik ga het de eigenaar van de stal maar vertellen. Hij had wel al even gekeken maar hij vond hem niet te dik Bloos!
Dan ga ik maar geleidelijk het voer vervangen/verminderen en de beweging langzaam aan opvoeren.

Toch is er sinds ik hem heb (sinds feb 2001) niet veel veranderd in zn voer en beweging. Daarom vind ik het een beetje raar dat hij nu ineens wel dik wordt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:52

Hoe oud is hij? Als hij is uitgegroeid (>6 a 7 jr) dan is het logisch dat hij zijn energie op kan slaan ipv voor groei gebruiken. Het kan ook zijn dat hij minder energie verbruikt omdat hij minder stress heeft door het een of ander. Heeft hij misschien een nieuw buurpaard gekregen. Misschien rij je zelf niet meer zo actief als voorheen. Kortom het energie verbruik is omlaag of de toevoer is verhoogd. Misschien is er sportbrok ipv basisbrok op het menu gekomen? Er zijn zoveel mogelijkheden....

Hooi ipv kuil kan al schelen en daarbij misschien toch iets minder krachtvoer. Het liefst in combinatie met meer bewegen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:07

wandelen heel veel wandelen, dat werkt altijd erg goed (bij mij dan) en minder voer (dat ze niet dikker wordt, maar ook niet vreselijk snel afvalt, precies genoeg dus).

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:59

PeruaansePas schreef:
Hoe oud is hij? Als hij is uitgegroeid (>6 a 7 jr) dan is het logisch dat hij zijn energie op kan slaan ipv voor groei gebruiken. Het kan ook zijn dat hij minder energie verbruikt omdat hij minder stress heeft door het een of ander. Heeft hij misschien een nieuw buurpaard gekregen. Misschien rij je zelf niet meer zo actief als voorheen. Kortom het energie verbruik is omlaag of de toevoer is verhoogd. Misschien is er sportbrok ipv basisbrok op het menu gekomen? Er zijn zoveel mogelijkheden....

Hooi ipv kuil kan al schelen en daarbij misschien toch iets minder krachtvoer. Het liefst in combinatie met meer bewegen.

Dakota is al 19, voordat ik hem kreeg in 2001 was hij wel heel erg dun. Hij stond toen op een paardenkamp en werd daar in de zomer erg intensief gereden.
In 2003 was Dakota eigenlijk goed op gewicht maar nu is hij toch heel erg dik geworden in vergelijking met hoe hij altijd geweest is.

Het vreemde is dat het voer gelijk is gebleven sinds ik hem heb. De beweging is ook niet veel veranderd.
Verder zie ik geen reden voor stress, er is eigenlijk niks veranderd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:02

Tja, als ik het zo zie vind ik Dakota veel te dik voor een tuiger. Maar het gekke is dat zijn dieet niet echt exorbitant is. Of geef je hem tussen door stiekum veel snoepjes. Je kunt hem rustig terug brengen naar 2X een halve kilo, als je maar zorgt dat hij genoeg ruw voer krijgt. De peentjes kun je eventueel ook schrappen, daar zit best veel suiker in.
Staat hij nu overdag in de wei? Deed hij dat op het paarden kamp wel? Tuigers zijn vaak van die energieke baasjes. Ze kunnen zich in de wei heerlijk uitleven. Krijgt hij een gewone basis brok of sportbrok. Dat kan ook nog heel veel uitmaken. Misschien is het ook een goed idee om hem in de uren dat jehem rijd harder te laten werken. Krijg je zelf ook een heel goede conditie van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:17

Ik zou hem in plaats van 45 minuten, iedere dag minimaal 2 uur in de molen laten lopen. Als hij op stro staat zou ik dit vervangen door vlas of mot.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 09:05

mrie schreef:
Tja, als ik het zo zie vind ik Dakota veel te dik voor een tuiger. Maar het gekke is dat zijn dieet niet echt exorbitant is. Of geef je hem tussen door stiekum veel snoepjes. Je kunt hem rustig terug brengen naar 2X een halve kilo, als je maar zorgt dat hij genoeg ruw voer krijgt. De peentjes kun je eventueel ook schrappen, daar zit best veel suiker in.
Staat hij nu overdag in de wei? Deed hij dat op het paarden kamp wel? Tuigers zijn vaak van die energieke baasjes. Ze kunnen zich in de wei heerlijk uitleven. Krijgt hij een gewone basis brok of sportbrok. Dat kan ook nog heel veel uitmaken. Misschien is het ook een goed idee om hem in de uren dat jehem rijd harder te laten werken. Krijg je zelf ook een heel goede conditie van.

Tussendoor geef ik hem eigenlijk geen snoepjes, alleen krijgt hij peentjes. Dit ga ik verminderen.
Hij staat niet in de wei maar op stal. Het klopt wel dat hij zich altijd lekker uitleeft als hij met zn vriendjes losstaat.
Dakota krijgt gewone brok.
Hij is ook helemaal niet gehaast met eten, vaak heeft elk paard zn kuilgras al op en dan heeft Dakota nog de helft liggen. Hij heeft het vaak net op als hij zn volgende maaltijd krijgt. (om 5 uur)
Hij eet zn stro ook niet op.

En ik heb afgesproken met iemand van stal dat die Dakota 's avonds nog een uurtje in de molen zet.