Ruiterbewijs (regels)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cindyt

Ruiterbewijs (regels)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 16:23

Ik heb een vraagje: als je je ruiterbewijs hebt, mag je dan iemand begeleiden????

Stel ik wil buitenrijden waar een ruiterbewijs verplicht is, is het dan genoeg dat degene die bij me is er een heeft of moet ik er ook een hebben?

Als hier al een topic over is, sorry, maar er is geen zoekfunctie...

Dressage19

Re: Ruiterbewijs (regels)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:21

Wil ik ook weten Knipoog UP!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:16

goeie vraag.
Maar ik kan me zo indenken dat als je in een omgeving wilt rijden waar een ruiterbewijs verplicht is, dat je allemaal een bewijs moet hebben.
Weet het niet zeker hoor, zou je anders eens aan SRR vragen.

Succes ermee! Pling

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:20

toen ik hem gehaald heb was het zo dat er 1 een ruiterbewijs moest hebben en de rest daarop mee kon liften. Ik weet niet hoe het nu is.

Maar waarom zou je hem halen dan? Waar ben je dat ding tegenwoordig nog nodig?

Irmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:24

Bij mijn weten mocht je altijd zeven ruiters zonder ruiterbewijs begeleiden, als je zelf een ruiterbewijs had. Ik neem aan dat dat nog steeds het geval is. Op sommige plekken in Nederland is het ruiterbewijs nog steeds verplicht overigens.

verkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:28

Volgens mij mag je als ruiterbewijshouder vijf of zes mensen mag "meenemen", wel door iemand die 18 jaar en ouder is. Ik denk dat je in grote stukken duin wel verplicht bent om iig één op 6 mensen een bewijs mee moet nemen.

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:37

Mij is verteld dat je met een ruiterbewijs mensen mag begeleiden. Je hoeft dan niet allemaal een ruiterbewijs te hebben. Bij het behalen van het ruiterbewijs leer je blijkbaar genoeg om mensen onder je hoede te mogen nemen. Bij het ruiterbewijs is een minimumleeftijd van (volgens mij) 14 jaar, dus dat zegt ook al wat over dat je verantwoordelijkheid kunt nemen (meestal) op die leeftijd. Als iemand zn ruiterbewijs heeft kan je daar dus mee gaan, zonder dat je zelf er een nodig hebt. Veel plezier!

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:38

Owja...mn zus heeft dr ruiterbewijs zelf gehaald...en ik ben mee geweest...toen heb k deze info gehoord...dus ik heb het niet 'via via' gehoord... Knipoog

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:42

Irmin schreef:
Bij mijn weten mocht je altijd zeven ruiters zonder ruiterbewijs begeleiden, als je zelf een ruiterbewijs had. Ik neem aan dat dat nog steeds het geval is. Op sommige plekken in Nederland is het ruiterbewijs nog steeds verplicht overigens.

Hier ging ik ook altijd vanuit..... Haha!
Alleen toen ik echt in een gebied ging rijden waar het ruiterbewijs verplicht was (De Veluwezoom - nu niet meer....) kreeg ik te horen dat iedereen die daar wilde rijden een ruiterbewijs moest hebben en dat de regel van begeleiden daar in ieder geval niet gold Boos! .
De persoon die ik sprak (van de SRR) zei ook dat die regel nooit had bestaan Verward en dus ongeldig was!

Gelukkig mag je op de meeste plaatsen tegenwoordig wel terecht zonder ruiterbewijs. Ehhh, waarom had ik hem ook alweer Gestoord .
Nee hoor, ik ben evengoed wel blij dat ik hem heb. Wie weet wat ze over een paar jaar weer bedenken......

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:52

en als je gewoon zelf buiten ga rijen of met z'n tweeen
moet je er dan ook 1 hebben?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:04

linny2 schreef:
en als je gewoon zelf buiten ga rijen of met z'n tweeen
moet je er dan ook 1 hebben?

Ligt eraan waar. Alleen als je in een gebied gaat rijden waar een ruiterbewijs verplicht is wel, anders niet. Op de gewone openbare weg is een ruiterbewijs NIET verplicht. Wel hoor je de regels te kennen die voor jou van toepassing zijn in het verkeer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:04

Heb duidelijk andere info dan jullie!

Heb 6 jaar geleden mijn ruiterbewijs gehaald en er is nooit over het begeleiden van anderen gesproken , of dat het in de literatuur stond.

Daarnaast kom ik heel af en toe in het Gooi en daar heb je vergunningen nodig om er te mogen rijden. Die vergunning krijg je alleen als je een ruiterbewijs hebt!

Vorig jaar dus met iemand gereden met een Duits ruiterbewijs, is hier niet geldig. Ik had een vergunning voor het Gooi en zij niet., dus officieel illegaal.

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 09:16

waar wij buiten kunnen rijden is het verplicht om er een te hebben, maar ik wist dus niet of het genoeg is als 1 persoon er een heeft...

de site van de srr doet het niet? weet iemand een andere site waar ik het op kan zoeken?

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:19

Nu weten we het nog niet Clown Anders vraag ik het wel gewoon als ik mijn duinkaart ga halen Cin Ach gut

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 19:47

haha is goed ja Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:01

Ik weet niet of het waar is, maar ga binnenkort mijn ruiterbewijs halen, en ben wel benieuwd Lachen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 11:23

Hey!

Hier ben ik dus ook wel benieuwd naar!!
Ik heb mn ruiterbewijs 6 jaar geleden gehaald, maar toen vroeg ik me ook al af hoe dat nou zit met begeleiden... Ik dacht dat je max 4 personen mocht meenemen ofzo

Dressage19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:30

Nou we weten het hoor, we hebben het gevraagd. Je moet hier bij de kennermerduinen een ruiterbewijs hebben ten alle tijden en je mag hierop niemand laten meerijden! Ook moet je een duinkaart hebben en er word gigantisch gecontroleerd en wanneer je het niet zelf hebt krijg je een hoge boete. Ik denk wel dat het in de rest van nederland anders is want in sommige gebieden heb je helemaal geen ruiterbewijs nodig en bij mijn weten is gezegd toen ik het haalde dat ik wel iemand mocht begeleiden maar dat is hier bij de duinen dus niet zo..

aiselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:13

Ik heb ook nog ff een reactie.. jaaa daar heb je me weer Tong uitsteken

Volgens mij is het inderdaad niet overal verplicht.
Maar wat ik wel zeker weet:
Als je een ruiterbewijs hebt gehaald ben je verzekerd als er wat gebeurd. Dus het is altijd handig om een ruiterbewijs te halen.
Ik ga hem (als het goed is) ook van de lente/zomer halen, ik ben benieuwd!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:22

je hebt er zeker 1 nodig Ja ookal heeft degene die mee gaat er 1 moet jij er evengoed 1 hebben

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:53

Op de site van de KNHS staat info over het ruiterbewijs. (Kon hier alleen niet zo snel de info vinden.)

Ik heb mijn ruiterbewijs zo'n 11 jaar geleden gehaald en wat ik me vaag kan herinneren was dat je 1 of 2 mensen mocht begeleiden, maar ik kan dat niet met zekerheid zeggen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:31

aiselover schreef:
Ik heb ook nog ff een reactie.. jaaa daar heb je me weer Tong uitsteken

Volgens mij is het inderdaad niet overal verplicht.
Maar wat ik wel zeker weet:
Als je een ruiterbewijs hebt gehaald ben je verzekerd als er wat gebeurd. Dus het is altijd handig om een ruiterbewijs te halen.
Ik ga hem (als het goed is) ook van de lente/zomer halen, ik ben benieuwd!

Je bent ook gewoon verzekerd onder je eigen WA verzekering, daar ben je geen ruiterbewijs voor nodig. Als je bij jou in de buurt geen ruiterbewijs nodig hebt voor toegang tot bepaalde gebieden kan je beter je centen ergens anders aan besteden. De gebieden waar je een ruiterbewijs voor nodig hebt worden er ook steeds minder. Voor een aantal gebieden waar voorheen je ruiterbewijs nodig was om daar te mogen rijden moet je nu een kaart halen voor dat specifieke gebied en is het ruiterbewijs niet langer verplicht; je krijgt alleen korting op de kaart op vertoon van het ruiterbewijs.