Hoi,
Een pony heeft niet zoveel nodig, die zijn van nature al gewend aan een schraal rantsoen.
Goed hooi is dan ook het belangrijkste, als je dat zo'n drie keer per dag voert, aan een pony die een half uurtje per dag lichte arbeid doet, dan heb je al een hele goede basis.
Het hangt er dus vooral van af of je pony getraind wordt, en zo ja in welke mate.
Zelf kun je het beste beoordelen of hij meer of minder of ander voer nodig heeft, is je pony snel dik, heeft hij voldoende energie, of kun je snel zijn ribben tellen?
Onze paarden krijgen op dit moment een half uur tot drie kwartier rustige arbeid per dag en ik voer ze s'ochtends hooi en Biomix, s'middags hooi en wortels, en s'avonds hooi en Biomix.
Verder knabbelen ze wat aan het stro en voer ik regelmatig wat extra hooi tussendoor.
Ook maak ik 1 of 2 keer per week gekookte lijnzaad of lekker warme slobber als extraatje.
Mijn twee paarden (kwpn-ers) kunnen wel wat hebben, die zijn beiden slank gebouwd.
Maar de pony van mijn zusje (Welsh) daar moeten we echt op letten, die heeft aanleg om snel dik te worden, zij krijgt dan ook alles in kleinere porties.
Toen de pony een paar jaar terug hoefbevangen was moest ze langzaam ruim 60 kilo afvallen.
Ze kreeg toen een "dieet" van hooi en wortels, en ze werd er alleen maar fitter van, ook al kreeg ze haar brokken niet meer