Heather Moffett zadel/ Flexion SBS: Iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marijke80

Heather Moffett zadel/ Flexion SBS: Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 23:29

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die de Flexion SBS hebben van Heather Moffett. Ik hoor graag ervaringen.
Heb je hem eerst uitgeprobeerd of direkt gekocht?
Waar heb je hem gekocht, rechtstreeks vanuit Engeland?
Hoe bevalt het?
Enz. enz.

Alvast bedankt.

Gr. Marijke

HippoLogic

Re: Heather Moffett zadel/ Flexion SBS: Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 14:55

Ik heb zo'n zadel, echt heerlijk. Ik had er al ervaring mee, tijdens mijn rijlessen reed ik al op zo'n zadel. Haha! Heerlijk zacht en je zit direct in de Klassieke zit.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 23:21

Bedankt voor je reactie. Weet jij of er in Ned. een mogelijkheid is om te testen? En er zijn 2 types; GP en dressuur. Waar zitten de belangrijkste verschillen?

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:49

Is er ook een plaatje van dit zadel????? Lachen Ben erg nieuwsgierig!

Dodger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:14

SBS is zeer populair in Engeland. Zij zijn zeer comfortabel en lichtgewicht.

In Engeland kunt u £50 betalen om een zadel op proef te hebben. Ik denk dat de zadel £895 cost. Zij passen vele paarden (maar niet allen).

U gebruikt het zadel met een mattes/bartl/polypad en een dressageomtrek. Het is belangrijk dat de numnah geen naad heeft die zich mengt.

Ik hoop om voor mijn paard te kopen. Hij is moeilijk om een zadel te vinden om te passen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 01:59

Ik heb zelf een dressuur, van de GP weet ik niets. Kijk eens op de site van HM, daar is ook een forum met gebruikerservaringen. Is dat misschien een tip?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:17

Verplaatst naar vmr

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:40

Hoi,

ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Zijn ze ook in Nederland te testen ?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:28

Hey, grappig dat ik dit topic net tegenkom: ik ben op dit moment 'Verlichte rijkunst' van Heather Moffett aan het lezen en toen ik het zadel wat zij zelf ontworpen had in haar boek zag, dacht ik: die wil ik! Ik ging meteen op Google zoeken, maar ik vond niet veel, behalve dit en een advertentie van iemand in GB die haar zadel voor 900 pond Boos! wil verkopen.. dat is veel te duur voor mij (1350 euro!) en dan moet het ook nog helemaal uit Engeland komen! Maar ik wil supergraag zo'n zadel, ben ook benieuwd waar en hoe ik zoiets kan kopen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:48

http://www.enlightenedequitation.com/ is haar website. Helaas zijn de zadels best wel duur... en dat voor een zadel wat je niet eens uit kunt proberen... Huilen Nu moet ik toch kiezen tussen een dressuurzadel of een barefoot.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:11

PeruaansePas, heb je ook wat foto's van je pardje met dit zadel? En eventueel met jezelf erop Knipoog
Ik wil graag weten hoe de ligging is, maar ik kan zo snel geen foto's vinden van het zadel op een paard.....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:15

Ik zal even kijken wat ik kan vinden en uploaden.
Als ik het vergeet, pb gerust.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:18

Een vriendin van mij heeft meerdere goede foto's van haar Fries met haar Heather Moffett zadel gemaakt. Klik hier

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:35

Op de foto's zitten de kniewrongen niet op het zadel. Daardoor oogt het zadel plat. De kniewrongen zijn erg fijn bij het rijden. Van verschillende mensen heb ik gehoord dat ze de kniewrongen op een barefoot missen en daardoor hun evenwicht niet goed bewaren bij overgangen naar een langzamer tempo. Het voordeel van deze met klitteband bevestigde kniewrongen is dat je de hoger/lager/naar voren en naar achteren kunt plaatsen, al naar gelang het postuur vd ruiter. Ze kunnen er dus ook af.

Dodger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:37

Ik zal één volgende week proberen. Mijn vriend heeft twee treeless (zadels zonder bomen??????) zadels - SBS en Dartmoor.

SBS heeft binnen het zelfde ding zoals Heather Moffat seatsaver - Ik denk dat het een gel is. Het neemt een tijdje aan opwarming en vorm aan het lichaam.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:50

Jaaah..

Ik heb ook met het zadel van Peruaanse Pas gereden, op een mooie bolle pony. En het was echt geweldig. Ik had nog nooit op een echt goed zadel gezeten, en dit was dus echt hemels. Het is echt goed voor je houding, beenligging etc. Bovendien zit je nog eens lekker ook.
Ik had ook het idee dat de pony er meer plezier in had. En natuurlijk zit het wel heel anders dan op een zadel met boom, maar dat vond ik zeker niet onprettig!
Mocht ik geld overhebben en een paard kopen, dan moet er zeker zo'n zadel komen! OK dan!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:10

Hoi ,

barefoot zadel heeft idd geen kniewrongen. Maar er is wel een pad voor onder de barefoot met kniewrongen ......

Op het forum van Heather heb ik gevraagd naar de SBS en de barefoot. Heather zelf vindt het barefoot zadel een goed zadel, maar niet om dressuur mee te rijden. Het SBS zadel geeft meer steun en zet je vanzelf in een goede dressuurhouding. Heather vond de barefoot een goed zadel ""for hiking".

Ik weet ook niet of het zadel wat in haar boek staat de SBS is of het andere dressuurzadel van haar ( is nog duurder Clown ).

Ik ben er nog steeds niet uit of een boomloos zadel nu echt wel zo goed is. Natuurlijk past het veel eerder als een zadel met boom. Maar daar tegenover staat de slechtere drukverdeling. En zadels zonder boom willen nog wel eens schuiven ( zeker met opstijgen ), en dat voor zo'n duur zadel !!!!

EN, wie koopt er nu zo'n duur zadel zonder het ooit gezien te hebben of er op gezeten te hebben ?

Groetjes,

Maris

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:35

Citaat:
EN, wie koopt er nu zo'n duur zadel zonder het ooit gezien te hebben of er op gezeten te hebben ?

Bloos Ikke dus.
Geen spijt van.

Ik zeg er wel bij dat ik eerdere zadels van haar (Heather Moffett van Thorowgood) had geprobeerd (beugelophanging meer naar achter) en haar zelf twee keer heb gezien (clinics gevolgd). Ik kende de theorie en wist dat het zadel er aan zat te komen. Scheelt natuurlijk wel, denk ik.

Nieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 23:26

De foto's die PeruaansePas gelinkt heeft zijn van mijn paard. PeruaansePas heeft het zadel zelf ook (en i.d.d. gekocht voor ze erop gereden heeft). Ik heb zelf wel een tijdje op het zadel gereden voor ik hem gekocht heb.

Er is vrij moeilijk aan te komen. Ik heb hem zelf ook via via. Als je op het forum kijkt van Heather Moffet wordt er ook wel eens een zadel tweedehands aangeboden. Op dat forum zijn naast Engelsen ook Nederlanders te vinden met een HM zadel. Dus een goede plek om je zoektocht te beginnen.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:31

Toch wil ik eerst zo'n zadel proberen! Het lijkt me heerlijk, maar op dit moment heb ik een heel fijn zadel. Helaas ligt het niet meer zoals het hoort en ik heb het idee dat het de schouders van mijn pony belemmert.....
Ik heb een Barefoot Western getest en, alhoewel het heel mooi lag, vond ik het qua zit erg tegenvallen. Fenna is al een brede pony en met dat zadel kwam ik alleen maar nog wijder te zitten!
Zonder zadel is dat niet het geval trouwens, ik rijd de laatste tijd vaak zonder zadel en dat gaat super. Het is alleen niet erg comfortabel voor langere afstanden... Misschien dat een HM zadel dus eigenlijk wel een goede keuze is, maar ik wil het toch eerst proberen! Het kost namelijk niet nix...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:07

hoi,

Dus Thorowgood heeft ook een zadel ( met boom ) met naar achteren geplaatste beugelriemen ?

Oeff een zadel kopen zonder er ooit op gereden te hebben. Dat durf ik dus echt niet aan, zeker niet voor die prijs. Maarre had je het zadel al wel eens gezien ?
Schijnt trouwens dat de SBS heel slap aanvoelt, klopt dat ?

Enne volgens mij zit je met alle boomloze zadels breder als op een zadel met boom. Dus ook als je op de SBS zit, zal je breder zitten met je benen. Of niet ?

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:09

Hoi Evenaar,

Hihi, alle bezitsters van een SBS in Nederland wonen volgens mij in Groningen, of in ieder geval in de noordelijke provincies.
Jammer he ?

Maarre als jij ooit een SBS koopt, kom ik bij je kijken ( wij wonen MAAR een uurtje rijden bij alkaar uit de buurt Knipoog ).

Groetjes,

Maris

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:33

Ja leuk ben jij Maris!!! kom jij testen als ik er eentje koop Haha!
Ik wil het toch eerst uitproberen.
Het is idd wel waarschijnlijk dat je breder zit op een boomloos zadel, maar zoveel breder als met de BF western... dat was heel extreem. Zonder zadel zit ik ook niet zo breed, dan zit ik eigenlijk precies goed!

Ik heb vandaag nog eens iemand naar de ligging van mijn zadel laten kijken.... klote dus! Nu móet ik wel een ander zadel.....
Als er iemand is van wie ik het zadel eens mag proberen (ook al moet ik daarvoor een eindje rijden), dan graag!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:53

Maris schreef:
hoi,

Dus Thorowgood heeft ook een zadel ( met boom ) met naar achteren geplaatste beugelriemen ?

Had, had een zadel volgens de filosofie van Heather Moffett. Van kunststof en wel met boom, maar inderdaad met die mooie naar achtergeplaatste beugelophanging. Het is helaas uit de handel genomen of wordt niet meer gemaakt. Was wel een goed zadel.

Citaat:
Maarre had je het zadel al wel eens gezien ?

Op een foto en voor de rest ben ik op de beschrijving en ervaringen van mijn instructrice afgegaan. Zij had ze in Engeland bekeken.

Citaat:
Schijnt trouwens dat de SBS heel slap aanvoelt, klopt dat ?

Wat bedoel je met precies met slap? Het is geen stof, maar bezit wel stevigheid. Het leer is wel heel super soepel.

Citaat:
Enne volgens mij zit je met alle boomloze zadels breder als op een zadel met boom. Dus ook als je op de SBS zit, zal je breder zitten met je benen. Of niet ?

Alle boomloze zadels zitten breder dan boomzadels: je zit immers niet op de boom die als een smal dakje op de rug ligt.
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 11-02-05 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:55

Heb je al aan Heather gevraagd of ze een testzadel naar je zou willen opsturen vanuit Engeland ?

Mijn zadel is net verbreed, dus ik probeer het nog maar even ........